پیام مازند

آخرين مطالب

محیط‌بانی سخت ومخاطره آمیز است

نبود تناسب بین زیست بوم و محیط‌بانی/ کمبود شدید تجهیزات سياسي

نبود تناسب بین زیست بوم و محیط‌بانی/ کمبود شدید تجهیزات
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - رامسر - نبود تناسب بین زیست بوم، محیط‌بانی و مسئولیت واگذارشده و نداشتن امکانات مناسب، شغل محیط‌بانی را سخت و مخاطره آمیز کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در حال حاضر طبق استاندارد جهانی به ازای هر هزار هکتار یک محیط‌بان باید فعالیت کند که این نرم در مازندران بیش از این میزان و کمبود محیطبان از چالش‌های محیط‌زیست به شمار می‌رود.
کمبود محیط‌بان و امکانات مورد نیاز درحالی است که شکارچیان غیرمجاز به انواع تجهیزات پیشرفته و سلاح گرم مجهز هستند و جان محیط بانان در این تقابل نابرابر همواره در معرض تهدید است.
هادی منصور کیا کارشناس محیط‌زیست درباره مشکلات موجود در کار محیط‌بانی به خبرنگار مهر می‌گوید: محیط‌بانی کاری پرتنش بوده و با افرادی روبرو هستند که برای کشتن آمدند و دیدگاهشان کشتن است .
آموزش کم نیروها و نبود درک کار محیط‌بانی و تطبیق کار محیط‌بانی با نیروی انتظامی از دیگر چالش‌هایی است که محیط‌بانان با آن مواجه هستند
وی کمبود نیروی انسانی را از مهترین چالش‌های محیط‌بانی دانست و افزود: آموزش کم نیروها و نبود درک کار محیط‌بانی و تطبیق کار محیط‌بانی با نیروی انتظامی از دیگر چالش‌هایی است که محیط‌بانان با آن مواجه هستند.
منصور کیا نیز کمبود تجهیزات را از مشکلات محیط‌بانان برشمرد و اضافه کرد: توجه به حقوق کم محیط‌بانان، سختی کار آنان و آموزش می‌تواند انگیزه را در این قشر زحمتکش را افزایش دهد .
یاسر زرین‌کمر یکی از محیط‌بانان مازندران که در حین انجام‌وظیفه مورد اصابت تیر شکارچیان قرارگرفته است به خبرنگار مهر می‌گوید: عمده‌ترین مشکل محیط‌بانان کمبود تجهیزات است و محیط‌بانان با کمترین امکانات به مقابله با شکارچیانی می‌روند که با پیشرفته‌ترین تجهیزات اقدام به شکار می‌کنند .

وی که در زمره محیط‌بانان برتر کشور است، افزود: 90 درصد کار ما باکسانی است که مجهز به سلاح گرم بوده و این در حالی است که محیط‌بانان حتی از داشتن جلیقه ضدگلوله بی‌بهره هستند .
زرین‌کمر ضمن گلایه از کم بودن حقوق محیط‌بانان و سختی کار آنان اضافه کرد: علیرغم نداشتن امنیت کاری و امکانات کم، عشق و علاقه به کار و محیط‌زیست سبب می‌شود که ما عاشقانه کارکنیم .
وی از نبود حمایت ارگانهای مرتبط از محیط‌بانان گلایه کرد و اظهار داشت: مردم و شکارچیان آگاه نیستند که محیط‌بانان ضابط قضایی هستند .
این محیط‌بان بابیان اینکه کار محیط‌بانان ساعت مشخصی ندارد، اذعان داشت: در بیشتر مواقع مأموریت‌های محیط‌بانان گاهی دو تا سه روزبه طول می‌انجامد .
زرین‌کمر همچنین از کمبود محیط‌بانان نیز سخن گفت و افزود: محیط‌بانی باید در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرد .
رحیم بابا نژاد دیگر محیط‌بان مازندرانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر نیز از نبود تجهیزات گلایه کرد و گفت: میزان حقوق محیط‌بانان با حجم کار آنان تناسب ندارد .
این محیط‌بان مازندرانی که مورد اصابت گلوله شکارچیان نیز قرارگرفته است، افزود: گمنامی محیط‌بانان و نبود آموزش در جامعه درباره محیط‌بانان سبب شده تا مردم آن‌طور که باید با این حوزه آشنا نباشند .
وی با تأکید بر آموزش از پایه در جامعه به‌ویژه در مدارس اضافه کرد: فرهنگ‌سازی برای شناخت محیط‌زیست و گونه‌های جانوری و گیاهی یکی از نیازهای ضروری جامعه بوده تا نگاه بدبینانه جامعه نسبت به محیط‌بانان از بین برود .
بابانژ اد بابیان اینکه صداوسیما باید در این زمینه وارد شود، خاطرنشان کرد: مردم باید محیط‌زیست را بشناسند و اگر تجهیزات ما بروز شود باعث می‌شود تا شکارچیان از حاشیه امنیت خارج‌شده و محیط‌بانان بهتر می‌توانند به وظایف خود عمل کنند .
وی بابیان اینکه تعداد محیط‌بانان مازندران با توجه به حجم کار بسیار کم است، افزود: جذب نیروهای آموزش‌دیده در محیط‌بانی می‌تواند مثمر ثمر باشد .
بابا نژاد از اعمال روابط در اجرای قانون برای شکارچیان گلایه کرد و اذعان داشت: یکی از اساسی‌ترین مشکل حوزه محیط‌بانی اعمال روابط است.
هیچ تناسبی بین تعداد محیط‌بان و مسئولیت واگذارشده به محیط‌زیست مازندران وجود ندارد
مدیرکل محیط‌زیست مازندران درباره چالش‌های حوزه محیط‌بانی به خبرنگار مهر گفت: هیچ تناسبی بین تعداد محیط‌بان و مسئولیت واگذارشده به محیط‌زیست مازندران وجود ندارد، ا ینکه می‌گویند نرم هر هزار هکتار یک محیط‌بان است را قبول ندارم زیرا شرایط اقلیمی محیط‌های گوناگون باهم فرق دارند .
وی بابیان اینکه محیط‌بانی در کویر با محیط‌بانی در جنگل کاملاً متفاوت است، اظهار داشت: در حال حاضر ما حتی بر اساس ساختار خود نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده و بیش از 50 درصد ما خالی است .
ابراهیمی بابیان اینکه ازلحاظ قانون خوشبختانه مشکلی وجود ندارد، اضافه کرد: نبود ضمانت اجرایی قانون مشکلی است که محیط‌بانان با آن مواجه بوده و مشاهده می‌شود افرادی که مسئولیت‌های مختلف دارند، در تخریب محیط‌زیست نقش دارند .
مدیرکل محیط‌زیست مازندران بابیان اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات ما مناسب نیستند، عنوان کرد: ما هنوز در محیط‌بانی از ماشین‌هایی مانند پاژیرو استفاده می‌کنیم درحالی‌که شکارچیان و متخلفان با پیشرفته‌ترین خودروها تردد می‌کنند .
وی با اشاره به‌سختی کار محیط‌بانان، خطر حمله و کشته شدن نیز گفت: حقوق محیط‌بانان بسیار کم بوده و زیاد بودن ساعات کار در کنار سختی‌های آن سبب کاهش انگیزه محیط‌بانان شده است و در شاخص جذب محیط‌بان هم دچار مشکل بوده و پیشنهاد دادیم تا این شاخصه‌ها سریع‌تر اصلاح شود .
وی بیان داشت: همدلی و انسجام بین قوای سه‌گانه و اهتمام لازم در محیط‌زیست باعث می‌شود تا بتوان در حوزه محیط‌زیست بهتر کارکرد .
به ازای هر 13 هزار هکتار عرصه های طبیعی یک محیط بان در استان فعالیت می کند و این رقم در کشور به ازای هر شش هزار هکتار است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/17640/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود 5000 نیروی مازاد در شهرداری

20 هزار دلار دستمزد انتقال یک تن شیشه به تهران

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه

رمزگشایی 9 فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری

اعمال محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در ساری

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها خلاف قانون است

کشف برنج تقلبی در بابل

نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران

شهرداری ساری نیروی مازاد را از حالت تهدید به یک فرصت کسب درآمد تبدیل کند

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران

خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی

برپایی موکب پذیرایی هیات بابل در غزه فلسطین

تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی 380 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها، خلاف قانون و منویات رهبری است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند