پیام مازند

آخرين مطالب

در گفت و گو با ایسنا مطرح شد

فاطمه (س)الگویی بی بدیل برای زنان در جامعه اسلامی/ تجمل و خودپرستی در سبک زندگی فاطمی جایی ندارد اجتماعي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - یک مدرس حوزه علمیه با اشاره به این که فاطمه زهرا(س)الگویی بی بدیل برای زنان در جامعه اسلامی گفت: تجمل و خودپرستی در سبک زندگی فاطمی جایی ندارد.
به گزارش ایسنا مازندران، انسان همواره کمال‌طلب ودر پی افراد صاحب کمال است. البته كمال انسان‌ها، كمال نسبی وگاه کاذب است، اما با همین وضعیت برای دیگران الگو می‌شوند وسبك زندگی آنها برای دیگران معیار به شمار می‌رود.در حالی که بهترین الگو برای همگان، کسانی هستند که به کمال حقیقی و به مقام انسان کامل رسیده‌اند؛ خاندان وحی نبوت به عنوان بهترین اولیا الهی داری سبک زندگی الهی بودند و زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهنمای بسیار روشنی است برای کسانی که بخواهند به بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند؛حال حضرت زهرا(س) نمونه کامل برای الگو پذیری از سبک زندگی اسلامی به ویژه برای زنان جامعه ما که جامعه اسلامی محسوب می شود است. همزمان با ایام سوگواری شهادت دخت گرامی پیامبر اکرم(ص) بهترین زمان جهت تمرین سبک زندگی فاطمی است؛ در این ایام با اقتدا به فاطمه زهرا که امام زمان(عج) ایشان را الگو معرفی کرده‌اند، باید به زندگی خود، رنگ و بوی فاطمی دهیم.
فضایل حضرت زهرا(س) از جهت کثرت و عظمت آن چنان است که کسی قادر به کتمان یا انکار آن نیست، اما افسوس که مردم آن زمان، به جایگاه ایشان پی نبرده و اقدامات حضرت زهرا(س) را نادیده گرفتند. برای روشن تر شدن این سوال که چرا فاطمه زهرا(س) الگوی کاملی برای سبک زندگی اسلامی به ویژه زنان است به سراغ حجت الاسلام غلامرضا آقاجانی مدرس حوزه علمیه رفتیم، در ادامه گفت و گوی ایسنا با حجت الاسلام آقاجانی در خصوص سبک زندگی فاطمی را بخوانید.
* علت اصلی اهمیت و نفوذ حضرت زهرا (س)چیست؟
علت نفوذ را باید در چند بخش تشریح کرد؛ نفوذ در جامعه نبوی، در جامعه علوی، در قلوب شیعیانِ عصر خود و پس از خود تا به امروز. نفوذ اجتماعی، اخلاقی، دینی و سیاسی، همه این ها را باید مجزا تبیین کرد؛ اگر مقصود از نفوذ، اهمیت وجودی حضرت زهرا (س) و مقبولیت ایشان در بین مردم است، باید گفت مقبولیت و نفوذ در قلب ها به دو صورت ایجاد می شود. یکی خود فرد در خلوت و قرابت با خالق خویش ایجاد می کند و حلال و حرام های الهی و بایدها و نبایدها را مراعات کرده و به خالقش نزدیک ترمی شود، خداوند هم چون صاحب همه مخلوقات عالم است، حبِّ این فرد را در دل مخلوقات زیاد می کند واین فرد هرچقدر به خدا نزدیک تر، نفوذ در دل مخلوقات عالم خصوصاً انسان ها که اشرف مخلوقاتند، بیشتر می شود و دیگری نوع عمل نسبت به جامعه خود است، یعنی فرد از خود برای جامعه مایه می گذارد به عنوان مثال دستگیری از مردم، خوش خلقی ها، ابراز محبت ها باعث جذب قلوب مردم می شود و ام ابیها (س) در هر دو عامل بسیار موفق بوده است؛ اولا این که معصومه ای در عالم است که توانست در قلب رسول خدا (ص)، علی و حسنین (ع )نفوذ پیدا کند و این ها که اولیای خدا هستند و سر و سیری با خدای عالم دارند، خداوند هم حضرت فاطمه (س) را در این جایگاه از خودش می داند و نیز غیر از این که دختر و همسر و مادر معصومین (ع) بوده، خود فاطمه (س) هم از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و خداوند این بانوی دوعالم را به عنوان حجت فرستاد، حضرت زهرا (س) در دستگیراز محرومان مشهور است حتی در مورد کنیزی که در منزل داشته تقسیم کاری می کردند و نسبت به همسر خود هم همین طور بودند یا آن محبت ها و مهرورزی هایی که در دعاها، همسایه ها را بر خودی ها ترجیح می دادند و یا این که مردم را در بعد سیاسی یاری می کردند و از مال و جان و شخصیت اجتماعی بهره می رساند. مخلص کلام این است که عمده نفوذ وجود مبارک حضرت زهرا (س)، هم بعد الهی و هم بعد فردی دارد، هم به دلیل ارتباط قوی با رب الارباب و هم اعمال و کرداربی نظیر بی بی دوعالم بوده است.
* درباره تأثیر و نقش مربّی گری و احیاگری حضرت فاطمه (س)در جامعه نبوی صدر اسلام و جوامع بشری توضیح دهید؟
این که حضرت فاطمه زهرا (س) در عصر پیامبراسلام ص به عنوان یک مربی تربیت جامعه خودش را به عهده داشت در این شکی نیست. بر اساس روایات مهم ترین بخش تربیت، تربیت فکری است، افراد سوالات اعتقادی و احکام را می پرسیدند و و فاطمه زهرا با علم به سوالات پاسخگوی آن ها بودند،حضرت زهرا (س) هم در حجاب و عفت، هم در قول و هم در عمل در زمان خودش الگویی برای دیگران بود به طوری که قرآن که کتاب چگونه زیستن است، فاطمه (س) خود برای تربیت جامعه زمانش، اولین عامل به آیات قرآن بود.یکی از تاثیرگذارترین انسان ها پس از پیامبر(ص) فاطمه زهرا بوده به طوری که امروزه بسیاری از انقلاب ها و جریان های فکری ، سیاسی و هدایت گری های اجتماعی با نام حضرت فاطمه صورت گرفته است. انقلابی که بی بی دوعالم پس از پیامبردر حمایت از حقیقت انجام داد، آن راه کارهای فاطمه مانند ورود به میدان کار با آن نگاه به زن با این که محدودیت های زیادی در اجتماع آن روز ایجاد کرده بودند، سخنرانی های همه نشان از الگو بودن ام ابیها دارد.
حتی زمانی که وصیت کرد من را در شب غسل، کفن و دفن کنید و کسی قبر من را نداند خود نمونه بارز سبک الگوی اسلامی است و این سوال همواره در اذهان وجود دارد که چرا این کارها را کرد و این باعث می شود که تربیتی در بین مردم ایجاد شود که مردم در جستجوی این سوال باشند که تنها یادگار پیامبر اعظم (ص) و سرور زنان عالم با این همه شوکت و عظمت، چرا قبر بی بی دو عالم مشخص نیست؟ چرا مخفیانه دفن شد؟ چرا ایشان تشییع نشد؟ چرا اثری از او نیست؟ این موارد خود تربیت اجتماعی ایجاد می کند که مردم را وادار می کند که تحقیق و تحلیل کنند‌. بنابراین فاطمه زهرا(س)در تمام زمینه ها چه اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و دیگر زمینه ها الگوی حسنه به عنوان مربی برای جامعه زمان خودش و پس از خودش بوده و هست و خواهد بود.
* تصویری از منزلت علمی حضرت فاطمه (س) ترسیم نمایید؟
من به گمانم همین یک نکته بس باشد که به زعم اعاظم و روایاتی که در این زمینه داریم در فرصت کوتاه پس از رحلت پیامبر (ص)، جبرئیل بر فاطمه زهرا (س) نازل می شد و در تمام زمینه های اجتماعی، فرهنگی و پیشرفت ها و همه اتفاقات را برایشان تعریف می کرد و مولای متقیان علی (ع )همه را کتابت کردند و به کتابی تحت عنوان صحیفه فاطمه تبدیل شد این کتاب در دست ائمه بوده و حتی ائمه نیز از این کتاب برای بیان مطالب استفاده می کردند و موضوعات مختلف اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این کتاب ذکر شده تا جایی که امروزه بعضی از فرق ضد شیعی ادعا دارند که قرآن شیعه برگرفته از صحیفه فاطمه است و این خود نشان دهنده علم بالای حضرت فاطمه (س) است.
*سبک زندگی فاطمه (س) چگونه می تواند الگویی برای زنان جامعه امروز باشد؟
صداقت، عصمت، حلم، درایت، مدیریت، تربیت فرزند، علاقمندی به همسر و بعد عبادی حضرت زهرا(س) از مواردی است که الگوی زنان مسلمانان امروز است.
بعد معنوی حضرت زهرا(س) در چارچوب قلم نمی‌گنجد، بعد اجتماعی ایشان هم شخصیتی نمونه از فاطمه(س) به ما معرفی می‌کند. فاطمه زهرا(س) در هر شرایط سخت و دشواری همدوش حضرت علی(ع) در حد جان دادن و فدا نمودن فرزند خودشان ایستادگی می‌کردند. در بعد خانه داری و مدیریت داخلی خانه الگو و بهترین شاخص برای زنان امروز جامعه اسلامی هستند، حضرت صدیقه طاهره(س) بسیار بی‌آلایش، ساده، دور از تجملات و خودبینی زندگی می‌کردند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/17980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران