پیام مازند

آخرين مطالب

مازندنومه : فوتبال در خدمت وندالیسم فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - سایت خبری مازندنومه در پی حواشی بازی تیم های نساجی و خونه به خونه یادداشتی با عنوان " فوتبال در خدمت وندالیسم " را منتشر کرده است .
مازندنومه نوشت : " هم تیمت ببرد، هم بزنی چش و چار طرفداران تیم رقیب رو دربیاری!" این جمله حال زار و کار خراب این روزهای تیم نساجی قائمشهر است. تیمی که چهارشنبه گذشته پس از پایان مصاف با خونه به خونه بابل، هم دل طرفدارانش شکست، هم دست و صورت شان!
نزاع سنتی و حیدری - نعمتی بین ساری و بابل حالا چند وقتی است قطبی جدید پیدا کرده و فوتبال، مسبب اختلاف دو شهر همجوار بابل و قائمشهر شده است.
در یکی دو سال اخیر هیچ بازی بین دو تیم نساجی و خونه به خونه نبوده که بدون حاشیه و دردسر و زد و خورد به پایان رسیده باشد. در واقع کار از رقابت و حساسیت یک مسابقه ورزشی، به نزاع و برخورد و خشونت و وندالیسم بدل شده است.
این پدیده شاید قابل تعمیم به کل شهروندان دو شهر و همه هواداران دو تیم نباشد، لیکن بخش قابل توجهی از ذهن ها و زبان ها و قلم های دو شهر را درگیر کرده است.
واکنش های کینه توزانه، خشن، بیمارگونه و انحرافی برخی تماشاگران (که به زعم و ادعای نساجی چی ها، این بار تنها و فقط هواداران خونه به خونه بوده اند)، در فضای مجازی بازتاب گوناگونی یافته است.
اینک روابط سنتی دو شهر همجوار که پیشینه فرهنگی، تمدنی و تاریخی مشترکی دارند، تحت الشعاع این آشوب طلبی، تزلزل آتوریته اخلاقی و تنازع بیمارگونه قرار گرفته است.
اینکه برخی حامیان تیمی که از قضا پیروز میدان است و عقده باخت هم ندارد، چنین تخریب گرایانه به آسیب بدنی و مالی هواداران رقیب دست بزنند و واکنش های خصمانه، خشن و نامطبوع بروز دهند، موضوعی نیست که ساده انگارانه تلقی شود. این کج رفتاری ها و ستیزه جویی ها حتماً پیش زمینه و عقده های فروخفته ای دارد که پس از بازی خود را نشان می دهد.
باید گفت: تمایل به تخریب، ویرانگری و بزهکاری میان یا پایان یک مسابقه فوتبال، پدیده ای اجتماعی و وندالیسم از جنس ورزش است که مختصات آن گرایش تعمدی به بروز رفتار نامناسب و غیرمسئولانه و تخریب گرایانه به تماشاچی ها و وسایل و امکانات تیم حریف است.
هنجارها، قواعد رفتار اجتماعی به شمار می آید و اجرای اصول و قاعده های رفتاری هر جامعه را تضمین می کند. اتفاق اخیر در بابل، نمایاند که هنجارشکنی حالا دیگر اپیدمی و عادی سازی شده که این گونه ارزش های اخلاقی و اجتماعی کشور را نقض می کند.
مطمئناً این هنجارشکنی که آخرین نمونه اش نخواهد بود، اکتسابی است و از شرایط محیطی و مجموعه ای به هم تنیده از عامل های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ناشی می شود. شاید در ردیف اول هم عواملی چون بیکاری، پرنشدن اوقات فراغت و تخلیه نشدن هیجانات روحی نوجوانان و جوانان قرار گیرد.
در شرایط کنونی دو راه بیشتر نداریم؛ ادامه وضع موجود و خط تخریب و زد و خورد پس از هر بازی یا پیشگیری از این وضعیت که ساده ترین راه آن برگزاری بازی در زمینی بی طرف است.
البته راه های سخت تری نیز وجود دارد؛ این که تیمی که تماشاگرانش آغازگر و سبب ساز این تنش و تخریب بوده اند، شناسایی و مجازات قانونی و مشمول محرومیت هایی شود و قسر در نرود!
رسانه های منصف نیز هرگاه با جدیت وارد عمل شده اند، نتایج مطلوبی حاصل شده است. اطلاع رسانی در مورد علت ها، نتایج و تبعات فردی و اجتماعی این ناهنجاری ها یک ضرورت است.
می توان انتظار داشت با : نخست تنبیه خاطیان و محرومیت تیم مورد علاقه شان و سپس آگاهی بخشی رسانه ای، از این پس چنین ستیزه جویی ها پرهزینه ای را شاهد نباشیم.
این گونه ستیزه گرایی های توام با خصومت قلبی، پرخاشگری ابلهانه، تحقیر افراطی و خودنمایی کودکانه اگر به فوریت رسیدگی عادلانه نشود، ادامه اش نامشخص است و باید منتظر حادثه های بعدی این دومینو هم بود.
پایان وندالیسم (فردی و اجتماعی) در ورزش و از نوع بابل و قائمشهر آن که این بار با زد و خورد شدید و تخریب خودروهای نساجی چی ها پس از مسابقه خود را نشان داد، به تصمیمی جدی، مطلوب و کارشناسی نیاز دارد.
بر اساس ماده 677 قانون مجازات اسلامی هرکس عمداً اشیای منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب یا به هر نحو کلاً یا بعضاً تلف کند یا از کار بیندازد، به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می شود. در مورد اموال عمومی قانون گذار برای برخی انواع وندالیسم تا 10 سال هم مجازات حبس در نظر گرفته است.
این سخت گیری قانونی بی دلیل نیست و از اهمیت برخورد با خاطیان حکایت می کند و این که کجرفتاری ها علاوه بر آموزش و تبلیغ و فرهنگ سازی رسانه ای به برخورد قانونی هم نیاز دارد.
باید هزینه های این خشونت ورزی ها را بالا برد تا ورزش مایه اتحاد و دوستی و صلح شود، نه باعث اختلاف و دشمنی و جنگ شهرها. جامعه این بار منتظر اقدام اساسی و قانونی مراجع صاحب صلاحیت است.
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
7335/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/17853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردانی بانوان کیش از پلیس در اجرای طرح نور

پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران

پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود

پول موسسه رائفی پور از کجا می‌آید؟

(ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی

فحش‌های پول‌ساز؛ درآمد باورنکردنی فدراسیون فوتبال از 3 پرونده!

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

فحش‌های پول‌ساز! 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز 60 میلیون تومان / فیلم

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد / دادستان آمل تشریح کرد

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد