پیام مازند

آخرين مطالب

مثبت انقلاب/ اساتید دانشگاه در گفت و گو با ایسنا بررسی کردند

مزیت های شهرک های صنعتی در توسعه مازندران / شهرک های صنعتی بستری برای خلق ایده های جدید و درآمدزا علمي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - در سال های اخیرپیدایش فرصت های جدید به منظور توسعه محلی و منطقه ای در گرو استفاده از ابزار مهم توسعه صنعتی بوده که یکی از جنبه های مهم این توسعه، شهرک های صنعتی است
به گزارش ایسنا مازندران، با توجه به اهمیت ایجاد توسعه پایدار اقتصادی در کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران، بنگاه های کوچک و متوسط فعال در بخش های تولید، خدمات و تجارت مشاغل زیادی ایجاد می کنند. اگر این بنگاه ها و صنایع در شهرک های صنعتی مستقر گردند از امکانات و خدمات زیر بنایی این شهرک ها به خوبی استفاده کرده و از زیر ساخت های عمومی و مشترک، صرفه جویی در ساخت و سازها و تسهیلات و تاسیسات مشترک بهره مند می شوند.
فعالیت شهرک سازی با هدف استقرارسازمان دهی شده صنایع و با توجه به مزیت های نسبی مناطق در چارچوب راهبردها و سیاست های توسعه صنعتی انجام می شود که برای هر منطقه در دوران تحول و نوسازی نهادها و بنیادهای اقتصادی اهمیت و جایگاه خاصی دارد که نقش و عملکرد این شهرک ها در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه روز به روز نمایان تر می شود.
*شهرک های صنعتی محیطی برای رشد کارآفرینان
حمید رضا فلاح لاجیمی دکترای مدیریت صنعتی در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه نگاه امروز به سمت مدیریت علمی نیست، اظهار کرد: داشتن افراد توانمند که هم تجربه و هم دانش دارند، در جامعه نیاز است.متاسفانه امروزه خیلی از شرکت ها و صنایع به دنبال استخدام دانشجو نمی روند.افراد باید هم تجربه و هم دانش کافی داشته باشند.
وی افزود: از نگاهی دیگرامروز دانشجوی خروجی آن دانشجویی نیست که توانمند و با مهارت لازم برای شروع کار باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه باید بین منابع اقتصادی با توجه به شرایط موجود و نیروی انسانی تعامل برقرار شود، گفت: تعامل بین دانشجویان و شرکت ها می تواند سازنده و در راستای افزایش کار آیی و بهره وری شرکت مفید و موثر باشد.
این دکترای مدیریت صنعتی با تاکید بر اینکه تعامل دانشگاه با صنعت، خروجی ملموسی برای شرکت های صنعتی دارد، بیان کرد: ارتباط دانشگاه با یک شرکت صنعتی و ایجاد بهبود در روند مدیریتی آن باعث می شود تا نیروی انسانی به شرکت دیگر معرفی و این ارتباط به صورت زنجیره ای ادامه یافته و از لحاظ سرمایه ی انسانی و دانشی، خود را ارتقا دهند.
فلاح لاجیمی تصریح کرد: مازندران از لحاظ دارا بودن منابع طبیعی شرایط مساعدی برای شرکت های در حال فعالیت فراهم می کند. شهرک های صنعتی می تواند محیطی برای کار آفرینان و یا کسانی که می خواهند کسب و کار راه اندازی کنند باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت شهرک های صنعتی در مازندران مساعد نیست، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود آینده ای روشن نمی توان برای این واحد های صنعتی متصور شد . سرمایه ی انسانی و اقتصادی موجود در شهرک ها بدون حمایت دولت در بخش اقتصادی و دادن تسهیلات مساعد نمی شود.
*رشد و توسعه شهرک های صنعتی مستلزم نبودن بروکراسی اداری
محمد سلیمانی ورکی دکترای پژوهش عملیاتی و مدل سازی بازار های مالی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: مجهز بودن شهرک های صنعتی به علم و فن آوری همراه با تکنولوژی، شبکه های محکم اقتصادی را به وجود می آورد و تمامی این موارد مستلزم اصلاح قوانین بازارهای اقتصادی است تا شهرک های صنعتی درگیر بروکراسی اداری نشوند.
وی افزود: شهرک های صنعتی بنگاه های اقتصادی در کشور است و وظیفه آنان این است تا در قسمت تولید، نیاز های جامعه را گرفته، در بخش توسعه تحلیل و بررسی کنند و بعد از تولید به موازات آن بحث توزیع و ارتقای کیفیت را به درستی انجام دهند.
این دکترای پژوهش عملیاتی و مدل سازی بازار های مالی در ادامه انجام این پروسه را باعث توانمندی بازوهای اقتصادی همراه با شبکه های سخت افزاری دانست و گفت:این روند ماحصل پیشرفت اقتصادی است؛چون از نیاز مردم آمده و با ورود به صنایع مدرن و تولید محصول با کیفیت مطابق نیاز جامعه، تولید علمی شده و رسالت اقتصاد را انجام می دهد.
سلیمانی با اشاره به اینکه زمانی که نیازها در سطح جامعه جمع و برای تولید به بخش صنعت انتقال داده شود زمینه اشتغال زایی فراهم می گردد، بیان کرد: مانند شرکت کاله در شهرستان آمل که با توجه به ذائقه مردم و براساس تکنولوژی ها تولیدات خود را با قیمت مناسب وارد بازار می کند؛ اینگونه نه تنها بازار را از دست نمی دهد بلکه زمینه ی اشتغال زایی بالا و ایجاد رقابت را در سطح منطقه خود داشته است.
وی خاطر نشان کرد: درنظر گرفتن نیاز مردم و تولید با تجهیزات مدرن باعث می شود بازار رقابت بالا گرفته و محصول با کیفیت بالاتر تولید شود .
*مشکلات مالی عامل کاهش رونق شهرک های صنعتی
میلاد هادی زاده دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات دانشگاه مازندران، در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: شهرک های صنعتی در مازندران دارای امکانات مناسبی بوده اما مشکلات مالی، اعتباری تعداد زیادی از این واحد ها را به تعطیلی کشانده و از رونق آن ها کاسته است.
وی افزود: امید است با بهبود فرآیند تسهیلات دهی به واحدهای صنعتی در سیستم بانکی و در حقیقت با تامین مالی واحدهای صنعتی مشکلات عدیده این واحد ها کاسته و شاهد شکوفایی مجدد آن ها در سطح استان باشیم.
کارشناس مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران گفت: مازندران با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی با محوریت گردشگری و کشاورزی مورد توجه است. به نظر می رسد این توجه یک سویه، پتانسیل بالای صنعتی شدن را در سایه قرار داده است.
هادی زاده بیان کرد: مازندران از نظر دارا بودن نیروی متخصص بومی،با تحصیلات بالا و موقعیت های صادراتی توان تبدیل به قطب صنعتی شمال کشور را دارا است. در این راستا توجه به بنگاه های صنعتی کوچک و متوسط برای حرکت به سمت صنعتی شدن، بهترین راه به نظر می رسد.
دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات گفت: ایجاد بازار های سرمایه ی خاص صنایع کوچک و متوسط، استفاده از توان علمی اساتید و دانش آموختگان رشته های مرتبط برای مشاوره در زمینه ی بازار یابی،فنی و مدیریتی قبل از ایجاد صنایع کوچک و متوسط به صنایع بزرگ و مادر در کشور راه کارهایی است که استفاده از آن مفید خواهد بود.
به گزارش ایسنا مازندران، مزیت عمده استقرار در شهرک های صنعتی علاوه بر تامین امکانات زیر بنایی به شکل مناسب، توجیه پذیر و اقتصادی این زمینه را فراهم می سازد تا ضمن حفظ مسائل زیست محیطی با تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر، زمینه ایجاد همکاری های جدید را میسر و هم افزایی واحدهای صنعتی را بیشتر کند. اگر مناطق ویژه صادرات ارتباط تنگاتنگی با صنایع داخلی و شهرک های صنعتی داشته باشند ارزش تولیدات داخلی را بالا می برند که برای صنایع داخلی موثر است.
گزارش از بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/17108/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توزیع بیش از 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

7000 ورزشکار سازمان یافته در رامسر فعال هستند

هوای آفتابی مازندران در اولین روز اردیبهشت

توزیع 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند!

گله از صدا و سیما در پوشش ندادن طرح نور

معرفی قهرمان قهرمانان دختر تکواندو مازندران

دعوت 5 بازیکن مازندرانی به اردوی تیم ملی راگبی

درخشش کشتی مازندران؛ غرورآفرین و امیدبخش است

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سنتکام: ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است

آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کتائب سید الشهدا عراق: به حمله بابل حتما پاسخ داده می‌شود

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»