پیام مازند

آخرين مطالب

بالشتک؛ آفتي که مرکبات مازندران را تهديد مي کند اقتصادي

بالشتک؛ آفتي که مرکبات مازندران را تهديد مي کند
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - بالشتک مرکبات از نظر تراکم جمعیت و پراکندگی، گونه غالب شپشک هایمرکبات در استان مازندران است.
به گزارش ایسنا مازندران، مازندران و مرکبات نامی آشنا برای همگانبوده و هست اما این میوه پرآب و سرشار از ویتامین c هرساله از تهدید شرایطجوی، به طوری که در سال گذشته یخبندان شامل حال او شد و دچار یخ زدگی شد و آفت هاییکه سالانه آنها را تهدید می کند دور نمانده است و در این میان راهکارهایی توسط کشاورزانو مسئولان برای جلوگیری از آفت ها شناسایی و ارایه می شود.
یکی از این آفات بالشتک مرکبات است که در این فصل بیشتر باغدارانبا آن مواجه هستند.
بالشتک مرکبات از نظر تراکم جمعیت و پراکندگی، گونه غالب شپشک هایمرکبات در استان مازندران است. کیسه تخم در این حشره پنبه ای، نیم دایره و کاملا محدباست. تخم ها، بیضوی و در ابتدا به رنگ زرد لیمویی و براق است. پوره سن اول به رنگ قهوهای روشن است. در سطح پشتی پوره سن دوم (مرحله زمستان گذران) یک خط کمرنگ قهوه ای ظاهرمی شود. خط قهوه ای پشتی در پوره سن سوم، پر رنگ تر و تحدب بدن نیز بیشتر است. حشراتماده جهت تخم گذاری معمولا سطوح بیرونی درخت را ترجیح می دهند. آفت مذکور دو نسل درسال دارد و به صورت پوره سن دو زمستان گذرانی می نماید.
فعالیت این حشره از اواخر فروردین شروع می شود. پوره های سن یکنسل اول در اواسط خرداد ماه و پوره های سن یک نسل اول در اواسط خرداد ماه و پوره هایسن یک نسل دوم در اوایل شهریور ظاهر می شوند. نقاط اوج پوره های سن یک در نسل های اولو دوم، به ترتیب در اوایل تیر و اواخر شهریور است.
این آفت دارای دیاپوز اختیاری است. حشرات ماده بکرزا، 100درصد مادهزا هستند. به طور متوسط، دوره انکوباسین تخم، پوره های سنین اول تا سوم حشره کامل بهترتیب، 11.2 ، 13، 12.4، 12.2 و 14.5 روز به طول می انجامد. مدت زمان شفیرگی نر،10.7 روز است. کفشدوزک کریپت Cryptolaemus montrouzieri و قارچ Verticiliumlecanii مهم ترین دشمنان طبیعی بالشتک مرکبات هستند.
طول دوره پوره سن یک حدود 16 تا 18 روز است. پوشش پنبه ای پورهسن دو بیشتر از سن یک است. طول دوره پوره سن دو نیز حدود 20 روز است. سپس پوره هایسن سه از زیر پوشش پنبه ای ظاهر می شوند. پوره های سن سه دارای دسته های مو مانند دراطراف بدن می باشند. حشرات ماده بالغ پس از حدود 3 هفته شروع به ترشح کیسه تخم می کنند.میانگین میزان زادآوری در شرایط طبیعی حدود 645 تخم است.
رئیس جهاد کشاورزی قائم شهر در گفت وگو با ایسنا مازندراناظهار کرد: بالشتک مرکبات از شایع ترین آفاتمرکبات در شمال کشور که در سال های اخیر شیوعداشته است و علاوه بر تغذیه شیره درخت سبب ایجاد ضعف وناتوانی درختان در باردهی و تولیدمحصول مرکبات می شود.
فرزین فرهادی موثرترین راه کنترل آفت را استفاده از کفشدوزک استرالیایی Novius cardinalis مهم ترین دشمن طبیعی این آفت است دانست و افزود: طی 4 تا 6 هفته جمعیت شپشک استرالیایی را کنترلمی کند. از این رو حفظ و حمایت این کفشدوزک در باغات و پرورش و رها سازی آن در کانونهای آلوده از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رئیس جهاد کشاورزی قائم شهر گفت: هرس داخلی تاج و حذف شاخه هایخشک و متقاطع به ویژه در درختان مسن که مکان های مناسبی برای آفت محسوب می شود و هرسقسمت های پایینی تاج در درختان جوان از روش های مبارزه زراعی است که در کاهش جمعیتو میزان خسارت آفت موثر بوده و همچنین دور کردن مورچه ها از درخت نیز بسیار حایز اهمیتاست.
فرهادی بهترین زمان مبارزه با آفت بالشتک مرکبات را در روزهای پایانیتابستان عنوان کرد و افزود: پایان تابستان بهترین زمان شروع مبارزه شیمیائی با آفت بالشتک مرکبات است.
وی بهترین زمان شروع مبارزه شیمیائی باآفت بالشتک مرکبات اعلامکرد و افزود: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشك مركبات برای مبارزهبا عوامل خسارت زای مركبات در مناطق مركزی و شرق در 18 شهریور ماه و برای مناطق غرباستان از 25 شهریورماه می باشد.
عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران نیز درگفت وگو با ایسنا درباره اهمیت مبارزه با نسل دوم آفات رایج مركبات در كانون ‎‎ های آلوده و جلوگیری از خسارت بر روی میوه اظهار كرد: زمان مناسببرای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشك مركبات برای مبارزه با عوامل خسارتزای مركباتدر مناطق مركزی و شرق در 18 شهریور ماه و برای مناطق غرب استان از 25 شهریورماه اعلامشد.
وی گفت: باغداران قبل از مبارزه شیمیایی نمونه ‎ های حاوی آفت از باغ را جمع ‎ آوریو با كارشناسان حفظ نباتات مراكز جهاد کشاورزی دهستان ‎ ها،مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان و كلینیك ‎ هایگیاهپزشكی درباره تاریخ دقیق سمپاشی مشورت كنند و پس از اخذ نسخه گیاهپزشكی سموم رااز فروشگاه های مجاز و معتبر تهیه كنند و در قبال اخذ فاكتور خریداری و نسبت به مبارزهشیمیایی اقدام كنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران افزود: باغداراندر صورت مشاهده كانون ‎ های آلوده به آفات سپردار قهوه ‎ ای، سپردار قرمز و كنه زنگ با توجه به شرایط جوی مناسب لازم استدر اسرع وقت نسبت به كانون كوبی باغات آلوده برای جلوگیری از خسارت بر روی میوه اقدامكنند.
این مسؤول خاطرنشان كرد: میزان مصرف روغن امولسیون شونده همراهبا سموم به میزان 1 تا 2 در هزار توصیه می شود و در صورت افزایش دمای هوا به بیش از33 درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود.
زاغی بیان كرد: مبارزه با آفات مركبات در این مرحله به صورت لكه ‎ گیری انجام شود و از سمپاشی درختان بدون آفت خودداری شود.
وی ادامه داد: باغداران برای جلوگیری از استرس های خشكی، قبل ازمبارزه شیمیایی نسبت به آبیاری درختان اقدام كنند و عناصر غذایی موثر در افزایش مقاومتدرختان به تنش ‎ های محیطی را با نظر كارشناسان تغذیه استفادهكنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران اضافه كرد: به دلیلافزایش دمای هوا در سمپاشی در ساعات خنك روز انجام شود.
زاغی با تاكید بر اینكه از مصرف سموم و روغن امولسیون شونده فاقدمشخصات، تاریخ منقضی و توصیه نشده خودداری شود، گفت: پیشگیری از اثرات سوء احتمالیاز اختلاط حشره كش ‎ ها با كودهای شیمیایی خودداری شود.
به گزارش ایسنا، امید می رود باغداران و کشاورزان با اقدامات پیشگیرانه نسبت به محصولات باغی و زراعی خود و با توجه به آسیب های زیادی که سموم شیمیایبصورت مستقیم و غیر مستقیم بر بدن انسان دارد از ایجاد آفت های مرکبات پیشگیری تا باتوجه به قطبیت مرکبات کشور در مازندران، بتوان این محصول را با کیفیت مطلوب به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرد.
گزارش راضیه عنایتی خبرنگار ایسنا مازندران
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/6781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند

دستگیری متخلفان شکار و صید در 4 شهر مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/ شهادت هفت فلسطینی

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

انتصاب مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی مازندران

دموکراسی دیپ‌ فیک‌ در هند/ چگونه هوش مصنوعی شکل انتخابات 2024 را تغییر داد؟ (فیلم)

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد