پژوهشگر آئینهای مازندران به ایسنا خبرداد
گهواره بندی، از نمادهای مهم تعزیه در مازندران
فرهنگي
بزرگنمايي:
مازندران آنلاین - پژوهشگر آئینهای تاریخی و بومی مازندران گفت: آئینهایعاشورایی مازندران همزمان با دهه اول محرم آغاز شد و از جمله مراسم سنتی عزاداری وسوگواری مازندرانیها برگزاری مراسم تعزیه است.
علی حسن نژاد در گفتوگو با ایسنامازندران، مراسم محرم از طولانی ترین آئینهای بشری در طول تاریخ است و اظهار کرد:مردمان شیعه و باورمند در همه کشورهای شیعه نشین از اول محرم تا چهل و هشتمین روز شهادتامام حسین (ع) عزادرایهای مخصوص و تاثیر گذاری انجام می دهند.
وی با بیان اینکه در میان تمامی آئینهایمخصوص محرم تعزیه برجسته ترین سنت در شبیه سازی به صحنه کربلا است، تصریح کرد: تعزیهدر لغت به معنای عزاداری است اما در اصطلاح به شیوه ای نمایش گونه ای که برای درگذشتگانانجام می شده اطلاق می شود.
این پژوهشگر آئینهای مازندران افزود: نمایشسوگ سیاوش برای پاسداشت این اسطوره ایرانی در معنای واقعی تعزیه بوده است اما پس ازورود اسلام به ایران و از دوره صفویه این امر تغییر کرد.
وی گفت: از آن زمان به بعد مراسم تعزیهبه سوی امور معنوی همچون تولد و وفات پیامیر، ولادت، جنگها و وفات حضرت علی، زندگیحضرت فاطمه، تولد و شهادت امام حسن و به ویژه شهادت امام حسین تغییر کرد.
حسن نژاد گفت: تعزیه که همان ادامه پردهخوانی و نقالی در ایران بوده در زمان قاجار به اوج خود رسید تا جایی که شاهان آنعصر برای برپایی این نمایش بزرگترین تماشاخانه را که به سبک اروپاییها بود، در تکیهدولت پایه گذاری کردند.
وی با بیان اینکه در تعزیه سخن، سخنوری،موسیقی و نماد همه باهم ترکیب شده است، یادآور شد: به عنوان مثال در تعزیه امام حسینازنمادهای کبوتر، شیر، تشت و گهواره استفاده شده و لباس ها نیز هر کدام بیانگر موضوعیبوده اند.
پژوهشگر آئینهای بومی وتاریخی مازندران با اشاره به اینکهگهواره یکی از مهمترین نمادهای تعزیه به ویژه در استان است، تصریح کرد: رسم «گهرهبندی یا گهواره بندی» نیز به نوعی تلخیصی ازبخش های تعزیه است.
حسن نژاد افزود: سنت گهره بندی یکی از آئینهای سنتی مازندران بوده که در این آیین گهواره ای را به نیت گهواره حضرت علی اصغر،با پارچه سبز و سفید و با عروسکهایی که نماد آن حضرت بوده و یا کودک 6 ماهه تزئینکرده و در همان خانه ای که گهره بندی شده زنان به همراه کودکان خود به عزاداری مشغولمیشوند و هرکسی که ندری داشته دخیلی به آن گهواره می بسته است.
وی یادآور شد: البته گاهی هم در روز عاشوراگهواره به دسته های عزاداری اضافه و در مقابلدید مردم قرار می گرفته و کودکان در کنار آن به سینه زنی و زنجیرزنی مغول می شدند.
پژوهشگر آئین های بومی و تاریخی مازندران خاطرنشان کرد:این رسم در روستای دیوا بابل همچنان مورد استفاده قرارمی گیرد به طوری که در این روستاخانواده هایی که فرزند بیمار دارند، کودک را به نیت شفا، درون این گهواره می خوابانند.
حسن نژاد تصریح کرد: بانوانی که در انتظارفرزندی هستند، به نیت بارور شدن برای این گهواره نذر می کنند و بر گهواره دخیل می بنددتا نذرشان ادا شود.
وی گفت: گهره بندی اکنون در همایش شیرخوارگانحسینی بیشتر ظهور یافته است.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
-
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۹:۴۴:۱۰ AM
-
۲۶۹ بازديد
-
ایسنا - فرهنگی و هنری
-
پیام مازند
لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/7570/