پیام مازند

آخرين مطالب

در گفت وگوی ایرنا با کارشناس پژوهشگر مسائل خاورمیانه :

خرافه پروری به جای نوآوری ؛ آسیب استخوان سوز عزاداری های محرم فرهنگي

خرافه پروری به جای نوآوری ؛ آسیب استخوان سوز عزاداری های محرم
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - ایرنا - کارشناسان مذهبی با اشاره به ورود برخی بدعت ها ، خرافات و مداحی ها با اشعار بی محتوی در مراسم عزاداری ماه محرم ،بر این اعتقادند که عده ای از مداحان مسیر نوآوری را با خرافه پروری برای گریاندن مردم اشتباه گرفته و با سماجت هر چه بیشتر در این جهت خودنمائی می کنند.
آئین های عزاداری در ماه محرم بویژه در چند دهه اخیر در تمامی ابعاد از ابزارها گرفته تا محتوا محتول شده است ، موضوعی که در عین ضرورت ، چنان دچار افراط شده که دیگر حتی به انتقادات برای اصلاح و ساماندهی اعتنائی ندارد .
کارشناسان مذهبی هشدار می دهند که متحول کردن و نوسازی آئین عزاداری با رنگ و لعات خرافه و سبک سری در درازمدت دلزدگی و بی رغبتی مردم به حضور در این آئین ها را به همراه خواهد داشت .
به اعتقاد این کارشناسان ؛ کوتاهی ، زیاده روی و تحریف در عزاداری ماه محرم نه تنها به بیان درست و مناسب مسائل و اهداف سیره ائمه اطهار (ع) کمکی نمی کند ، بلکه آسیب های جدی را بر بدنه دین و فهم درست از وقایع تاریخی آن وارد می کند .
مهم ترین هدف قیام عاشورا احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز بوده است و طبیعی است که پاسداشت و حفظ اهداف و ارزش های این قیام باید در بوران آسیب های مختلف در بعد اندیشه و مبانی فکری، گفتار ، نوشتار و رفتار مورد تاکید قرار گیرد .
ماه محرم و مجالس عزدارای سرور و سالار شهیدان می بایست مجالسی همراه با تحول روحی و تربیتی باشد که در آن مسائل لازم در خصوص اهداف و ویژگی های این واقعه مهم تاریخ دین اسلام به جامعه عرضه شود .
در این میان تاکید بر وعظ و سخنرانی در خصوص اهداف ناب قیام حسینی توسط سخنرانان در مجالسی که توسط هیات های مذهبی برپا می شود می تواند در فهماندن درست ابعاد این موضوع تاثیر داشته باشد تا مردم به آگاهی لازم دست یابند .
** تاکید بر شور به جای شعور
یک کارشناس مذهبی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : ورود خرافات در مراسم عزاداری محرم بدآموزی برای مخاطبان بویژه نسل جوان ایجاد می کند و باعث مغفول ماندن واقعیت این واقعه تاریخی می شود .
سید کریم صادق نیا افزود : مداحی ها که همان بیان سوزناک ابعاد واقعه کربلا و اهداف این قیام است می بایست از طریق اشعار ناب و پرمحتوی در مجالس بیان شود .
وی ادامه داد : اشعار و مداحی های ناب و پر محتوی می تواند در افزایش بار اطلاعاتی جامعه در خصوص واقعه عاشوراء تاثیرگذار باشد که این مهم نباید مورد غفلت قرار گیرد .
صادق نیا که مسئولیت تشکل های دینی مازندران را برعهده دارد ، به رسوخ سبک های خاص مداحی با استفاده از اشعار بی محتوی در عزاداری ها اشاره کرد و گفت : شاید این شیوه عزاداری بتواند در یک برهه زمانی کوتاه مدت هدف این مداحان در زمینه جذب و حضور تعداد بیشتر افراد را در مراسم محقق کند ، اما در درازمدت تبعات فرهنگی و اجتماعی دارد .
وی با استناد به مشاهدات و بررسی های میدانی مسئولان فرهنگی و دینی در خصوص وضعیت حضور افراد در مراسم عزاداری ماه محرم در مازندران ، افزود : ذکر این موضوع که کمرنگ شدن حضور افراد بویژه تحصیلکردگان جامعه ناشی از همین مسائل است ، حرف خلاف واقع نیست .
صادق نیا گفت : با غنا بخشیدن به محتوی برنامه های عزاداری که از آن جمله اشعار مداحان است می توان همراه با افزایش شور حسینی ، شعور و فهم مسائل مربوط به این واقعه را نیز افزایش داد .
وی گفت : اختلافات مذهبی، تفرقه‌ افکنی و تحریک حساسیت‌های فرقه ‌ای، طایفه ‌ای و گروهی ،نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین(ع) است ، نه مورد رضایت آن امام عالی‌ مقام واقع می شود و نه با فلسفۀ قیام و نهضت عاشورا سازگاری دارد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه عزاداری ها باید با هدف نجات و رهایی انسان از قید و بند جهالت و سرگردانی گمراهی و ضلالت باشد ، گفت: باید استمرار آن نهضت جاویدان از طریق جریان عزاداری‌ها نیز باهمین هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی صورت پذیرد .
** ضرورت تمرکز بر فلسفه قیام عاشورا
مسئول اعزام مبلغان به مساجد و حسینیه های مازندران نیز گفت : تلاش برای جلب و حضور بیشتر مردم در عزاداری امام حسین با هر شیوه و طریقی شایسته نیست .
حجت الاسلام نورعلی حسن پور افزود : گریاندن افراد با به کار بردن شیوه های هیجانی در سخنرانی ها و مداحی باعث می شود تا موضوعات اصلی محرم و اهداف آن مغفول بماند .
وی ادامه داد : پرهیز از انحرافات در مراسم محرم و پرداختن به اصل موضوع قیام امام حسین (ع) که همان احیای امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز است می تواند در شناساندن این قیام تاثیر بسزایی داشته باشد .
** وظیفه خطیر ستاد شئون
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران هم با اشاره به فعالیت چهار هزار و 900 هیات شناسنامه دار و سه هزار و 800 مداح در استان ، گفت : برای ساماندهی فعالیت هیات های عزاداری در ماه محرم و جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی ، ستاد شئون در استان و شهرستان ها تشکیل شد .
حجت الاسلام ناصر شکریان افزود : در این ستادها مسائل و آسیب های مجالس عزاداری احصا و اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز آنها انجام شد .
وی از ورود اشعار بی محتوی در مداحی ها به عنوان یکی از این آسیب های عزاداری نام برد و ادامه داد : اشعار ناب و پرمغز در قالب لوح فشرده و جزوه آموزشی در اختیار مداحان مازندران قرار داده شد .
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران اظهار داشت : در حال حاضر تمامی مداحان شناسنامه دار استان مشکلی از بابت اشعار برای مداحی ندارند .
وی بدحجابی زنان در دسته روی ها را به عنوان یکی دیگر از آسیب هایی که اصل مراسم ماه محرم را تحت الشعاع قرار داده است ، نام برد و افزود : با هماهنگی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای مقابله با این نوع افراد اقدام می شود .
شکریان همچنین به اعزام یک هزار و 400 روحانی به مساجد ، تکایا و حسینیه های مازندران در ماه محرم امسال اشاره کرد و گفت : حضور این روحانیون در بیان مسائل و ویژگی های محرم و واقعه کربلا تاثیرگذار است و به نوعی در مقابله با تحریف ها می باشد .
وی ادامه داد : همان طور پایه گذاری برنامه های فرهنگی در جامعه زمانبر است و رفع آسیب های فرهنگی نیز به زمان زیادی نیاز دارد .
به گفته مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران ، در سالهای اخیر اقداماتی اساسی برای برچیدن خرافات و بدعت های مجالس عزاداری محرم در استان انجام شده است که نتیجه آن برچیده شدن بخش عمده ای از این آسیب ها بوده است.
وی افزود : این که دیگر اعمالی همچون قمه زنی و علم گردانی در مازندران انجام نمی شود ، یکی از دستاوردهای این اقدامات فرهنگی بوده که امیدواریم با انجام دیگر برنامه های فرهنگی و آموزشی ، فرهنگ و ارزش های قیام عاشورا و ماه محرم را هر چه بهتر به مردم بشناسانیم .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/7535/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران