مازن انلاين- سياوش رضواني به تشريح فعاليتها و اقدامات صورت گرفته در بندر نوشهر پرداخت و از برخي
کارشکنيها و سنگاندازيها فراروي توسعه بندر گلايه کرد و ادامه داد:
بهرغم همه بيمهريها، سه پست اسکله بندر نوشهر به 11 پست، 10 هکتار زمين
به 50 هکتار و شمار نيروها به 400 نفر افزايش يافت و بهترين کرين هاي
جرثقيل براي اين بندر تهيهشده است.
رضواني با عنوان اينکه درمجموع هزار نفر در قالب بخش خصوصي و
دولتي در بندر نوشهر فعاليت ميکنند، تصريح کرد: تفاوت بندر نوشهر با ديگر
بنادر در اين است که ابتدا بندر و اسکله وجود داشت و بعد شهر ايجادشده است.
مديرکل بنادر و دريانوردي مازندران و منطقه ويژه اقتصادي
نوشهر با اظهار اينکه مسئولان شهرستان نوشهر براي بندر و توسعه آن تاکنون
چه اقدامي انجام دادهاند افزود: قرار نيست سازمان بنادر و دريانوردي به هر
دروديواري بزند و بايد مسئولان شهرستان نيز همکاري و هماهنگي داشته باشند.
وي درعينحال بااينکه ما بايد در داخل بندر به صاحب کالا
خدماتدهي کنيم تصريح کرد: فعاليت بندري مستلزم يک مجموعه و لجستيک
چندمنظوره است و عوامل مختلفي در آن نقش دارد.
سياوش رضواني با اشاره به قدمت بندر نوشهر و اينکه مسئولان
نوشهر تاکنون چه اقدامي انجام دادهاند گفت: زماني اعتبار براي تهيه زمين و
راه بندر نوشهر در نظر گرفته شد و متأسفانه اقدامي در اين بخش صورت نگرفت.
وي که هفت سال بهعنوان مديرکل بنادر و دريانوردي چابهار
فعالت ميکرد ادامه داد: در چابهار نيز مشکل اراضي پشتيباني را داشتيم که
با همکاري محيطزيست و مسئولان اقدام به جابجايي مرجانها کردهايم
درحاليکه در نوشهر همکاري لازم صورت نميگيرد.
با مشکل اراضي پشتيباني مواجه ايم
مديرکل بنادر و دريانوردي مازندران با عنوان اينکه با مشکل
اراضي پشتيباني مواجه هستيم گفت: بهعنوان نمونه اگر بخواهيم کارخانه در
بندر احداث کنيم هم زمين مشکلداريم و هم دستگاههاي ديگر مانع خواهند شد.
سياوش رضواني با اظهار اينکه رکود بندر را قبول نداريم افزود:
بهرغم همه بيمهريها دو پروژه مهم شامل تصويب 30 ميليارد تومان براي راه
دسترسي بندر نوشهر تهيهشده است و اميدواريم به سرانجام برسد.
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر نوشهر، هزينه بالاي حملونقل را
از ديگر مشکلات فراروي بندر نوشهر اعلام کرد و به مشکل نبود پايانه
حملونقل در منطقه اشاره کرد.
وي به تأثير بندر در اقتصاد شهرستان نوشهر و استان اشاره و
اضافه کرد: شش درصد اقتصاد مازندران و 63 درصد اقتصاد نوشهر از بندر نوشهر
متأثر است و در چنين وضعيتي بايد مسئولان بيشتر همکاري داشته باشند.
لايروبي هزار مترمکعبي اسکله نوشهر
رضواني بابيان اينکه تنوع کالا در بندر نوشهر داريم، غلات،
کنسانتره سيب، انگور، چوب و... ازجمله کالاهاي وارده به بندر اعلام و
لايروبي اسکله را ازجمله برنامهها بيان کرد و گفت: لايروبي هزار مترمکعبي
براي اسکله نوشهر در نظر گرفتهشده است.
مديرکل بنادر و دريانوردي مازندران با اشاره به تهيه طرح
ترافيک بندر نوشهر، ظرفيت اسمي بنادر شمالي را 22 ميليون تن بيان کرد و
گفت: ظرفيت اسمي بندر نوشهر چهار ميليون تن است اما در سه ماه گذشته حجم
تخليه و بارگيري بنادر اميرآباد، نوشهر و انزلي در شمال حدود يکميليون و
200 هزار تن بوده است.
وي با عنوان اينکه تخفيف ويژهاي براي ورود کالا و استفاده
صاحبان کالا از بندر نوشهر در نظر گرفتهشده، گفت: اين امر سبب شده تا
امسال ورودي کالا ازجمله چوب در بندر نوشهر نسبت به گذشته رشد داشته باشد.
مديرکل بنادر و دريانوردي مازندران در بخشي از اين گفتگو با
تأکيد بر لزوم توسعه گردشگري دريايي در مازندران و بين بنادر شمالي گفت:
توسعه گردشگري نيازمند فونداسيون و تهيه ملزوماتي است و براي اين کار نسبت
به تهيه سند بالادستي گردشگري اقدام شده است.
تهيه سند گردشگري دريايي بين شهري
سياوش رضواني با اشاره به تهيه سند گردشگري دريايي بين شهري گفت: در اين سند بالادستي از رامسر تا ليوان شرقي گردشگري بينشهري در نظر گرفته، مجوز لازم اخذ و شرح خدمات تهيهشده است.
وي ادامه داد: در اين سند گردشگري بينشهري با عنوان مطالعه
گردشگري دريايي و مکانيابيها، بانک زمين براي سرمايهگذاري تهيهشده است و
پکيج آن در اختيار فرمانداران ساحلي قرار ميگيرد.
مديرکل بنادر و دريانوردي مازندران درباره توسعه گردشگري
دريايي با کشورهاي حاشيه درياي خزر نيز گفت: بنا داريم با همکاري کشورهاي
حاشيه، کشتيهاي مسافرتي وارد درياي خزر شود و ما نيز قابليتها را اعلام
کرديم زيرا هم اسکله و هم سالن موردنياز را در اختيارداريم، علاوه بر اين
سرمايهگذاران بجاي خريد ميتوانند نسبت به اجاره کشتي اقدام کنند و اين
امر سبب رونق گردشگري دريايي بين کشورهاي حاشيه ميشود.