پیام مازند

آخرين مطالب

هارموني تاريخ و طبيعت در عمارت آبي و رويايي عباس آباد مقالات

هارموني تاريخ و طبيعت در عمارت آبي و رويايي عباس آباد
  بزرگنمايي:

مازن انلاين- مهم‌ترين باغ غير کويري ايران با درياچه 10 هکتاري و جاذبه‌هاي منحصر بفرد و رؤيايي، تاريخ و طبيعت را به هم پيوند مي زند و نقش خاطره بر دل مي زند. «هواي باغ اشرف بس عالي و بهاري است».

شاه‌عباس اول صفوي دستور ساختش را داده و يکسال طول کشيد تا اين بناي تاريخي احداث شود و برج، کاخ و درياچه را يکجا در خود جمع کرده است.

وسعت درياچه عباس‌آباد بهشهر بالغ بر 10 هکتار بوده که در مرکز آن عمارتي به ارتفاع 18 متر قرار گرفته و در فصل آبگيري درياچه به زيرآب مي‌رود. گهگاه فقط سقف آن از آب بيرون مي‌آيد، اما در فصول کم‌آبي تمام عمارت از آب بيرون و نمايان است، اما شگفت انگيز آن است که اين ساختمان با اينکه بيش از نيمي از سال را در زيرآب به سر مي‌برد اما پس از سالهاي متمادي همچنان پابرجا و استوار است.

درياچه عباس‌آباد با صداي موج‌هاي آرام و دلنوازش، با انبوهي از درختان که دور تا دور اش قد برافراشته‌اند و در جنگل پنهانش کرده‌اند، با آواز پرندگان و بقاياي عمارت تاريخي‌اش که يادگاري از دوران صفوي است، از بهترين مقاصد براي لختي دور شدن از فضاي پر دود و دم شهري و آرام گرفتن در طبيعت بي‌نظير شهرستان بهشهر است.

زمستان و هارموني دلنواز رنگ‌ها و روشني آب و انعکاس هزار و يکرنگ آن در آب، تماشاي برگ‌هايي که دست باد از درختان جدايشان مي‌کند و به آب مي‌سپاردشان، تصوير آسمان و ابرهايي که هميشه در سفرند، خنکا و طراوت هوا، همه و همه يکجا جمع شده‌اند تا مايهٔ آرامش آدمي شوند.

درياچه عباس‌آباد آن‌قدر زيباست که مي‌توان ساعت‌ها در سکوت به آن خيره شدن، حرفي نزد و از حضور در اين طبيعت بي‌نظير سرشار از لذت شد

درياچه عباس‌آباد آن‌قدر زيباست که مي‌توان ساعت‌ها در سکوت به آن خيره شدن، حرفي نزد و از حضور در اين طبيعت بي‌نظير سرشار از لذت شد.

منطقه تاريخي عباس‌آباد بهشهر از مکانهاي ديدني استان مازندران به شمار مي‌آيد و عمارت وسط آب در درياچه عباس‌آباد اين بنا که با مصالح آجر و ساروج در ميانه آب واقع‌شده در اصل پايه اي براي کاخي بوده که اکنون اثري از آن موجود نيست.

در کنار درياچه عباس‌آباد بهشهر، باغ بزرگ 140 هکتاري عباس‌آباد با دارا بودن امکانات تفريحي همچون رستوران، چايخانه، نمازخانه، بازديد و اقامت از اين درياچه را راحت‌تر مي‌کند.

مکانيزم آبياري که در دوره صفويه در اين منطقه ايجادشده، بسيار بي‌نظير است و يکي از شاخصه‌هاي ثبت اين باغ در فهرست جهاني همين مکانيزم منحصربه‌فرد موجود در باغ در رابطه با چرخش آب است.

حجم آب استخر در فصول مختلف سال تغيير مي‌کند تا حدي که در برخي از فصول، عمارت داخل استخر کاملاً به زيرآب فرورفته و در برخي زمان‌ها و در حالت کم‌آبي که عموماً فصل تابستان است کاملاً هويدا مي‌شود. بااين‌حال و در کمال شگفتي باوجوداين همه تغييرات که به‌صورت متوالي تکرار مي‌شود اين بنا همچنان به‌طور مستحکم پابرجا مانده تا حيرت بازديدکنندگان را برانگيزد.

دو برج آجري نيز در قسمت جنوب غربي باغ تاريخي عباس‌آباد به فاصله 169 متري از آن به سمت محوطه گلباغ؛ ايستگاه توزيع آب، با قطر 7 متر و با ارتفاع 14 متر و همچنين به فاصله تقريبي 186 متري از يکديگر احداث‌شده‌اند.

گردشگران و مسافران از باغ ايراني غير کويري به‌عنوان بهشت گمشده ايران ياد مي‌کنند و مدير پايگاه پژوهشي باغ‌هاي تاريخي بهشهر نيز در رابطه با کاوش‌هاي باستان‌شناسي در عباس‌آباد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فصل‌هاي مختلف کاوش باستان‌شناسي باغ عباس‌آباد بهشهر به همت ميراث فرهنگي انجام‌شده است که در بخش‌هاي مختلف آن ورودي باغ عباس‌آباد، فضاهاي معماري، مصالح و مواد بکار رفته، سيستم‌هاي آب‌رساني  و... انجام شد.

عبدالوهاب موسوي نسب، مساحت کل باغ را در حدود 530 هکتار توصيف کرد و گفت: اين مجموعه در تاريخ 20 تا 21 هجري قمري همزمان با تأسيس شهر اشرف به دستور پادشاهان صفوي ساخته شد.

وي باغ عباس‌آباد را بر اساس شواهد به‌دست‌آمده يکي از بي‌نظيرترين باغ‌هاي ايراني ازنظر تاريخي، فرهنگي و گردشگري معرفي کرد که بخش‌هاي مختلفي چون باغ، کاخ، سد، محورهاي آب‌رساني و حمام مجموعه تاريخي باغ را تشکيل مي‌دهد، مجموعه تاريخي عباس‌آباد بهشهر يکي از تفرج‌گاه‌هاي شاه‌عباس صفوي در استان مازندران واقع‌شده است که از اين مجموعه تاريخي به‌عنوان شکوه باغ سازي ايراني ياد مي‌شود.

مجموعه تاريخي عباس‌آباد بهشهر برخلاف سنت باغ‌هاي ايراني که عموماً در مناطق کويري ساخته مي‌شوند در ميان جنگل‌هاي سرسبز شمال کشور واقع‌شده است

مجموعه تاريخي عباس‌آباد بهشهر برخلاف سنت باغ‌هاي ايراني که عموماً در مناطق کويري ساخته مي‌شوند در ميان جنگل‌هاي سرسبز شمال کشور واقع‌شده است اين مجموعه با دارا بودن باغ‌هاي مختلف، کاخ وسط آب، دو برج آجري در عباس‌آباد بهشهر از مجموعه‌هاي ديدني است.

نصب دوربين مداربسته، مرمت محوطه‌هاي مختلف عباس‌آباد، نصب نرده‌ها، شناسايي درختان حاصل خيز و درختان پير و فرسوده و... ازجمله اقداماتي است که در سال‌هاي اخير در باغ تاريخي عباس‌آباد انجام‌شده است.

باغ عباس‌آباد ثبت جهاني شده اما استحقاق وضعيت موجود نيست و بايد توجه ويژه‌اي به آن شود، طرح تفضيلي عباس‌آباد نيز در دست مطالعه است که با نهايي شدن و اجرايي شدن آن و زوم بندي‌هاي مختلف از قبيل هتل، بخش گردشگري، بازي و تفريح، بازارچه و... براي حدود 4 هزار نفر اشتغال‌زايي ايجاد مي‌شود که اين طرح در دست بررسي و مطالعه است.

با توجه به ميراثي بودن شهرستان بهشهر و وجود مناطق ميراثي، گردشگري، طبيعي و مذهبي از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب اين شهرستان، استفاده از گردشگري، ظرفيت خوبي براي توسعه اين شهرستان و رونق بخشيدن به توليد و اشتغال آن است که بايد با برنامه‌ريزي مناسب از وضعيت رکود در اين بخش جلوگيري و از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي بخش گردشگري به‌درستي استفاده شود چراکه حراست از ميراث فرهنگي و طبيعي ضرورتي مهم براي توسعه پايدار و استفاده نسل‌هاي بعدي از اين گنجينه‌هاي مهم طبيعي و تاريخي است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/4387/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور