پیام مازند

آخرين مطالب

رقابت هتلهاي بي جاذبه با ويلاهاي پررونق مقالات

  بزرگنمايي:

نبود هتل هاي خوب , بااستاندارد و قيمت هاي منصفانه باعث شده تا رغبت بسيار شديدي براي داشتن ويلا در شمال ايجاد شود و

اين امر چالش از بين رفتن اراضي کشاورزي و جنگلها را به همراه داشته است.

اين در حالي است که بخش عمده ويلاهاي ساخته شده از رامسر تا گلوگاه در استان مازندران تنها در روزهاي خاصي از سال مورد استفاده قرار گرفته و عملا در طول سال خالي است.

بسياري از مردم از طبقات مختلف اجتماعي با سرمايه 50 ميليون , صدميليون تومان و يا بيشتر در سالهاي اخير اقدام به خريدن ويلا در استان مازندران کردند و از ان سو براي بسياري فرصت هايي بوجود امده تا هر چه بيشتر اراضي مرغوب استان را به ساخت و ساز مسکوني سوق دهند

از اينرو اين سوال مطرح است که سياستها براي تشويق مردم براي گذراندن اوقات فراغت در هتل ها چگونه بايد باشد و چه راههايي انتخاب شود تا به صورت طبيعي مردم از ساختن ويلاي شخصي دست کشيده و از خدمات عمومي در هتل ها استفاده کنند

اکنون از مجموع 55 هتل، 46 متل، 72 هتل آپارتمان در مازندران، يک هتل پنج ستاره و سه هتل چهار ستاره است که خدمات دهي پايين و نداشتن برنامه هاي جنبي رفاهي موجب شده تا مسافران و گردشگران از اين مراکز اقامتي استقبال نکنند.

فقدان درک نهادهاي مربوط در تامين اين نياز اساسي مسافران يعني اسکان مناسب با برخورداري از همه نوع امکانات از جمله استخر، جکوزي، ورزش، برنامه هاي فرهنگي، غذاي هاي سنتي و تورهاي گردشگري در مسيبرهاي مختلف و... موجب شده تا راهبردهاي صنعت گردشگري مازندران راه به جايي نبرد.

به گفته مسوولان امر اکنون بيش از 70 درصد ظرفيت هتل هاي بي جاذبه موجود استان مازندران در ايام غير پيک مسافر خالي بوده و ادامه اين روند صنعت هتلداري را با چالش جدي مواجه کرده است.

علاوه بر اين , افزايش نرخ سالانه هتل هاي موجود در کنار رقابتي نبودن آنها ديگر چالشي است که مسافران از اين مراکز اقامتي گلايه دارند به طوري که بخش اعظمي از گردشگران، اسکان در ويلاها و چادرخوابي در حاشيه خيابان ها را بر اقامت در اين هتل هاي بي جاذبه ترجيح مي دهند.

کارشناسان امر نداشتن طرح جامع آمايش سرزمين را عامل اصلي محقق نشدن طرح ها و برنامه هاي اين حوزه در مازندران اعلام مي کنند و حتي اين طرح را پيش نياز توسعه صنعت درآمدزاي گردشگري مي دانند.

به تاکيد متخصصين حوزه گردشگري علاوه بر اقامتگاه موارد ديگري نظير حمل و نقل، غذا، خدمات و جاذبه ها از ديگر عناصر گردشگري است که بايد مدنظر مسوولان امر قرار گيرد.

گردشگري علاوه بر ايجاد اشتغال موجب درآمد اقتصادي در استان نيز مي شود براي تحقق اين مهم و جلب گردشگران داخلي و خارجي با انگيزه هاي متفاوت، وجود منابع و جاذبه هايي در مقصد ضروري است که وجود هتلهاي خوب از جمله اين جاذبه هاست.

برابند بررسي هاي انجام شده مبين اين است که بدون فراهم بودن امکانات و خدمات لازم جاذبه ها و داشتن هتلهاي استاندارد نمي توان موجب جلب گردشگران براي اقامت در هتل ها شود و اين امر باعث مي شود تا علاوه بر اينکه نتوانيم به توسعه اين صنعت در آمدزا و ارزآور اميدوار باشيم هر چه بيشتر مردم را به ساخت ويلاهاي شخصي سوق دهيم.

استاد رشته جغرافيا و برنامه ريزي روستايي و هتلداري با اشاره به خدمات دهي هتل ها در کشور به ايرنا گفت : نکته بسيار مهم آن است گردشگري که وارد هتل در استان مازندران و ديگر نقاط کشور مي شود پولي را که پرداخت مي کند با ستاره نصب شده در سر درب هتل ها هماهنگ نيست.

محمدرضا اورمزدي تصريح کرد : مي توان گفت که مشتري پول ستاره هاي واهي را مي دهد و عملا از هتل چهار ستاره و پنج ستاره خبري نيست چون سطح ارايه سرويس هايي که اين گونه هتل ها به مشتريان مي دهند در واقع در سطح همان يک ستاره تا حداکثر سه ستاره است.

به گفته وي کشورهاي موفق در صنعت گردشگري و هتلداري، هتل هاي استاندارد داراي امکانات و سرويس هاي فراوان براي ارائه به مشتريان خود هستند که مي توان به تجهيزات و امکانات رفاهي، تنوع پذيرايي، نيروي انساني و ... اشاره کرد که برخي از اين هتل ها خود يک برند هستند.

استاد دانشگاه هاي مازندران و گيلان شاخص عملکرد هتلها را جنبه هاي اقتصادي و سطح ارايه خدمات به مشتريان مربوط دانست و گفت: اين شاخص مثل درصد اشغال هتل ،نرخ متوسط روزانه، درآمد حاصل از فروش اتاق ها، درآمد عمليات ويژه و سرمايه گذاري در هتل، نوع ارايه سرويس به مشتريان مي تواند درجه و ستاره هتل ها را تعريف نمايد.

به گفته او , توسعه و ارتقاء صنعت هتلداري در ايران و مازندران بايد از طريق تبليغات , سرمايه گذاري مناسب در هتلداري، فعاليت هاي بازاريابي و فروش درون حوزه اي و برون حوزه اي استانداردسازي خدمات و ساختار فيزيکي هتل ها ، آموزش و توانمندسازي نيروهاي هتلها، صداقت در رفتار و گفتار و کردار با مشتريان ، مديريت برند و برندسازي، استراتژي بازارسازي، بازار داري و بازاريابي صورت پذيرد.

وي خواستار افزايش احساس رضايت مندي مشتريان در سفر به مراکز اقامتي مازندران بيش از 85 درصد شد و گفت : بايد ستاره هتل ها را واقعي به مشتريان تعريف و ارايه کرد و سطح خدمات و امکانات را در هتل هاي مازندران افزايش داد.

وي خاطرنشان کرد : در حال حاضر بيش از 20 هزار تخت اقامتي در قالب 217 واحد اقامتي در مازندران فعاليت دارد ولي بيش از 70 درصد ظرفيت اين اقامتگاه ها در ايام غير پيک مسافر خالي است.

يک کارشناس گردشگري نيز  گفت : اندک هتل هاي موجود در مازندران خاموش هستند , انها برنامه اي براي رقابت و جذب مشتري ندارند , در قيمت ها منعطف نيستند و در واقع انها مشتري را به عنوان يک بار مصرف نگاه مي کنند و لذا عملا هيچ برنامه اي براي ماندگاري و يا برگشت دوباره مسافر به هتل ندارند.

به گفته وي اين مساله باعث مي شود تا مسافران در دور بعدي سفر به مازندران يا به فکر اجاره ويلا باشند و يا اينکه اگر اندک اندوخته اي داشته باشند در اسرع وقت هم به عنوان سرمايه گذاري و هم به عنوان سياحت دست به ساخت يا خريد ويلا مي زنند.

اين کارشناس گردشگري گفت : مشکل از اين اينجا شروع مي شود به جاي اينکه 500تا هزار هتل دو تا پنج ستاره استاندارد در استان وجود داشته باشد تا خيل عظيم مسافران به استان را جذب کند با دهها هزار ويلا ساخته شده از رامسر تا گلوگاه روبروهستيم که متاسفانه درمرغوبترين اراضي استان ساخته شده است و عملا منابع ملي بسياري را از کارايي انداخته و هزينه

فراواني بر دوش اقتصاد انداخته است.

به گفته اين کارشناس اين ويلاها در اکثر زمان سال خالي بوده و تنها در تعطيلات برخي از فصول استفاده مي شود که خود مساله نگهداري , حفاظت , محيط زيست ان و نيز دادن امکانات رفاهي همچون اب , برق و ... از مشکلات بخشداريها و شهرک هاي استان است.

وي گفت : لذا براي رهايي از اين مساله نياز است مجموعه اي از وزارت خانه ها و نهادهاي درگير در اين حوزه وارد شده تا مساله گردشگري در استان به سوي استفاده از هتل سوق يابد و مردم به صورت طبيعي مشتاق استفاده از امکانات هتل شوند و عملا ويلا داري از حيز انتفاع خارج شود.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي استان مازندران نيز در اين باره گفت : به طور عام وضعيت هتل هاي استان به لحاظ تعداد تخت با توجه به تعداد گردشگران مازندران بسيار ناچيز است.

مهران حسني  تعداد تخت مراکز اقامتي در اين استان را 20 هزار تخت اعلام کرد و افزود : وضعيت هتلداري در مازندران طوري است که اکنون مسافران به جاي اسکان در هتل ها به چادرخوابي و ويلاها روي آورده اند.

وي گراني نرخ هتل ها را يکي از مشکلات اين بخش برشمرد و گفت : بخشي از اين معضل به گراني نرخ هتل ها مربوط مي شود اگرچه بايد هزينه هاي جانبي هتلداري شامل برق ، آب ، گاز و دستمزدها بايد بررسي و لحاظ شود.

حسني با اشاره به اينکه در اين ارتباط يک بخشي ظرفيت سازي توسط دولت است که دارد اتفاق مي افتد يعني همان فضاي امني که در جامعه وجود دارد خودش عامل اصلي جذب گردشگر است ادامه داد : بخشي ديگر مربوط به صاحبان هتل ها است يعني تشکل هاي مربوط اين حوزه بايد براي تبليغات , بازاريابي و جذب مسافر برنامه داشته باشند.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي استان مازندران تاکيد کرد : در اين حوزه بايد زنجيره گردشگري در سه بخش اقامت ، دفاتر جهانگردي و واحدهاي پذيرايي شکل گيرد زيرا اين موارد مکمل کار يکديگرند و علاوه بر اين هر هتلي بايد سايت داشته باشد تا آن گردشگر علاقه مند داخلي و خارجي بتواند برنامه ها و جاذبه هاي آن هتل و منطقه را بداند.

حسني تعداد هتل هاي در حال ساخت در مازندران را حدود 20 واحد اعلام و اضافه کرد : از اين مقدار شش الي هفت واحد هتل چهار ستاره و پنج ستاره است.

وي بر ضرورت ارتقاء هتل هاي موجود اين استان براي جذب گردشگر تاکيد کرد و گفت : گردشگران خارجي طالب هتل هاي چهار و پنج ستاره هستند و ما بايد به سمت ساخت اين هتل ها حرکت کنيم چراکه اگر هتل ها پنج ستاره نباشد گردشگر حرفه اي متوجه مي شود و اين در واقع ضد تبليغ مي شود.

وي تصريح کرد : به دليل فقدان هتل هاي پنج ستاره بسياري از گردشگران که از کشور هاي عربي وارد ايران مي شوند به خانه ها يا ويلاهاي شخصي روي مي آورند.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي مازندران توانمند سازي نيروي بخش گردشگري را مهم ترين اصل در اين بخش اعلام کرد و گفت : گردشگري و هتلداري استان بايد به سمتي برود تا از نيروهاي آموزش ديده استفاده کند.

وي طرح آمايش سرزمين در مازندران را لازمه پيشبرد اهداف و برنامه هاي راهبردي حوزه گردشگري استان دانست و تاکيد کرد : اين طرح در واقع نقشه راه است زيرا اگر اين طرح نباشد هيج اتفاق خاصي در بخش گردشگري نمي افتد.

محسني گفت : اين نهاد منتظر آمايش سرزمين است و دست اندرکاران امر بايد براي اتمام اين طرح مهم بيشتر تلاش کنند زيرا اکنون نظم و نظام خاصي در اين حوزه وجود ندارد يعني نمي دانيم به طور مثال در ساري چقدر ظرفيت اقامتي نياز داريم يا چه هتل هايي نياز داريم.

وي يادآور شد : نبايد در يک شهري که ظرفيت ايجاد کمپ يا اکو کمپ دارد در آنجا موافقت اصولي احداث هتل چهار ستاره داده شود به طور يقين سرمايه گذار در اين جا شکست مي خورد.

محسني نبود تسهيلات کم بهره را براي واحدهاي اقامتي نيازمند را از ديگر مشکلات بخش گردشگري استان برشمرد و گفت : اکنون هيج اعتباري نداريم در اختيار اين مراکز اقامتي قرار دهيم تا خودشان را بازسازي و بهسازي کنند.

از سوي ديگر کارشناسان امر مي گويند ضعف مديريت و نداشتن برنامه منسجم ، حضور افراد غير متخصص و تغييرات ­پي در پي مقررات در حوزه گردشگري از جمله معضلات حوزه گردشگري و هتل داري در مازندران و ايران است که اين امر باعث مي شود بسياري از مجريان، فعالان و آژانس ها نتوانند برنامه هاي بلندمدت خود را طرح ريزي و به اجرا درآورند.

به گفته اين کارشناسان چه بخواهيم و چه نخواهيم براي استفاده اقتصاد ملي از گردشگري و نيز حذف معايب ناشي از نبود رغبت درمردم در استفاده از هتل بايد برنامه هاي جدي در همه جنبه هاي بخش هتل داري در استان مازندران در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/2430/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت