پیام مازند

آخرين مطالب

کارشناسان در گفت و گو با ایسنا مطرح کردند

کند شدن ضربان حیات در کالبد جنگل های هیرکانی/ اقدامات ضربتی و بدون پشتوانه علمی جنگل ها را می کشد اجتماعي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - درختان مایه حیات انسان ها هستند، قتل چندین اصله درخت در جنگل ها به صورت غیر مجاز توسط افرادی که دنبال منافع شخصی هستند آسیب به سلامت انسان ها و کره زمین است. به گزارش ایسنا مازندران، مدت ها است که از طراوت و زیبایی خبری نیست. به جای آن همه سطل های سیمان و كامیون های آجری مشاهده می شوند كه نه تنها زیبا نیستند بلكه با سر و صداهای مهیب گوش ها را آزار می دهد،هر بار با قطع غیرمجاز تعداد زیادی از درختان برجی چند طبقه درمحلی ساخته می شود؛ برجی یا برج هایی چند طبقه كه گویی از درخت ها مهم ترند؛ چون درختان را زیر پای آن ها قربانی می كنند.
درختان مایه حیات انسان ها هستند قتل چندین اصله درخت در جنگل ها به صورت غیر مجاز برای افرادی که دنبال منافع شخصی هستند آسیب به سلامت انسان ها و کره زمین است.
بهره برداری درست بر اساس طرح جنگل داری مانع تجاوز به جنگل ها است
مجید لطفعلیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، در گفتگو با ایسنا مازندران در مورد اهمیت درختان،حفظ و یا قطع به موقع درختان به جهت بقا جنگل ها و منابع طبیعی اظهار کرد: قطع درختان جز ابزار جنگل شناسی و مدیریت جنگل است؛هیچ گاه هیچ طرح جنگلداری بدون قطع درختان نیست مگر در شرایط خاص و درجنگل های حفاظتی و آن هم در سطوح تعریف شده و هیچگاه در هیچ کجای دنیا نسخه واحد برای سطوح بزرگ نمی نویسند.
وی قطع درختان درجنگل های ایران را تابع قانون سازمان جنگلها، نظریه جنگل شناس و طی مراحل اداری عنوان کرد و افزود: توقف قطع درختان نیاز به برنامه جدید دارد و توقف بدون برنامه اشتباه است؛طرح های جنگلداری در ایران اگرچه بدون اشکال نیستنداما وجود آن ها باعث حفاظت بهتر جنگل ها شده است.
این دکترای مهندسی جنگل در مورد وضعیت فعلی درختان و قطع آن ها در مازندران خاطر نشان کرد: چنان چه همین طرح های جنگلداری نبودند،همین مختصر جنگل ها هم باقی نمانده بودند؛ در حال حاضر به طور کلی قطع درختان متوقف شده که تبعات منفی زیادی برای جنگل ها به دنبال دارد.
لطفعلیان در مورد حفاظت از جنگل های هیرکانی خاطر نشان کرد: کسانی که از مدیریت جنگل و سازوکارهای موجود مطلع نیستند، تصور می کند که توقف بهره برداری یعنی حفاظت جنگل؛ درحالی که توقف بهره برداری یعنی تضعیف طرح های جنگلداری و مراقبت از جنگل و در این راستا وضعیت جنگل های هیرکانی و مازندران یکسان است.
وی در مورد قطع درختان در شمال و گزارش قطع درختان در روزنامه قانون خاطرنشان کرد: اساسا قطعی درخت وجود ندارد و گزارش روزنامه قانون، تیتر گمراه کننده ای داشته؛ ظاهرا خروج درختان بادافتاده به شکل قانونی و درست صورت نگرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی ساری در مورد چالش فعلی در جنگل های مازندران ادامه داد: چالش فعلی توقف بهره برداری کاهش درآمد مجریان طرح ها و به خطر افتادن مشاغل در جنگل است؛ همچنین تبعات بعدی بسیار وخیم تر خواهد بود، وقتی که همین پرسنل جنگل بیکار شوند ممکن است به جمع قاچاقچیان بپیوندند؛هجوم غارتگران به جنگل، چه قاچاق چوب و چه تجاوز به عرصه ها و تصرفات اعم از تصرف خصوصی و واگذاری دولتی را به دنبال دارد.
لطفعلیان افزود: وجود بهره برداری و طرح جنگل داری که دو جز لاینفک یکدیگرند که مانع تجاوز به جنگلها است، تداوم طرح های جنگل داری و اصلاح آن ها می تواند راهکار مناسبی برای حفاظت از جنگل های مازندران باشد.
وی در مورد کلیات طرح جنگل داری تصریح کرد: طرح جنگل داری برنامه ای ده ساله برای منطقه ای بین هزار تا دوهزار هکتاراز جنگل بوده که کلیه فعالیت ها در عرصه آن را مشخص کرده است، طی این برنامه میزان برداشت چوب و هدف برداشت، میزان احداث راه، میزان جنگل کاری، شکل مراقبت و عرصه های ذخیره در نظر گرفته می شود؛ این برنامه توسط تیم کارشناسی تهیه و توسط سازمان جنگل ها تصویب می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر این که آزمون و خطا در جنگل درست نیست افزود: تعطیلی طرح ها و نداشتن طرح جایگزین، اقدامات ضربتی و بدون پشتوانه علمی در جنگل ها، نسخه واحد برای تمام جنگل ها، مدیریت و تصمیم گیری ستادی برای جنگل صحیح نیست و لازم است تصمیم گیری های موردی و به تشخیص و تجویز کارشناس حاضر در محل صورت گیرد.
طبیعت ایران، خودآگاه و یا ناخودآگاه توسط عوامل متعددی درحال تخریب است
عبدالرضا احمدی دبیر گروه "انسان ،طبیعت وهنر" و فعال حوزه محیط زیست در گفت و گویی اظهار کرد: مدیران وکارشناسان زیست محیط در بخش خبری صدا وسیما باید به کارگیری شوند .
وی افزود: خبرهای همچون "نفس های جنگل های ایران به شماره افتاد " ،"ریزگردهای امان مردم را برید"، کاهش پنج میلیون هکتاراز جنگل های ایران در چند دهه اخیر و انقراض یا درخطر انقراض نسل بسیاری ازحیوانات، خشک و یا آلوده شدن بسیاری ازتالاب ها، چشمه ها، رودها ودریاچه ها، استفاده بی رویه از سموم پرخطر دربخش کشاورزی و غذایی، آلودگی هوا (بالاتر از مرز خطر)،ساخت سدهای غیرکارشناسانه، فاجعه ای به نام زباله، کشتار وصید بی رویه حیوانات ، استفاده از سوخت های آلوده (خصوصا مازوت )، غیراستاندارد بودن کالاو بسیاری از ناهنجاری دیگر نیازمند عزمی جدی در حوزه محیط زیستی است.
احمدی گفت: این های بخش اندکی ازخبرهای بد و فجایع زیست محیطی هستند که کارشناسان در رسانه ها ، فقط اطلاع رسانی می کنند اگر درختان بی رویه قطع شوند هوا بیش از این آلوده می شود و دراین حین اکسیژنی برای تنفس نیست.
این فعال حوزه محیط زیستی تصریح کرد: طمع غارتگران طبیعت ،عدم مدیریت صحیح بعضی از مدیران و فرهنگ نامناسب بسیاری از هموطنان طبیعت کشور را در معرض خطر قرار داده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه طبیعت ایران، خودآگاه و یا ناخودآگاه توسط عوامل متعددی درحال تخریب است .
احمدی افزود: توجه به این خطر، مسئولیت ها را سنگین تر می کند تا با ایجاد فضای مطلوب جهت آگاهی مردم مانع فاجعه زیست محیطی بزرگتری شویم؛ اما مشکل فقط به مردم بر نمی گردد، عمده ترین مشکلی که در این مورد می توان از آن نام برد وجود غیرمتخصص دراین زمینه است.
وی گفت: اگر تخصص مدیریتی همراه با رعایت صحیح طرح جنگل باشد می توان هنوز به نجات تنها جنگل های هیرکانی کشور امید داشت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/17706/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان