پیام مازند

آخرين مطالب

/گزارش/

سفره پهن المشیری ها در تاسوعا و عاشورا حسینی /میزبانی به شیوه متفاوت فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - آنچه که باعثشهرت روستا المشیر در ایام محرم شده ارادت خالصانه روستاییان به امام حسین علیه السلام و ارج گذاری مهمانی است که از راه دورو نزدیک برای عزاداری به این روستا می آیند است.
به گزارشایسنا مازندران، میزبانان نه تعداد مهمانان را می دانند و نه اینکه آنها از کجا میآیند را و تنها برای رضای خدا و شرکت در سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع)اقدام به پذیرایی از مهمانان می کنند.
در ده روزنخست ماه محرم‌ الحرام، آیین عزاداری روز عاشورا با حضور هیئت های مذهبی در نقاط مختلفمازندران برگزار می شود.
و در دهروز نخست محرم‌ الحرام، آیین عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)در روزها و شب های عزاداری با حضور هیئت های مذهبی و انبوه عزاداران حسینی در نقاطمختلف مازندران برگزار می شود.
هیئت‌هایعزاداری و سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) در حالی که لباس سیاه به تن کرده و پرچم‌های سبز و سیاه و علم مزین به نام امام حسین(ع)و حضرت ابوالفضل(ع) را با خود حمل می‌کنند و ندای یا حسین، یا اباالفضل، یا شهید کربلاو هیهات‌من‌الذّله سر می دهند.
در عزاداریحسینی عزاداران حال و هوایی دیگر داشته، شهرها و روستاهای مازندران همه مملو از عاشقانیاست که در مصیبت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان سیاه پوش بوده و هرکس به گونه‌ایعشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند و در سوگ این مصیبت جانکاهبه عزاداری و سوگواری پرداخته می پردازند.
در این میانروستانشینان مازندرانی همچون دیگر اقوام این سرزمین، آیین ها و رسوم ویژه ای در ماهمحرم دارند و شکوه و ارادت خود به اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و 72 تن از یارانشرا با جلوه ای زیبا به نمایش می گذارند که مردم اطراف حتی از نقاط دور دست را به سمتخود، سوق می دهند.
آیین هایماه محرم در روستاها هنوز هم با شکل و سیاق سنتی، اجرا می شود که سنت های عزاداری هارا به شکل ساده اما با محتوایی به طور کامل، پر معنا بر دل ها می نشیند و در اعماقجان ها، نفوذ می کند.
روستایی ازتوابع شهرستان قائم شهر که دارای 70 طلبه، 15 شهید، 5 آزاده و 80 جانباز است که ازجمله پراذدهام ترین و بزرگترین مراسم های عزادارای ایام محرم در این منطقه می شود.
انچه که باعثشهرت این روستا در ایام محرم شده است ارادت خالصانه روستاییان به امام حسین علیه السلام و به واسطه آنان ارج گذاری به مهمانانیکه از راه دور و نزدیک برای عزاداری به این روستا می آیند.
چنان که بعداز عزاداری در روز تاسوعا و خواندن نماز ظهر، درب منزل های المشیری ها به روی مردمسوگوار باز می شود و ساکنین منزل، عزاداران را به خانه های خود جهت صرف ناهار دعوتمی کنند و نکته ی جالب اینکه در این امر از یکدیگر پیشی می گیرند.
نکته قابلتامل و توجه این است که میزبانان نه تعداد مهمانان را می دانند و نه اینکه آنها ازکجا می آیند و تنها برای رضای خدا و شرکت در سوگواری سید و سالار شهیدان ابا عبداللهالحسین(علیه السلام)، دیگ های بزرگ برنج و خورشت را بر روی آتش در حیاط مورد طبخ قرارمی دهند.
یکی از اهالیروستای المشیر قائم شهر در گفت و گو با ایسنا می گوید: مراسم تاسوعا در بالامحله اینروستا و عاشورا در پایین محل، برگزار می شود که آیین تاسوعا، در المشیر از شهرت بیشتریبرخوردار است.
محمدی میافزاید: جمعیت زیادی از شهرهای اطراف قائم شهر نظیر بابل و آمل و حتی از استان هایدیگر نظیر گلستان جهت عزاداری و دسته روی به روستای المشیر می آیند و دسته روی ها ازصبح در امامزاده قاسم(علیه السلام) و مزار شهدا، آغاز می شود و تا اذان ظهر، ادامهداشته که بعد از اقامه نماز، عزاداران حسینی به خانه المشیری ها جهت صرف ناهار مراجعهمی کنند.
وی ادامهمی دهد: در روستای المشیر، جمعیت عزادار سالانه حدود 50 هزار نفر، بوده که هر سال بهتعداد آنها، افزوده می شود و مردم این روستا بر خود می بالند که غذا به سوگواران، میدهند و این مهم را لطف خدا بر ساکنین این روستا می دانند.
مراسم دههاول محرم
مراسم عزاداریاز شب اول تا شب ششم همراه با زیارت عاشورا، سخنرانی، روضه خوانی و سینه زنی در داخل تکایا برگزار می شود و یکی از رسوماتخوب این روستا در ایام عزاداری اباعبدالله دسته روی در قالب هیئت سینه زنی در سطح تکایایمحل و روستاهای همجوار است که این حرکت نقش موثری در برپا داری عزاداری سرور و سالارشهیدان دارد و این دسته جات عزاداری از شب هفتم آغاز و تا پایان عصر عاشورا ادامه دارد.
شب هفتم محرم
در شب هفتمحسینیه پایین محله (المشیر) و حسینیه ارشاد نخکلا(المشیر) به صورت دسته روی و سینهزنی به آستانه مبارکه امام زاده قاسم (ع) (تکیه گلزارشهدا) آمده و دراین مکان مقدساجتماع و عزاداری می کنند.
شب هشتم محرم
در شب هشتممحرم هیئت های عزاداری آستانه مبارکه امام زاده قاسم (ع) (تکیه گلزارشهدا) و حسینیهارشاد نخکلا به صورت دسته روی و سینه زنی به حسینیه پایین محله المشیر رفته و به عزاداریدر آن مکان می پردازند.
شب نهم محرم
در شب تاسوعایحسینی طبق برنامه ریزی بعمل آمده با تکایای روستا بر خلاف سال های قبل که این دستهروی در روز تاسوعا انجام می گرفته عزاداران آستان مبارکه امام زاده قاسم(ع)(تکیه گلزارشهدا)و حسینیه پایین محله المشیر در حسینیه ارشاد نخکلا اجتماع و به عزاداری اباعبداللهالحسین (ع) می پردازند و در شب های دسته روی ایستگاه های صلواتی در سطح روستا برایپذیرایی از عزاداران حسینی در مسیر دسته جات اقدام به پذیرایی می کنند و نذورات خودرا از این طریق توزیع می کنند.
عاشورای حسینی
صبح روز عاشورادسته های عزاداری که شامل سینه زنی،تعزیه، پرچم داران، زنجیر زنان، طبل زنان و سنجزنان همه با هم از ساعات اولیه صبح از حسینیه ارشاد نخکلا و آستانه مبارکه امام زادهقاسم (ع) (تکیه گلزار شهدا) به سمت تکیه پایین محله المشیر حرکت می کنند و در آنجامراسم عزاداری برگزار می شود و مرسوم شده که در موقع نزدیک شدن به ظهر عاشورای امامحسین (ع) به یاد نماز ظهر عاشورا، دسته جات عزادار پس از وضو گرفتن در صف های منظمبه برگزاری نماز ظهر عاشورا می پردازند و اهالی این منطقه (پایین محله المشیر) از عزادارانحسینی در منازل خود پذیرایی می کنند.
زنجیر زنی
زنجیرزنیدر روستای المشیر بیشتر در بین نوجوان مرسوم است و از حدود بیست سال پیش معمول شده؛نوحه خوانان در میان دسته ها راه می روند نوحه سرایی می کنند و زنجیر زنان هماهنگ باصدای سنج و طبل عزاداری می کنند.
شام غریبان
شامگاه عاشورا،عزاداری چهره و سیمایی دیگر در سطح روستا به خود می گیرد. دسته های عزادار دیگر علمو پرچمی همراه ندارند، با هیجان و خروش دست هاشان را بر سینه نمی کوبند و زنجیرها رابر پشت فرود نمی آورند. نوحه هاشان دیگر از مضمون رزم و شهادت خالی است. چلچراغی بههمراه ندارند، راه شان را شعله های لرزان شمع ها و چراغ هایی که ازکودک و نوجوان تابزرگسال به دست گرفته اند روشن می کند، و به دید و بازدید یکدیگر نمی روند در مسجدو تکیه و میدانگاهی توقف نمی کنند و به یاد شهدای کربلا، در مزار شهدای المشیر حضوریافته و به عزاداری می پردازند.
مراسمی باشکوه در روز تاسوعا که متعلق به قمر بنی هاشم حضرتابوالفضل العباس (ع) بوده با دستهروی دسته جات مختلف از سطح روستا و روستاهای همجوار و حتی شهرستان های اطراف در تکیهگلزار شهدا (آستانه مبارکه امام زاده قاسم (ع)برگزار می گردد و در این روز مراسم تعزیهخوانی در بین دسته جات تکیه پایین محله المشیر مشاهده می شود و پایان آن در آستانهمبارکه امام زاده قاسم (ع) است و پایان مراسم با پذیرایی از کلیه عزاداران توسط مردمروستا در منازل بصورت اطعام دهی به پایان می رسد. با این توضیح که در این روز بیش از70 هزار نفر اعم از (زن ومرد) در قالب دسته جات وهیئت های مذهبی مهمان اهالی ولایتمدار و شهیدپرور روستای پهناور المشیر هستند.
شب عاشورا حسینی
اما شب عاشورامردم روستای المشیر به روستای پایین دستی خود گیله کلا به صورت دسته جات عزاداری بهحرکت در آمده و بر سر مزار آیت الله سید محمد باقر هاشمی (ره) که یکی از علمای بزرگدر سالهای نه چندان دور این منطقه بوده است می روند، در این مکان عزاداری برای سرورسالار شهیدان صورت می گیرد و از قدیم الایام مرسوم بوده که بعد از بازگشت از مراسمدسته روی، مردم به تکایای منطقه خود بر می گردند و تا سحر به عزادارای می پردازند کهصبح روز عاشورا قبل ازاذان صبح، مراسم صبح خوانی اجرا می شود.
گزارشراضیه عنایتی خبرنگار ایسنا ایسنا مازندران
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/7733/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور