پیام مازند

آخرين مطالب

صداي چکمه ويلاسازان در مناطق ييلاقي شرق مازندران مقالات

  بزرگنمايي:

مازن انلاين- براي شنيدن صداي چمکه ويلاسازان در اين مناطق تنها کافيست جاده جنگلي گلوگاه - توسکاچشمه را با چشم نوازي جنگل زيباي مسير براي رسيدن به منطقه هزارجريب پشت سر گذاشت و به انتهاي محدوده جنگلي رسيد ، جائي که خودرو بر شانه کوه سوار مي شود تا چشم اندازي از زيبائي هاي بي بديل بهشت زميني را به نظاره در بياورد.
ويلاسازي ، درست از بيخ گوش جنگل در روستاي " نيالا " آغاز مي شود ، روستائي که به گفته ساکنان بومي سالهاست در محاصره ويلاهاي ساخته شده توسط افراد غيربومي و ناشناس بلعيده شده است .
نيالا ، روستائي در حدود 25 کيلومتري جنوب شهر گلوگاه است که نه تنها مورد هجوم ويلاسازان قرار گرفته ، بلکه ساختمان هائي در چهار تا پنج طبقه نيز در حواشي آن ساخته شده است .
** ضعف هاي قانوني
اگر چه گذر از جاده غير رسمي گلوگاه - دامغان ، چراغ هوس هر تازه واردي را براي تصاحب قطعه اي از زمين هاي بکر و بهشتي منطقه کوهستاني هزارجريب بزرگ روشن مي کند ، اما دوستداران طبيعت و محيط زيست خلاء قانوني دربرخورد با ويلاسازان ، دلخوشي متوليان روستايي به اندک درآمد حاصل از اين ويلاسازي ها درکنار سکوت متوليان روستايي را مسبب رونق ويلاسازي در اين مناطق بکر مي دانند.
مسئولان محلي هم دليل هجوم ويلاسازان به مناطق بکر و دست نخورده هزار جريب را ارزاني زمين ، داشتن چشم انداز و جاذبه طبيعي و سکوت متوليات روستايي براي الزام ويلاسازان به رعايت هويت روستايي درساخت و سازها مي دانند.
دهيار روستاي نيالا ، جائي که اهالي آن از پيشي گرفتن جمعيت غيربومي از بوميان به عنوان مهم ترين مشکل خود ياد مي کنند گفت که ويلا سازي در اين روستا از حدود يک دهه پيش آغاز شد و در همان سال ها هم مثل قارچ ويلا در محدوده روستا و خارج از آن روئيد.
هادي باقري افزود : ويلا سازان با ساخت و ساز چهار تا پنج طبقه ، هويت روستايي اين منطقه را از بين بردند و به دليل داشتن مجوز ساخت ، ما به عنوان متوليان روستا توان بر خورد با آنها را نداشتيم و نداريم .
وي ادامه داد : بيشتر افرادي که در اين روستا و حواشي آن ويلا ساختند ، افراد غير بومي هستند و اين منطقه را به خاطر داشتن چشم انداز زيباي طبيعي ، عرصه تاخت و تاز و بورس بازي مسکن قرار دادند.
باقري گفت که اين افراد با ورودشان علاوه بر از بين بردن هويت روستا ، قيمت زمين را در اين روستا و روستاهاي اطراف تا 10 برابر افزايش دادند به طوري که قيمت هر متر مربع زمين در اين روستا بيش از يک ميليون و 500 هزار ريال رسيد که براي فروش وسوسه کننده است .
وي افزود : گران شدن زمين در روستا باعث مي شود تا روستائيان به بهانه خشکسالي زمين کشاورزي خود را به اين افراد بفروشند و هر روز بر تعدادشان در روستاها افزوده شود.
دهيار روستاي نيالا قيمت هر متر مربع مسکن نوساز ويلاسازان در اين روستا را 12 تا 13 ميليون ريال اعلام کرد.
** مسخ هويت روستائي
مسئول دفتر نمايندگي بنياد مسکن انقلاب اسلامي شهرستان گلوگاه هم گفت که هجوم ويلاسازان به مناطق هزار جريب در شرق مازندران به خصوص شهرستان گلوگاه و بهشهر هويت روستاها را از بين برده است .
علي بابايي افزود : نمونه ويلاسازي در روستاي نيالا در جنوب گلوگاه است که در يک دهه اخير تعدادشان از مسکن روستاييان نيز بيشتر شده و بهترين اراضي روستايي با چشم انداز مناسب را اين گروه در اختيار گرفتند.
وي ادامه داد : در شرايط فعلي هويت روستائي نيالا با هجوم اين ويلاسازان از بين رفته و تاکنون هيچ دستگاهي نتوانست جلوي ساخت و ساز اين افراد را بگيرد.
بابايي دليل برخورد نشدن با ويلاسازان را دريافت مجوز قانوني از دستگاه هاي مرتبط دانست .
مسئول دفتر نمايندگي بنياد مسکن گلوگاه با اين وصف گفت که در چند سال اخير اين نهاد با همکاري دادستان عمومي و انقلاب شهرستان نسبت به تخريب چهار تا پنج دستگاه ويلاي غيرمجاز اقدام کرده، ولي اکثر ويلاسازان داراي مجوز ساخت هستند که نمي توان با آنها برخورد کرد.
** زخم قانوني قديمي
فرماندار شهرستان گلوگاه هم گفت که ويلاسازي در روستاي نيالا و برخي ديگر از روستاهاي زيباي شرق مازندران با مجوز قانوني دستگاههاي متولي حداقل از يک دهه قبل شروع شد.
محمد تباکي افزود : در شرايط فعلي نمي توان با ويلاهايي که مجوز قانوني دارند، برخورد کرد و اين مجوزها نبايد پيش از اين براي ويلاسازي صادر مي شد.
وي ادامه داد : هم اکنون هويت برخي روستاهاي شرق مازندران از جمله روستاي نيالا با 450 خانوار روستايي از بين رفته وديگر نمي تواند نسخه جديدي براي آن پيچيد.
** تعريف امکانات گردشگري
فرماندار گلوگاه معتقد است بايد طرح گردشگري براي روستاها تعريف کرد و مطابق با اين طرح نيز مجوز ساخت و ساز براي اقامتگاه هاي توريستي در روستاهاي داراي جاذبه طبيعي صادر شود.
تباکي اظهار داشت : در دولت يازدهم براي جلوگيري از ساخت و ساز بي رويه در روستاهاي داراي جاذبه طبيعي براي جذب گردشگر ، طرح گردشگري براي اين روستاها تعريف شد و از ويلاسازي در اين مناطق نيز جلوگيري مي شود.
وي افزود : براي ساخت اقامتگاه براي گردشگران در روستاهاي داراي طرح گردشگري يک ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت نيز پرداخت مي شود ، ولي به دليل رونق ويلاسازي تاکنون سرمايه گذاران از طرح گردشگري استقبال نکردند.
شرق مازندران شامل شهرستان هاي نکاء ، گلوگاه و بهشهر است .
براساس آمار افزون بر 60 درصد از جمعيت اين شهرستان ها در روستائي سکونت دارند که از ميانگين جمعيت روستائي مازندران بيشتر است.
اکنون اين نگراني وجود دارد که بخشي از مناطق روستائي اين شهرستان ها در ييلاقات با رونق ويلاسازي و تصاحب زمين هاي روستائيان توسط افراد سودجو در آينده اي نه چندان دور به لحاظ جمعيت به شهر ارتقاء يافته و کسب و کار روستائي از بين برود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/5454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است