پیام مازند

آخرين مطالب

گزارشی از بازتاب رسانه های خارجی

کسب و کار خانگی در مازندران / ضعف در بازار یابی اقتصادي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری – ایرنا – فعالان کسب و کار خانگی مازندران که خود را سختی کشیده های عرصه تولید و فعالیت می دانند از مشکلات بازاریابی به عنوان سنگی در راه مسیرشان نام می برند و به گفته انان با رفع آن ،این نوع مشاغل می تواندزمینه ساز اشتغال و درآمدزایی خوبی در جامعه باشد.
چرخه کسب و کارها با عرضه تولیدات و محصولات در بازار ، فروش و کسب درآمد آنها به نتیجه می رسد و در این میان در کسب و کار خانگی که افرادی غالبا بدون پشتوانه بازاریابی در منازل دست به تولید محصول می زنند به حمایت و توجهات بیشتری نیازمند هستند تا بتوانند با فروش تولیدات ادامه مسیر بدهند .
مصوبه سال 1389 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ایران از سوی مجلس شورای اسلامی یکسال بعد شکل اجرایی به خود گرفت .
براساس ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل و یا کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب وکار بدون ایجاد مزاحمت و اخلال درآرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود .
پرداخت تسهیلات از آن جهت که در بازگشایی گره ای از مشکلات فعالان این بخش تاثیر دارد حائز اهمیت است اما در مسیر انجام کار و فعالیت نبود حمایتی برای ارائه به بازار مصرف ، گره کوری برای این قشر به شمار می رود و آنها می بایست چشم انتظار تقاضای خرید دست ساخته های خود در بازاری باشند که بدان آشنا نیستند .
** بازاریابی زنجیری برای پویایی کسب و کارهای خانگی در مازندران
ملیحه محمدی از فرشبافان مازندران که سالهاست در این عرصه فعالیت می کند از ضعف در بازاریابی به عنوان اصلی ترین مشکل و دغدغه فعالان در این حرفه نام برد و گفت : با وجود پشت سر گذاشتن سختی ها در تولید فرش ، بازاریابی مشکل اصلی در این زمینه به شمار می رود .
وی از نبود فضا و بازاری برای عرضه دست بافته های فرشبافان مازندران به عنوان دلیلی برای پا به عرصه گذاشتن تجار استان های دیگر برای خرید تولیدات فرشبافان مازندران ذکر کرد و ادامه داد : فرشبافان مجبور به فروش محصولاتشان به قیمت ناچیز می شوند .
محمدی با اشاره به اینکه هر بافنده کارگاهش در هر 2 ماه یک تخته تابلو فرش چهارصد گره ای می بافد ، گفت : هر تابلو فرش براساس نوع نقشه از یک میلیون و 200 هزار تا چهار میلیون تومان از آنان خریداری می شود و سه برابر این قیمت نیز توسط تجار در استان های دیگر به فروش می رسد .
وی ادامه داد : همچنین در هر چهار ماه هر 2 یا سه بافنده یک فرش یک متر در یک و 60 سانتی متر می بافند که هفت ونیم میلیون تومان از آنان خریداری می شود .
این بافنده فرش گفت : این درحالیست فرش بافته شده در مازندران به قیمت 12 میلیون تومان در استان های دیگر توسط تجار فروخته می شود .
محمدی یکی ازدلایل ناشناخته ماندن هنر فرشبافی مازندران را همین شیوه فروش محصولاتشان عنوان کرد و ادامه داد : در حالیکه فرش دستبافت هنرمندان مازندران در قد و اندازه شهرهای معروف فرش کشور است .
محمدی که از سال 1385 با دریافت تسهیلات 800 میلیون ریالی از مرکز ملی فرش ایران توانست نخستین کارگاه فرش در مازندران راه اندازی بکند ، گفت : هم اکنون 12 نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستند که با بافت تا دو متر فرش در ماه کسب در آمد می کنند .
وی با اشاره به اینکه برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه کسب و کار خانگی اسفند سال گذشته ثبت نام کرد ، ابراز امیدواری کرد : با تخصیص تسهیلات قرض الحسنه کسب و کار بستر برای گسترش این کارگاه و افزایش اشتغال 30 نفر در 2 شیفت فراهم شود .
*** حفظ کسب و کار خانگی در گرو بازاریابی تولیدات
زهرا – الف که از بافندگان گلیم در یکی از روستاهای بخش بندپی بابل است به خبرنگار ایرنا گفت : برای کسب درآمد و همچنین حفظ صنعت دستی گلیم مازندران به این حرفه روی آوردم .
وی با اشاره به اینکه پس از فراگیری بافت گلیم از مادرشوهرش به تولید این محصول روی آورد ، افزود : خانه و محل زندگیم در روستا به عنوان محل کار و فعالیتم شد و خوشحال از اینکه مجبور به دور شدن از محل زندگیم نیستم می توانم کار بکنم .
زهرا ادامه داد : با علاقه و کوشش گلیم می بافتم تا بتوانم در تامین هزینه های زندگی خانواده ام موثر باشم ، اما آنچه در مسیر فعالیت گلیم بافی نصیبم شد تنها بافت فرش بدون کسب درآمد شد .
به گفته این فعال کسب و کار خانگی مازندران این کار بدون نتیجه باعث سرخوردگی من از ادامه فعالیت شد که روزنه های امید با ورود یک کسب و کار پشتیبان توانست در تصمیم من برای ادامه مسیر تاثیر بگذارد .
وی که ادامه فعالیت امروزش در کسب وکار خانگی را مرهون مجموعه پشتیبان برای بازاریابی و فروش محصولاتش می داند ، ادامه داد : حمایت ها در قالب بازاریابی و فروش تولیدات می تواند بسیار در ادامه فعالیت این نوع کسب وکارها تاثیر بگذارد .
** صدور بیش از 26 هزار مجوز کسب و کار خانگی در مازندران
رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت : از فروردین 1390 و آغاز اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تا شهریور امسال بیش از 26 هزار مجوز مشاغل خانگی در استان برای بیشتر از 300 رسته شغلی صادر شد .
امید روشن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس نوع شغل خانگی ایجاد شده بازای هر مجوز یک یا 2 اشتغال ثابت در منازل ایجاد شده است .
وی ادامه داد : بازای هر اشتغال کسب و کار خانگی50 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد پایین پرداخت شد که جز برنامه حمایتی وزارت تعاون از این نوع مشاغل است .
رئیس اداره اشتغال مازندران که کسب و کار خانگی را سه دسته ذکر کرد ، افزود : در کسب و کار خانگی مستقل تمامی مراحل تهیه مواد اولیه ، طراحی ، تولید و عرضه توسط فعال این بخش انجام می شود .
وی در تعریف کسب و کار خانگی پشتیبان آنها را شامل تولیدکنندگان با سابقه که به دلیل آشنایی با بازار و خریداران در بازاریابی و فروش محصولاتشان مشکلی ندارند ، نام برد .
روشن گفت : کسب و کار خانگی تحت پوشش شامل افرادی است که مواد اولیه و فروش تولیدات وابسته به مجموعه دیگری است و انها فقط تولید کننده هستند .
وی با تایید مشکل بازاریابی تولیدات در مسیر فعالان کسب و کار خانگی مازندران اضافه کرد : کسب و کار خانگی تحت پوشش غالبا با این مشکل مواجه هستند که سهم بیشتری از کسب و کارهای استان را نیز به خود اختصاص داده اند .
رئیس اداره اشتغال مازندران از هدفگذاری جدید وزارت تعاون برای رفع این مشکل کسب و کار خانگی خبرداد و گفت : با بهره گیری از الگوی موفق توسعه مشاغل خانگی در دیگر کشورها این مسائل رفع می شود .
*** توسعه مشاغل خانگی با رویکرد ایجاد بازارهای مصرف
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : حمایت از کسب و کارهای خانگی پشتیبان به عنوان هدفگذاری امسال وزارت تعاون است تا با دستیابی به این هدفگذاری گره مشکل بازاریابی این مشاغل مرتفع شود .
رضا عبدی با اشاره به در نظر گرفتن اعتبار320 میلیارد ریالی امسال برای ایجاد کسب وکار خانگی در استان مازندران ، افزود : در پرداخت این اعتبارات ، کسب و کارهای پشتیبان در اولویت قرار دارند .
وی ادامه داد : براساس روش جدید برای توسعه کسب و کار خانگی پشتیبان750 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد پایین پرداخت می شود .
معاون اشتغال مازندران وضعیت تولیدات کسب و کار خانگی در استان را مطلوب و خوب توصیف کرد و گفت : با حمایت از پشتیبانان که زمینه ساز ورود جدی تر آنان در عرصه بازاریابی تولیدات می شود می توان امیدوار بود که بخش مهمی از مشکلات در این زمینه مرتفع شود .
وی همچنین خاطرنشان کرد : با اعمال این الگوی توسعه مشاغل خانگی دیگر فعالان کسب و کار خانگی مجبور به جستجو برای بازاریابی محصولاتشان نیستند و حتی می توانند سود بیشتری از فروش محصولاتشان در ازای پشتیبانان کسب بکنند .
عبدی همچنین به یکی از مواد قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت : در این ماده آمده است که شهرداری ها با ایجاد بازارهای ثابت عرضه تولیدات کسب و کار خانگی می بایست همراهی و همکاری بکنند .
وی افزود : اما این ماده قانونی بجز تعداد محدودی از شهرهای مازندران در اکثر شهرها توسط شهرداری ها جدی گرفته نشده است .
معاون اشتغال مازندران تاکید کرد : با ایجاد این بازارهای دائمی عرضه تولیدات کسب و کار خانگی حجم بیشتری از دغدغه های فعالان این بخش مرتفع خواهد شد .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
/1899/2096

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/7238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردانی بانوان کیش از پلیس در اجرای طرح نور

پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران

پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود

پول موسسه رائفی پور از کجا می‌آید؟

(ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی

فحش‌های پول‌ساز؛ درآمد باورنکردنی فدراسیون فوتبال از 3 پرونده!

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

فحش‌های پول‌ساز! 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز 60 میلیون تومان / فیلم

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد / دادستان آمل تشریح کرد

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد