پیام مازند

آخرين مطالب

سد گلورد بهشهريک راه دسترسي کم دارد مقالات

  بزرگنمايي:

بهره برداري از سد گلورد، يکي از روياهاي بزرگ مردم استان به ويژه در شرق مازندران است که با تلاش هاي انجام شده در سال هاي اخير، آرام آرام به مرحله بهره برداري نزديک مي شود و به گفته مسئولان تا پايان سال جاري آبگيري آزمايشي آن آغاز مي شود.

اين سد با پيشرفت بيش از 90درصد، مراحل پاياني ساخت خود را سپري مي کند اما کم توجهي به فراهم آوردن زمينه تردد آسان مردم حدود 70روستاي بالادست اين سد، مي تواند منجر به بروز اعتراضات مردم شود.

با آغاز آبگيري سد گلورد که گنجايش 107 ميليون مترمکعب اب را دارد ، بخشي از راه دسترسي فعلي روستاهاي بالادست در حوزه استحفاظي شهرستان بهشهر زير آب مي رود و ارتباط بيش از 70 روستاي بالادست اين سد با شهرستان بهشهر قطع مي شود.

جاده فعلي مورد استفاده اين روستاييان، يکي از قديمي ترين راه هاي مورد استفاده در اين منطقه کوهستاني است و از آن به عنوان شاهراه بخش بزرگ کوهستاني هزارجريب ياد مي شود.

در حاليکه روستاييان منطقه براي راه دسترسي نياز به ساخت يک پل روي رودخانه در منطقه را کافي مي دانند مسوولان اب منطقه اي استان مازندران براي کاهش هزينه ها اصرار بر ساخت يک جاده 13.5کيلو متري که از داخل جنگل مي گذرد , دارند.

40کيلومتر مسير اضافه

اگر چه دسترسي به روستاهاي بخش کوهستاني بهشهر، از طريق شهرستان هاي نکا و گلوگاه نيز امکان پذير است، اما کمتر عقل سليمي مي پذيرد که ساکنان يک روستا براي حضور در محل سکونت خود، نه تنها از شهرستان ديگر عبور کنند، بلکه روزانه 40 کيلومتر بيشتر را طي کنند؟

جاده فعلي که مورد استفاده قرار مي گيرد، راهي کم خطر با موانع معدود و شيب اندک است که همين مزيت ها موجب شده است، اقبال عمومي به استفاده از اين جاده در مقايسه با جاده هاي ديگر بسيار بيشتر باشد.

در شرايطي که شمارش معکوس براي بهره برداري از سد گلورد آغاز شده است، نگراني هاي مردم ساکن روستاهاي بالادست سد گلورد روز به روز افزايش مي يابد و آن ها وقتي همتي براي حل مشکل جاده نديدند، به صورت خودجوش به فکر پيدا کردن راهي مناسب براي حل اين مشکل افتادند.

مسئولان البته نسبت به اين موضوع چندان هم بي تفاوت نبودند و چند مسير را براي ساخت جاده جايگزين در نظر گرفتند که هر بار کمبودها و مشکلات مالي را مانع اجراي طرح ساخت جاده جديد عنوان مي کنند.

يکي از اهالي روستاي غريب محله  گفت: يکي از راه هاي مورد نظر مردم روستاهاي بالادست سد گلورد، احداث پل روي رودخانه است که معلوم نيست، چرا مسئولان توجهي به اين خواسته مردم نمي کنند و اهميتي براي آن قايل نيستند.

ابوالحسن طهماسبي اظهار کرد: وقتي ديديم مسئولان هزينه فراوان ساخت اين پل را بهانه اي براي مطالعه نکردن طرح آن قرار داده اند، با چند پيمانکار متبحر در ساخت اين گونه طرح هاي بزرگ گفت وگو کرديم و پس از برگزاري نشست هاي فراوان، متوجه اختلاف فراوان مبلغ مورد تقاضاي پيمانکار مورد نظر مسئولان با اعتبار مورد نياز واقعي براي ساخت پل شديم.

فرق پيمانکار دولتي و خصوصي

وي بيان کرد: پيمانکاري که مسئولان براي اين پل معرفي کرده بودند، تقاضاي بودجه 32ميليارد توماني کرد، اما پيمانکار پيشنهادي مردم که مورد وثوق مسئولان نيز است، براي همان طرح، خواستار بودجه 18ميليارد توماني شد.

طهماسبي گفت: مسئولان به جاي ساخت پل، ساخت جاده از طريق جنگل را پيشنهاد کرده اند که در صورت تصويب اين طرح، چند هکتار از جنگل هاي بکر و بسيار انبوه اين منطقه از ميان خواهد رفت.

وي افزود: در شرايطي که ساخت مسير جايگزين از طريق ساخت پل و با کمترين آسيب به طبيعت قابل انجام است، معلوم نيست چرا اصرار دارند جاده را با قطع درختان بسيار زياد و با گذر از دل جنگل هاي بالادست سد گلورد بسازند؟

طهماسبي گفت: ساخت جاده جنگلي معايب متعددي دارد که دور شدن چندين کيلومتري مسير تردد مردم و احتمال تخليه چندين روستا به خاطر دور شدن مسير دسترسي به شهر و از رونق افتادن کشاورزي و دامداري در اين روستاها، بخشي از آن است.

ماه هاي سرد سال و تردد سخت از جنگل

وي اظهار کرد: از ديگر معايب ساخت جاده در دل جنگل هاي اين مناطق، غيرممکن بودن تردد در ماه هاي سرد سال است.

وي گفت: اين مناطق، در فصل سرد سال، همواره شاهد بارش برف هاي متعددي با حجم فراوان است و در اين فصل امکان تردد از جاده جنگلي مورد نظر مسئولان که به دليل وجود درختان متعدد، در ساعات کمي از روز، نور آفتاب به زمين مي رسد، بسيار اندک و دشوار است.

فرماندار بهشهر نيز با انتقاد شديد از کم توجهي دستگاه هاي مرتبط به ساخت جاده جديد براي تردد مردم در اين منطقه کوهستاني گفت: در شرايطي که مسئولان مرتبط با ساخت اين جاده اقدامي براي آن انجام نداده اند، مردم اين منطقه دست به کار شده و چند پيمانکار را براي اجراي آن پيشنهاد کردند.

محمدتقي نورزاد افزود: دليل اصلي ورود مستقيم مردم به اين طرح، بي اعتمادي به مجري طرح است که بايد بکوشيم با آغاز هر چه سريعتر ساخت اين جاده، اعتماد را به مردم بازگردانيم.

به گفته وي آبگيري سد گلورد، مشکل کمبود آب زمين هاي کشاورزي پايين دست بهشهر را برطرف مي کند و زمين هاي اين مناطق را از بي آبي نجات خواهد داد.

نورزاد گفت: بهره برداري از سد گلورد، کشاورزي منطقه شرق مازندران را متحول کرده و موجب افزايش توليدات کشاورزي خواهد شد.

وي بيان کرد : زيرساخت هاي لازم براي استفاده مطلوب از سرريز آب اين سد در بهشهر در حال احداث است و با تکميل کانال هاي انتقال آب در مناطق پايين دست شهرستان، آماده استفاده مطلوب از منابع آبي اين سد هستيم.

فرماندار بهشهر افزود: اراضي مستعد کشاورزي شرق مازندران به سبب کمبود آب زير زميني و نبود آب سطحي بازده مناسبي ندارند و چاره کار در اين زمينه بهره برداري هر چه زودتر از سد گلورد و شبکه پايين دستي آن است.

به گفته نورزاد با رفع مشکل کمبود آب اين زمين ها، انقلاب بزرگي در کشاورزي منطقه به وجود مي آيد و پيش بيني مي شود بيش از 600 نفر از اين طريق به فعاليت مداوم کشاورزي بپردازند.

معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه اي مازندران در باره ساخت جاده گفت : احداث جاده جديد و جايگزين براي روستاييان بالادست سد گلورد، با قطع درختان جنگل هاي انبوه اين منطقه امکان پذير است .

محمد فروزان اظهار کرد : به دليل آن که آبگيري سد گلورد موجب زير آب رفتن بخشي از جاده دسترسي مردم روستاهاي بالادست اين سد در حوزه استحفاظي بهشهر شد، ساخت جاده جديد و جايگزين به شرکت آب منطقه اي واگذار شد .

وي بيان کرد: براي احداث جاده جديد، 2 طرح پيشنهاد شد که از ميان اين طرح ها ، شرکت آب منطقه اي ساخت جاده جنگلي به طور 5 / 13 کيلومتر را انتخاب کرد .

معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه اي مازندران افزود : به جز اين جاده ، طرح ديگري که براي اتصال روستاهاي بالادست پيشنهاد شد، ساخت پل با ارتفاع 80 متر از کف زمين بود .

فروزان ادامه داد : براي ساخت جاده جنگلي ، به اعتباري بالغ بر 13 ميليارد تومان نيازمنديم اما اگر بخواهيم طرح ساخت پل را اجرا کنيم ، بايد بيش از 27 ميليارد تومان هزينه کنيم که به دليل صرفه اقتصادي ، ساخت جاده جنگلي مورد تاييد اين شرکت است .

وي گفت : يکي از دلايل ترجيح جاده جنگلي به ساخت پل ، داشتن بدهي هاي فراوان سد گلورد به پيمانکاران و ناتواني در تامين منابع مالي ساخت پل است

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/2572/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

بازی مرگ و زندگی پرشور‌ها در قائم شهر

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟