اساتید دانشگاه در گفت و گو با ایسنا بررسی کردند
مازندران در مدار توسعه گردشگری روستایی/ گردشگری روستایی، شاه کلید مهاجرت معکوس
علمي
بزرگنمايي:
مازندران آنلاین - روستا قلب تپنده یک شهر و نیمی از جمعیت مازندران در روستاها ساکن هستند و برای اینکه ظرفیت گردشگری و توسعه اقتصادی مازندران در روستاها بالا برود، مسئولان باید خدمات مورد نیاز را وارد روستاها کنند.
به گزارش ایسنا مازندران، مزیت های روستایی یکی از مهم ترین اهداف رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار است که باید مورد توجه قرار گیرد. صنعت گردشگری، کشاورزی همواره عاملی برای پیشرفت وضع اقتصادی در استان بوده و گسترش آن می تواند فعالیت های اقتصادی گوناگون در مناطق روستایی فراهم کند.
*لزوم استفاده از مزیت روستاها برای ایجاد گردشگری و اشتغال
علی قلی زاده فیروزجایی، دکترای برنامه ریزی توسعه روستایی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهارکرد: یکی از مهمترین مزیت روستا ها در سطح مازندران به بهره برداری از بخش کشاورزی، صنعتی، خدماتی و گردشگری روستاها بر می گردد.
وی افزود:روستاهای استان مازندران دارای قابلیت های فراوان است که با شناسایی این قابلیت ها و با برنامه ریزی درست و مدیریت دقیق می توان برای توسعه اقتصادی مازندران یک توسعه پایدار داشته باشیم.
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گردشگری خود جوش بدون محیط زیست حیات ندارد، گفت: مهمترین مزیت روستا داشتن محیط زیست سالم و زیبا است که با برنامه ریزی صحیح باید در حفظ محیط زیست روستاها به عنوان جاذبه گردشگری تلاش کنیم.
قلی زاده جذب سرمایه گذار را در راستای قابلیت های زیاد روستاهای مازندران از فعالیت مهم برای توسعه استان برشمرد و عنوان کرد: جذب سرمایه گذار، حفظ منابع طبیعی، زیباسازی محیط زیست روستاها و فعال کردن بخش های صنعتی می تواند در کنار هم، توسعه اقتصادی پایدار برای مازندران داشته باشد.
وی با بیان اینکه نگاه تک بعدی به ظرفیت های روستاها توسعه را از لحاظ اقتصادی پایدار نمی کند، خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته بخش گردشگری را در پیوند با کشاورزی قرار داده اند و این گونه مزارع خود را به جاذبه گردشکری تبدیل می کنند.
دکترای برنامه ریزی توسعه روستایی گفت: مزیت های روستاهای مازندران به ویژه در غرب استان در حال از بین رفتن است؛ تغییر بافت روستا از جاذبه های آن کاسته و برای گردشگر جذاب نیست. تغییر روستاها از سبک قدیمی و روستایی به سبک شهری باعث از بین رفتن مزیت های روستا و در نهایت توسعه اقتصادی و اشتغال می شود.
*شناساندن جاذبه های روستا اصل اول توسعه پایدار
مرتضی حاجی زاده، کارشناس ارشد بازاریابی و گردشگری در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه با شناساندن جاذبه های روستاها می توان توسعه پایدار اقتصادی در استان را شاهد بود، اظهار کرد: نیمی از جمعیت مازندران در روستاها ساکن هستند و برای اینکه ظرفیت گردشگری و توسعه اقتصادی در روستاها بالا رود، نهادهای ذیربط باید خدمات مورد نیاز را وارد روستاها کنند.
وی افزود: با شناساندن جاذبه های روستا و محصولات آن به گردشگر، همچنین حمایت دستگاه های ذیربط در خصوص معرفی روستاها ، روستاییان با برنامه ریزی درست برای ورود گردشگر دغدغه اصلی خود یعنی فروش کالا در شهر را ندارند.
این استاد دانشگاه یکی از مهمترین ظرفیت های استان را بخش گردشگری روستایی دانست و گفت: گردشگری روستایی یعنی گردشگر از منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری روستا همراه با شرکت و فعالیت در یک زندگی روستایی و مشارکت در کشاورزی همگام با کشاورزان باشد.
حاجی زاده بیان کرد: با ورود گردشگر به روستا شرایط از نظر اقتصادی مانند اجاره منزل و خدمات پذیرایی وگردش برای روستاییان محیا می شود و راه توسعه اقتصادی را برای آنان هموار خواهد کرد.
دبیر انجمن صنفی راهنماییان گردشگری مازندران خاطر نشان کرد: طرح های بوم گرایی و گردشگری مزرعه ای در حال حاضر برای جذب گردشگر در روستاهای مازندران در حال اجرا است که با پیاده شدن طرح ها موجبات توسعه اقتصادی فراهم می شود. بوم گرایی استفاده از خانه های قدیمی روستایی برای استراحت گردشگر و گردشگری مزرعه ای در تمامی فصل های سال خدماتی برای ارئه مانند ظرفیت های شیلات، کشاورزی و باغداری را به همراه دارد.
وی تصریح کرد: همراه با فصل بهار نارنج، برداشت توت فرنگی یا فصل نیشکر با برگزاری جشنواره ها و معرفی این گونه جاذبه ها می توان قدمی در راستای توسعه اقتصادی استان برداشت.
* گردشگری متفاوت مازندران با گردش در مزرعهها و بازارهای محلی
شبنم لاریجانی کارشناسی ارشد گردشگری در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه صنعت گردشگری می تواند وسیله ای برای رشد و شکوفایی اقتصاد پایدارباشد، اظهار کرد: به منظور توسعه پایدار روستایی می توان از فعالیت های مکمل کشاورزی در روستاها بهره گرفت که در این میان گردشگری روستایی، اشتغال زایی و جلوگیری از مهاجرت روستایی، در بستر بهبود کیفیت زندگی و توزیع متعادل خدمات و تسهیلات رفاهی در روستا را در پی دارد.
وی افزود: از آن جایی که بخش اعظم مشکلات عقب ماندگی و توسعه نیافتگی روستایی به فقدان درآمد و اشتغال در روستا بر می گردد،گردشگری روستایی می تواند منابع اقتصادی را به دنبال داشته و از صنعت گردشگری در راستای توانمند سازی مردم محلی و تنوع بخشی به رشد اقتصادی استفاده کرد.
کارشناس حوزه ی گردشگری گفت: مازندران بیش از 3000 هزار روستا داشته که ایجاد فضای سبز پایدار با استفاده از گونه های مثمردر منازل و مدارس، محیط های اداری و محوطه مزارع راهکاری مطمئن برای توسعه پایدار اقتصادی است.
لاریجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 30 مورد بازار محلی هفتگی در سطح روستاهای مازندران داریم، بیان کرد: این بازار ها به عنوان نمایشگاه های کوچک جهت معرفی تولیدات و کالاهای روستایی به شمار می آید و عملکرد آن می تواند در میزان بهره مندی روستاییان استان از این بازارها آشنا نموده و در بهبود وضعیت جامعه و توسعه مازندران موثر باشد.
وی خاطر نشان کرد: صنعتی سازی روستایی رویکرد جدیدی در جهت توسعه اقتصادی درروستاها بوده و نقش موثری در توازن و تعادل شهر، روستا و توسعه نواحی روستایی ایفا کند.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۸:۱۲:۵۱ AM
-
۱۳۹ بازديد
-
ایسنا - علمی و آموزشی
-
پیام مازند
لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/17168/