پیام مازند

آخرين مطالب

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان امور بنادر و دریانوردی کشور

جا‌به جایی حدود 40 هزار کانتینر در دریای خزر/ لزوم توجه به حمل و نقل چندوجهی در کشور اقتصادي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان امور بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اینکه حدود 40 هزار کانتینر در دریای خزر جا‌به جا شده‌اند، گفت: لزوم توجه به حمل و نقل چندوجهی در کشور باید در دستور کار قرار بگیرد.
به گزارش ایسنا مازندران، محمدعلی حسن‌زاده ضمن ابراز تاسف از شهادت 30 تن از دریانوردان ایرانی در حادثه کشتی سانچی، اظهار کرد: این حادثه نشان دهنده سختی های کار دریایی و ضرورت توجه بیشتر به قشر زحمتکش دریانوردان است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ارتباط ریل و بندر موضوعی است که در دنیا با منطق اقتصادی دنبال می‌شود، تصریح کرد: به دنبال برقراری ارتباط با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم تا از حداکثر ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی برای ارتقای حمل و نقل دریایی استفاده شود.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان امور بنادر و دریانوردی کشور خاطرنشان کرد: هر کدام از 5 روش مزایا و محدودیت های خود را دارند و هیچکدام از این روش ها به تنهایی نمی تواند منجر به جابه جایی کالا از مبدا به مقصد شوند مگر اینکه آن کشور در محدودیت های خاصی قرار داشته باشد و باید از نقاط قوت یک روش حمل و نقلی برای تقویت نقاط ضعف روش دیگر استفاده شود.
حسن زاده با اشاره به اینکه در حمل و نقل جاده ای گزینه های جابه جایی کالا بسیار وسیع است و هر نوع کالایی را می توان از این طریق جابجا کرد، گفت: در حمل و نقل جاده ای از 110 تا 120 کیلومتر حداکثر سرعت جاده‌های ایران است و با دسترس بودن کامیون، هزینه متوسط و قابلیت بین وجهی بسیار بالایی دارد.
وی با بیان اینکه برای جابه جای کالا مباحث هزینه و مسافت با اهمیت است، افزود: هزینه ترمینال جاده ای کم است و به ازای مسافت طی شده هزینه حمل بالا می رود.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان امور بنادر و دریانوردی کشور با بیان اینکه ویژگی روش جاده ای این است که اگر مسافت طولانی باشد هزینه به شدت افزایش می یابد، اظهار کرد: از روش حمل و نقل جاده ای برای مسیرهای طولانی نباید استفاده کرد مگر به ناچار و باید از روش های جایگزین مانند حمل و نقل ریلی و درایی استفاده شود.
این مسئول افزود: حمل و نقل ریلی هزینه ترمینالی بیشتری نسبت به جاده ای دارد به گونه ای که باید ایستگاه راه آهن ساخته شود و برای اینکار باید زیرساخت ها آماده و نیروهای خدماتی ثابت و مستقر داشته باشد و با توجه به ظرفیت این نوع حمل و نقل این هزینه پس از مدتی آغاز به رشد می کند.
حسن زاده گفت: روش حمل و نقل دریایی هزینه ترمینالی بیشتری از جاده ای و ریلی دارد چرا که باید بندر، موج شکن، کانال دسترسی، برج کنترل، اسکله و تجهیزات فراهم شود و کشورها هزینه بسیار بالایی را برای حمل و نقل دریایی متحمل شوند اما در عوض به واسطه امکان استفاده از ظرفیت مقیاسی که در کشتی وجود دارد هزینه تمام شده حمل کالا برای مسافت های خیلی طولانی مقرون به صرفه تر است.
وی با اشاره به اینکه روش حمل و نقل هوایی قابل مقایسه با روش های قبلی نیست اظهار کرد: جنس کالایی که از این طریق جا به جا می شود بسیار ارزشمند و متفاوت با روش های دیگر است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان امور بنادر و دریانوردی کشور تصریح کرد: با توجه به زیرساخت های یک کشور می توان مسافت را تعیین کرد یعنی محاسبه شود که برای چه مسافتی چه روش حمل و نقلی مقرون به صرفه تر است.
حسن زاده خاطرنشان کرد: بیشترین مسافتی که امروز در دنیا برای حمل و نقل جاده ای مطرح می شود 700 کیلومتر است یعنی اگر مسافت بیش از آن باشد این امر، اقتصادی و مرون به صرفه نیست و به همین دلیل مسافت های بیش از آن را باید به روش های ریلی و دریایی استفاده کرد.
وی افزود: مسافت جاده ای بندر امیرآباد تا بندر شهید رجایی در بندرعباس حدود 1500 کیلومتر است و جاده های ایران هرگز به کیفیت و استانداردهای اروپایی به ویژه جاده های ترانزیتی آنها نیستند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان امور بنادر و دریانوردی کشور تصریح کرد: اگر باری از بندر شهید رجایی به امیرآباد ترانزیت شود نباید بیشتر از 700 کیلومتر طی کرد در حالیکه امروه مسافت بین آنها دو برابر و مسافت ریلی بین این دو بندر حدود 1800 کیلومتر است.
این مسئول گفت: اگر کریدور شمال جنوب هنوز مطلوبیتی ندارد و حجم باری که در این مسیر جا به جا می شود در مقایسه با مسیرهای دیگر کشور کمتر است به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده در این مسیر است.
حسن زاده خاطرنشان کرد: تقریبا در یک مسافت سه برابری استاندارد جهانی در حال جابه جایی کالا از طریق حمل و نقل جاده ای هستیم در حالیکه باید از طریق حمل و نقل دریایی و یا ریلی جا به جا شود و به همین دلیل مطلوبیت کریدور شمال و جنوب را از دست دادیم.
وی گفت: به دلیل نقاط ضعفی که هر یک از روش های حمل و نقل دارند در چند سال اخیر روش حمل و نقل جدیدی در دنیا به نام حمل و نقل چندوجهی مطرح شده است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان امور بنادر و دریانوردی کشور تصریح کرد: حدود 40 هزار کانتینر در دریای خزر در میان کشورها در حال جابه جایی است و یکی از چالش های موجود در درون بنادر هزینه های ترمینالی بالا محسوب می شود که باید کاهش داد و بیرون بندر را با ظرفیت سازی هایی که راه آهن کشور دارد به ظرفیت های متناظری که متناسب با نیاز حمل و نقل کشور است تطابق دهیم تا هزینه حمل کالا کاهش یابد.
حسن زاده در پایان گفت: اگر بندری به راه آهن اتصال نداشته باشد قطعا در ارائه خدمات و زمینه رقابتی در جایگاه پائین تری نسبت به سایر بنادر قرار می گیرد و دیگر یک مزیت اقتصادی و کانون استراتژیک نیست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/15208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان