پیام مازند

آخرين مطالب

توسعه گردشگری ورزشی در تنکابن با قایقرانی در آب های خروشان ورزشي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - نوشهر – رودخانه های دوهزار و سه هزار بخش خرم آباد شهرستان تنکابن به دلیل موقعیت ویژه طبیعی و جغرافیایی ، استعداد برگزاری ورزش قایقرانی در آب های خروشان (رفتینگ) را دارد و می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشد.
رفتینگ یا قایقرانی در رودخانه خروشان یکی از جذابترین فعالیتهای توریستی و طبیعت گردی است که در آن مسافران سوار بر قایق های مخصوص در رودخانه ها سفر کرده، از میان مناظر طبیعی نظیر جنگلها، کوهها ، دشتها و روستاها گذر نموده و از تماشای طبیعت و عبور از امواج رودخانه لذت می برند.
رفتینگ یکی از پرطرفدار ترین شاخه های گردشگری بوده و شرکت های بسیاری در سراسر دنیا اقدام به طراحی و اجرای اینگونه سفرها می نمایند.
اجرای این سفرها تخصصی بوده و برای اجرا از راهنماهای حرفه ای و تجهیزات ویژه استفاده می شود و می توان آن را با سایر فعالیت های طبیعت گردی و ماجراجویانه نظیر کمپینگ ، جنگل نوردی ، دوچرخه سواری ، روستاگردی ، سوارکاری و... ترکیب کرد.
در ایران رودخانه های بسیاری دارای قابلیت رفتینگ هستند که از جمله آن می توان به رودخانه های سیروان ، سفید رود ، هراز ، زاینده رود ، کارون ، دز ، زاب و بختیاری اشاره کرد.
یک تنکابنی ساکن روستای دوهزار در این باره گفت : از رودخانه های دوهزار و سه هزار تنها چیزی که نصیب اهالی منطقه شده طغیان رودخانه و سیلابی شدن روستاها و خسارت ناشی از آن است.
اسماعیل گلیج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : البته در سال های اخیر مزارع پرورش ماهی قزل آلا در کنار این 2 رودخانه احداث شده اما به تنهایی کافی نیست و باید در زمینه های دیگر هم از قابلیت های این 2 رودخانه بهره مند شد.
وی راه اندازی قایقرانی در رودخانه خروشان دوهزار و سه هزار را یکی از این موارد برشمرد و اظهار داشت: اگر این امکان فراهم شود ورود گردشگران و مسافران به این مناطق افزایش یافته و کسب و کار رونق بیشتری خواهد گرفت.
به گفته گلیج ، اسکان مسافران در خانه های روستایی ، فروش تولیدات محلی از قبیل محصولات کشاورزی ، لبنی و صنایع دستی موجب افزایش درآمد مردم منطقه خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد : اگر بخشی از درآمد به دست آمده را صرف آزادسازی مسیر و لایروبی همین 2 رودخانه بکنند دیگر خیال مردم منطقه از سیلابی شدن راحت خواهد شد.
یک کارشناس ورزش های آبی با بیان اینکه بسیاری از رودخانه های مناطق البرز و زاگرس قابلیت برگزاری این ورزش را دارند ، گفت : این ورزش در سال 1960 در گراند کانیون آمریکا تبدیل به ورزش رسمی شد و در دهه 1990رقابت های رفتینگ به عنوان یکی از مسابقات اصلی المپیک 1992 بارسلون و 1996 آتلانتا و المپیک تابستانی آمریکا برگزار گردید.
فراز فلاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : میزان سختی سـفـرهـای رودخانه ها بـراسـاس درجه بندی بین المللی به 6سطح تقسیم مـی شـود و رودخانه هایی کـه دارای قسمت های خروشان سطح یک تا 2 هستند تقریبا برای توریستها و افراد مبتدی از 6 تا60 سال و حتی بیشتر مناسب هستند.
وی اظهار داشت : سطح 3 بـرای توریست های ماجراجو که از نظر جسمی و روحی سالم و به دنبال هیجان بیشتری بوده و در رده سنی 12تا 50 سال قرار دارند، پیشنهاد می شود شرکت در سفرهای رودخانه ای در رودخانه های سطح بالاتر از 2 برای افرادی که دارای ناراحتی های تنفسی و قلبی و یا دارای معلولیت های جسمی هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود.
فلاحی با بیان اینکه در سفرهای رفتینگ تجهیزات ایمنی شامل جلیقه نجات و کلاه ایمنی در اختیار گردشگران قرار داده می شود ، خاطرنشان کرد : علاوه بر این آموزش های ساده ای در خصوص حفظ ایمنی در رودخانه ، چگونگی مواجه شدن با امواج و خوابیدن روی آب در حد نیاز سفر داده می شود و بنابراین افرادی که شنا بلد نیستند هم می توانند بدون نگرانی در سفر رفتینگ شرکت کنند ولی شنا بلدها نیز از این سفر لذت بیشتری می برند.
به گفته این کارشناس، رودخانه های دوهزار و سه هزار تنکابن به دلیل شیب زیاد ، پیچ های تند و مسیرهایی که از درون جنگل می گذرد برای این ورزش مناسب است اما باید مطالعات کارشناسی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
وی یادآور شد : در کنار راه اندازی این ورزش می بایست اقامتگاه هایی جهت اسکان گردشگران احداث شود تا آنها بدون دغدغه به تفریح و ورزش در این مناطق بپردازند.
رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تنکابن نیز از راه اندازی قایقرانی در رودخانه خروشان دوهزار و سه هزار استقبال کرد و گفت : متاسفانه در ورزش های آبی کمتر رشد کرده ایم و باید از ظرفیت های بالای منطقه در این زمینه استفاده شود .
روح الله امین شکوهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : رودخانه های دوهزار و سه هزار از ظرفیت های خوب منطقه برای رفتینگ است اما نیازمند سرمایه گذاری در زمینه های مختلف در این بخش می باشد.
وی توسعه رفتینگ را باعث ارتقای شاخص ورزش ، گردشگری و درآمدزایی در منطقه برشمرد و اظهار داشت : در صورت بررسی عواملی چون درجه سختی آب، سرعت امواج، وضعیت دسترسی و ویژگی های مثبت و منفی طبیعی می توانیم راه اندازی و توسعه اکورفتینگ را در منطقه داشته باشیم.
شکوهی خاطرنشان کرد : از هرگونه سرمایه گذاری در این زمینه با رعایت مسایل زیست محیطی و توجه به معیارهای قانونی حمایت می کند.
رییس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد گفت : رودخانه های دوهزار و سه هزار دو رود پرآب فصلی منطقه هستند که از ظرفیت بسیار خوبی برای رفتینگ برخوردار می باشند.
نادر سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در رودخانه دو هزار مسیر 2 کیلومتری پارک چالدره تا گلیج پل یکی از مناطق بسیار مستعد برای رفتینگ است که در صورت لایروبی و احداث دیوار حفاظتی می توان از آن استفاده نمود.
وی اظهار داشت : افرادی که علاقه مند به رفتینگ هستند بسیار دوستدار طبیعت بوده و می توانند به گسترش بوم گردی و طبیعت گردی کمک نمایند.
سحرخیز اجرای اینگونه طرح ها را زمینه ای برای ایجاد اشتغال در روستاهای منطقه دانست و خاطرنشان کرد : در روستای شانه تراش واقع در مناطق بالادست دوهزار نیز قابلیت احداث پیست اسکی وجود دارد و اگر سرمایه گذاری در این زمینه ورود کند استقبال می کنیم.
وی یادآور شد : دهیاران و شوراها در شناساندن قابلیت های روستاها و جذب گردشگر نقش بسزایی دارند و باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند و با هماهنگی این نهاد گام بردارند.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
1899/1602/7513/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/16946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم