پیام مازند

آخرين مطالب

جاذبه هاي تاريخي و طبيعي بابل مقالات

جاذبه هاي تاريخي و طبيعي بابل
  بزرگنمايي:

در اين گزارش خوانيم بابل از بزرگترين شهرهاي مازندران به شمار مي ايد که صنعت و دانش در آن از اهميت بالايي برخوردار است.

بابل به معني جايي که آب فراوان دارد است. بر اساس پژوهش هاي بدست آمده، نام بابُـل از دو تکواژ با و بُل تشکيل شده است. در گذشته تکواژ با ، در لغت به معني هر چيز مايع و در کاربرد روزانه به معني آب استفاده مي شد. کلمه باران يعني آبي که رانده مي شود ، گواه اين مطلب است. تکواژ بُـل نيز به معني فراوان و بسيار است. در سال 1372 تحقيقاتي در مورد نام شناسي شهرهاي باستاني مازندران به چاپ رسيد که گوياي اين مطلب است

در ادامه به برخي از مهمترين جاذبه هاي گرشدگري بابل اشاره مي کنيم:

آبشار شيخ موسي

روستاي شيخ موسي از توابع بابل در منطقه بند پي شرقي بابل با ارتفاع 2500 متر از سطح دريا و در 65 کيلومتري بابل جذابترين مناظر جنگلي، ييلاقي و کوهستاني را دارا مي باشد. زيارتگاه شيخ موسي در نقطه بالاي روستا با گنبدهاي نقره اي ديده مي شود. تپه هاي سبزپوشيده و حضور دام زياد در اين منطقه در منطقه کوهستاني شيخ موسي با خانه هاي چوبي و حصار سنگي بسيار دلرباست اهالي منطقه اطراف و به خصوص بابلي هاي عزيز از اين منطقه به عنوان ييلاق تابستاني استفاده مي کنند. آبشار سيخ موسي يا آبشار حاجي شيخ موسي يکي از زيبايي هاي اين منطقه است در دل جنگل هاي زيباي آن.

از ديگر جذابيت هاي روستاي شيخ موسي مراسم فولکوريک آن يعني جشن مردگان است. 28 تيرماه در گاهشماري طبري مصادف است با «جشن بيس و شش عيدماه». طبق يک باور عاميانه، ماجرا برمي گردد به زماني که شخصيتي به نام فريدون به خونخواهي پدرش با همراهي سپاهي از مردم مازندران به مصاف ضحاک پادشاه اهريمني مي رود و پس از جانفشاني و کشته شدن تعداد زيادي از افرادش، به بند کشيده و در قعر چاهي انداخته مي شوند بعد از آن ماجرا، مردم همه ساله در چنين روزي جشني مي گرفتند و سر قبر مردگانشان شمع روشن مي کردند.

پهلوانان هر منطقه هم به ياد اين نبرد تن به تن باهم کشتي پهلواني مي گرفتند. هر چند با گذشت سال ها مراسم جشن کمرنگ شده و کيفيت برگزاري آن تغيير کرده ولي اين طور که از شواهد پيداست، روشن کردن شمع بر سر مزار اموات و غبارروبي و تميز کردن آرامگاه ها که به «آستانه تراشي» معروف است، همچنان مرسوم است. پخش غذا و شيريني براي شادي روح رفتگان و برگزاري مسابقات کشتي لوچو در چنين روزي، ياگاري است از همان زمان. البته اين آخري يعني « لوچو» آن قدر پررنگ شده که پا گرفته از قهرمانان کشتي مازندران روزگاري از لوچوکاران و پهلوانان اين بازي بوده اند.

شاليزارهاي سرسبز به قدري ديدني اند که به راحتي مي توانند ما را از مقصدمان غافل کنند. لوچو در رابطه تنگاتنگي با فصل کاشت و برداشت محصول دارد. بطوري که روستاييان از اوقات فراغتي که پس از نشا و يا دروي برنج برايشان ايجاد مي شود، براي برگزاري مسابقات لوچو استفاده مي کنند.

از شيرگاه نيز مي توانيد به روستاي شيخ موسي دسترسي داشته باشيد.

آبگرم ازرود

آبگرم ازرود بابل که در منابع اينترنتي آب معدني آرزو نيز ثبت شده است در روستاي اري در بخش بند پي شرقي و سي و سه کيلومتري در جنوب شرقي بابل در ميان يک دره زيباي جنگلي و در کنار رودخانه قرار گرفته که مجموعه طبيعي بي نظيري را با ترکيبي جالب عرضه مي نمايد. آب معدني فيروزه اي رنگ در دل جنگل هاي سبز منظره اي را خلق کرده که در ديگر نقاط کمتر ديده شده است. آب با جوشش از دل زمين استخر کوچکي را پديد آورده که به خاطر ترکيبات گوگردي براي بيماري هاي جلدي، روماتيسم و درد مفاصل بسيار مفيد است.

جاده دسترسي به آن از شهر بابل، جاده شهيد صالحي آغاز مي شود و پس از طي مسافت 30 کيلومتر به آبادي گلوگاه مرکز بخش بند پي مي رسد و با عبور از پل سجادرود وارد جاده دهستان فيروزجاه شده و پس از طي حدود 30 کيلومتر وارد روستاي زيبا و سنتي اري مي شود که آب معدني زيبا را در خود جاي داده است که با مجموعه اطراف خود يکي از بهترين جاذبه هاي توريستي و طبيعي شهرستان بابل به شمار مي رود.

ازرود شايد مخفف کلمه ازت رود باشد اين آب بوي گوگرد مي دهد ازرو يک چشمه جوشان با آب ولرم حدود 37 درجه سانتيگراد گرماست و عمق آن حدود 140 تا 150 سانتيمتر و بعضي جاها 160 سانتيمتر است از وسط آن آب مانند حباب هاي زيبا قل قل مي خورد و بيرون مي آيد ته آن چشمه از سنگ هاي ريز تشکيل شده که اگر جراحتي به پاي فردي وارد شود معمولا دير بهبود مي يابد.

مساحت آن چشمه حدود 120 متر مي باشد که قبلا در فضاي بازي بوده امروزه دور آن محصور شد که ورود و خروج راحت تر شد قديم الايام عقيده داشتند که اين آب مقدس است و در آن ماري است با تاج سبز رنگ که اگر کسي ناپاک وارد گردد آسيب مي بيند ولي امروزه چنين عقيده اي کمتر مورد توجه است. آنچه که واقعيت دارد اين است يک چشمه معدني گرم با مواد گوگردي زياد که براي بعضي بيماري پوستي مفيد است.

آبشار کيمون

کيمون روستاي است در در 30 کيلومتري شهر بابل در بندپي شرقي، که داراي آب و هواي متعدل است. روستاي کيمون در جنگل واقع شده است و از مناظر و چشم اندازهاي بينظيري برخوردار مي باشد. عبور رودخانه اي دائمي از اين روستا طراوت خاص به اين روستا بخشيده و همجنين بودن چند آبشار زيبا در مسير رودخانه زيبايي هاي اين روستا را دو چندان کرده است اغلب مردم اين روستا دامدار و مشغل پرورش گاو مي باشند.

سد شياده

اين منطقه زيبا و ديدني در 32 کيلومتري جنوب غربي بابل واقع شده و سد بر روي رودخانه چليم يکي از سرشاخه هاي رودخانه بابلرود در روستاي شياده و در بخش بندپي غربي اين شهرستان بسته شده است .

منطقه بکر سد شياده به دليل دارا بودن آب و هواي مساعد و وجود جنگل در چهار سوي خود، مکان مناسبي براي پياده روي، برگزاري اردوهاي يک روزه سياحتي، صعود به ارتفاعات نزديک سد شياده، کشتي لوچو، ماهيگيري و قايقراني است که جذابيت هاي طبيعي اين منطقه علاقه و رغبت ديدار مجدد مسافران و گردشگران را از اين منطقه افزايش مي دهد.

اين مکان علاوه برايام عيد نوروز و تابستان در روزهاي تعطيل معمولي نيز شاهد حضور جمع زيادي ازخانواده ها از هر قشر است که استفاده از اين فضاي مناسب براي ايجاد نشاط و روحيه را انتخاب مي کنند .

سقاتالارشياده و پوشش گياهي و جنگل هاي زيبا در کنار سد زيباي روستاي شياده ورود و بازديد گردشگران و مسافران را نيز چند برابر کرده است.هم اکنون اين سد در ايام تعطيلات و آخر هفته ها بيش از دو هزار گردشگر دارد .

ارتفاع سد شياده از زمين 20 متر مي باشد؛ پوشش جنگلي در دور تا دور اين سد، جاذبه گردشگري سدشياده را چند برابر کرده است.

زمينه ماهيگيري براي مسافران که قلاب و وسايل ماهيگيري به همراه دارند در اين سد آماده است و مسافران مي توانند بعنوان يک ورزش و تفريح در مکان سد شياده به ماهيگيري بپردازند.

سقاتالار شياده مربوط به اواخر دوره قاجاريه در روستاي شياده ساخته شده از چوب با نقش و نگارهاي زيبا با اشعار مذهبي جلوه خاصي به اين مکان تاريخي داده که مسافران و گردشگران با حضور دراين روستا از اين فضا بي بهره نخواهند ماند.

پارک جنگلي بابلکنار

پارک جنگلي بابلکنار داراي 760 هکتار مساحت مي باشد. در فاز اول اين پروژه 40 هکتار آن به بهره برداري رسيده است. پارک جنگلي طبيعت بابل کنار از سوي معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور به عنوان منطقه نمونه گردشگري معرفي شد اين پارک زيبا جزء محدوده ي جنگلي روستاي درونکلا شرقي است.

در دل اين پارک دهکده اي کوچک قرار دارد با نام بزچفت. طبيعت بابلکنار با دارا بودن مساحتي بيش از 716 هکتار و وجود چشمه اي کوچک در دل خود و انبوه درختان زيبا و ساير امکانات گردشگري همچون امکانات بسيار خوب و وسيع اين محيط طبيعي از جمله راه و جاده آسفالت، وسايل بازي کودکان، آبخوري هاي بهداشتي، آلاچيق، سرويس هاي بهداشتي، نمازخانه و… طي چند سال به مکاني شناخته شده در استان مازندران و حتي خارج از آن تبديل شده که با آمدن فصل بهار و تابستان انبوه مسافران و گردشگران را روانه منطقه ي تفريحي توريستي و کوهپايه اي بابلکنار زيبا مي کند

پل محمدحسن خان

پلي قديمي مربوط به سده 12 هجري قمري بر روي رودخانه بابلرود شهرستان بابل استان مازندران مي باشد.

اين پل از آثار دوره قاجاريه است که به جاي پل قديمي تري ساخته شده است. به نوشته تاريخ بيهقي، در دوره غزنوي در اين محل پلي چوبي وجود داشته است، که به نوشته تاريخ طبرستان ابن اسفنديار، بعدها به دستور نصيرالدوله شاه غازي (558-536 ه. ق.) «زر به خروارها ريخته شد و پارو در ميان زد و … پلي از خشت و آهک بنا کردند».

اين پل در 2 کيلومتري مرکز شهر بابل و در جنوب قرار دارد و اطراف آن متشکل از 5 محله شامل شهرک شهيد چمران، شهرک فرهنگيان، محله سرپل محمدحسن خان بخش دو و سه و محله سرپل محمدحسن خان بخش مرکزي است.

امامزاده سلطان محمدطاهر

دوره تاريخي ساخت . تشکيل . بوجود آمدن يا … : به قرن نهم هجري قمري اين بقعه را در سال 875 هجري قمري ساخته است.

مسجد آدينه

بابل هم مثل همه شهرهاي مهم مسجد جامع دارد. در قديم وقتي جمعيت يک شهر به حدود 10هزار نفر مي رسيد، برايش يک مسجد مرکزي و بزرگ مي ساختند که اسمش مسجد جامع يا مسجد جمعه (مسجد آدينه) بود. مسجد جامع بابل از بناهاي عهد صفوي است.

در زمان فتحعليشاه قاجار زلزله آن را خراب کرد و در سال 1225 قمري بود که فتحعليشاه دستور داد مسجد را بازسازي کنند و ميرزا محمد شفيع صدراعظم اين کار را پيگيري کرد. مقبره سعيدالعلماي بارفروشي- از مشاهير فقه شيعه در قرن13 هجري قمري- در مجاورت اين مسجد قرار دارد. سعيدالعلما آن قدر عالم بزرگي بود که وقتي خواستند شيخ انصاري را مرجع شيعيان جهان کنند چون سعيدالعلما را از خودش برتر مي دانست، نامه اي به او نوشت و از او اجازه گرفت.

آبشار تيرکن

اين آبشار در روستاي تيرکن، در مراتع کالبکوشت و بخش بابلکنار شهرستان بابل قرار دارد. آبشار ارتفاعي در حدود 9 متر دارد. اين منطقه شامل 7 آبشار کوچک است که به آبشارهاي تيرکن شهرت دارند. براي رسيدن به آبشار بايد ايتدا به روستاي تيرکن رفت که مسير آسفالته دارد و از آنجا تا مجموعه آبشارها در حدود 2 ساعت پياده روي در شيب ملايم است. آبشار اصلي که به آبشار تيرکن شهرت دارد حوضچه کوچکي ايجاد کرده است. مجموعه آبشار در مسيري به طول 3 کيلومتر در دل جنگلهاي درازکلا واقع شده اند. براي دسترسي به روستاي تيرکن ابتدا به بابلکنار( از بابل 20 کيلومتر به سمت بابلکنار خارج بشيد)، سپس روستاي درازکلا، جاده سمت راست پادگان و سپس روستاي تيرکن خواهد بود.

روستاي فيلبند

روستايي است از توابع بخش بندپي غربي شهرستان بابل که در ارتفاع حدود 2300متري از سطح دريا واقع شده است. فيلبند آخرين روستاي منطقه چلاو مي باشد که راه دسترسي ماشين رو به آن وجود دارد. فيلبند که به بام شرقي مازندران معروف شده در واقع يک پنت هاوس تماشايي است که همچون برج ديده باني مناطق وسيعي را زير ديد خود دارد.

نام اين ييلاق در اصل فلبند است. فل در گويش مازندراني به معناي خستگي و بند هم به معناي بندآمدن و نتوانستن است. علت اين نام گذاري به دليل ارتفاع بالاي اين ييلاق و کمرگاه هاي تندي است که عبور از آن را دشوار مي کرد.

در فصل بهار و پاييز، در يک نيم روز ممکن است همه پديده هاي جوي از قبيل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگين کمان و هواي صاف و آفتابي را بدون لکه ابري مشاهده کنيد. تنوع هوا، زيبايي هاي طبيعت ، مناظر و چشم اندازهاي اعجاب انگيز را فقط در فيلبند مي توان مشاهد کرد. فيلبند در تابستان ها بيش از هزار و دويست خانوار جمعيت دارد و در زمستان بطور کلي خالي از سکنه است زيرا شدت سوز و سرما و برف امکان زندگي را غير ممکن مي سازد و در سال قريب به 7 ماه پوشيده از برف است

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/2224/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور