پیام مازند

آخرين مطالب

کاهش صید ماهیان استخوانی در سواحل مازندرانی خزر اقتصادي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری- صیادان مازندران از ابتدای فصل صید (20 مهرماه) تاپایان دی یکهزارو 86 تن انواع ماهی استخوانی صید کرده اند که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال ،4درصد کمتر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد طبق سنوات گذشته ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
بررسی ها از بازار ماهی فروشان مازندران نشان می دهد که قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید (عرضه و تقاضا) در نوسان است و اکنون قیمت ماهی کفال با وزن 600تا یک کیلو گرم 28تا 380هزار ریال خرید و فروش می شود.
همچنین قیمت ماهی سفید با وزن 800تا یک کیلو گرم 240تا 320 هزار ریال و ماهی آزاد دریایی با وزن بیشتر از یک کیلو گرم به صورت تکی تا یک میلیون و 200هزار ریال فروخته می شود.
ذکر این نکته مهم و ضروری است که ماهی کفال به عنوان ماهی منحصر به فرد دریای خزر بر خلاف گونه ماهی سفید قابلیت تکثیر مصنوعی را ندارد، به همین دلیل نوسانات قیمت این گونه بیشتر از دیگر گونه ها است.
استان مازندران بیش از 120رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 20 رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها و برداشت های غیر مجاز و بیش از اندازه شن و ماسه از بستر ، مسیر رودخانه ها برای مهاجرت ماهیان استخوانی از جمله کفال و سفید از بین رفته است به طوریکه بر اساس آمار شیلات ، اکنون کمتر از 10 درصد تکثیر آبزیان دریای خزر به صورت طبیعی صورت می گیرد.
شیلات مازندران هر ساله برای حفظ ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر طرح های مختلفی برای رودخانه های شیلاتی استان از جمله شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی)را انجام می دهد.
بر اساس آمار شیلات مازندران امسال 90میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور پس از تکثیر مصنوعی و نیمه مصنوعی در سواحل مازندرانی دریای خزر رها سازی شده است.
**صید قاچاق هزار تنی ماهی در سواحل مازندرانی خزر
حسینعلی رستمی مدیر کل شیلات مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به کاهش چهار درصدی صید ماهیان استخوانی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: 54شرکت تعاونی صیادی پره تا پایان دی ماه امسال632تن ماهی کفال و 428تن ماهی سفید صید کردند.
وی مقدار صید کپور و سایر گونه ها از جمله ماهی آزاد را 34تن اعلام کرد و گفت : هر چند صید کم شده است اما به دلیل وجود تقاضا و بالا رفتن قیمت ماهیان ، درآمد صیادان نسبت به سال قبل کمتر نشده است.
وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که از زمان آغاز صید تاکنون یکهزار تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر به صورت قاچاق و خارج از شرکت های تعاونی صیادی پره صید گرفته است، اظهار داشت: هر چند یگان حفاظت آبزیان استان همواره ماموریت های متعددی را در دریا و سواحل انجام می دهد اما باز هم شاهد صید های غیر قانونی هستیم.
رستمی کم شدن تعداد نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان استان از 400نفر به 170نفر را از مشکلات جدی در مراقبت از انفال دریای خزر عنوان کرد و بیان داشت: البته همکاری مردم به ویژه ساحل نشینان تا حد زیادی کمبود نیروهای یگان حفاظت را جبران کرده است.
مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد و از 22شهرستان 15شهرستان آن در نواحل ساحلی قرار دارند.
بر اساس آمار شیلات مازندران پارسال نیز 2هزارو300 تن انواع ماهی در سواحل مازندران در دریای خزر صید شد که یکهزارو 42تن از ماهیان صید شده از گونه سفید و 982تن کفال و مابقی کپور و دیگر گونه ها بوده است.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش "پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
هر ساله صید ماهیان دریای خزر از نیمه دوم مهرماه آغاز و در اواخر فروردین سال آینده در سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان پایان می یابد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/15612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است