پیام مازند

آخرين مطالب

روزنامه رای الیوم پیش بینی کرد:

آماده باش صیادان مازندرانی برای پهن کردن تورهای ماهیگیری درسواحل خزر اقتصادي

آماده باش صیادان مازندرانی برای پهن کردن تورهای ماهیگیری درسواحل خزر
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری- ایرنا- ساماندهی جایگاه صیادی ،آماده کردن تراکتورها و قایق های ماهیگیری ، نوسازی و دوخت و دوز تورها و تامین سوخت از جمله فعالیت های این روزهای صیادان عضو شرکت های تعاونی صیادی پره مازندران برای پهن کردن تورهای ماهیگیری در سواحل خزر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ،سواحل 338کیلومتری دریای خزر در مازندران این روزها با جنب و جوش چهار هزارو 200ماهیگیر در قالب 54شرکت تعاونی صیادی پره دیدنی و حال و هوای دیگری پیدا کرده است.
همه ساله صیادان مازندرانی با نزدیک شدن به فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر ادوات صید و تورهای ماهیگیری خود را آماده می کنند، تا از بیستم مهرماه وارد دریا شوند.
بر اساس اعلام رسمی شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی از نیمه دوم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال آینده ادامه می یابد.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش " پره " است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
** فعالیت شبانه روزی چینت چی ها صیادی پره در سواحل مازندران
رضا بابایی مدیر عامل شرکت تعاونی صیادی پره " شاهد" مستقر در ساحل فریدونکنار در گفت گو با خبرنگار ایرنا گفت :تهیه تور و پاره گیری تورها به عنوان اصلی ترین ادوات صیادی به روش پره این روز ها کار چینت چی ها است که سخت در حال فعالیت هستند.
وی نیاز تور برای هر شرکت تعاونی در فصل ماهیگیری را سه تن اعلام کرد و افزود: هر ساله در اثر توفان های ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دریا ، وجود لنگرهای غیر مجاز و همچنین وضعیت نامناسب کف دریا به لحاظ وجود نخاله و اشغال ها با پارگی تورها مواجه می شویم.
وی تهیه تور را مهمترین هزینه صیادی به روش پره دانست و گفت: امسال قیمت هر کیلو تور ماهیگیری از310 هزار ریال سال گذشته به 400هزار ریال رسیده است که باید خریداری شود.
بابایی تامین سوخت و تعمیرات تراکتور و قایق ها را از دیگر فعالیت های شرکت های تعاونی صیادی پره عنوان کرد و بیان داشت: خوشبختانه با حمایت دولت در تخصیص و تامین سوخت یارانه ای مشکلی وجود ندارد و سهمیه به موقع و مورد نیاز تحویل می شود.
مدیر عامل این شرکت تعاونی صیادی پره استان مازندران یکی از دیگر مشکلات دریای خزر برای صید را وجود قاچاقچیان سازمان یافته اعلام کرد و گفت: ادوات، تجهیزات و امکانات صیادی قاچاقچیان به مراتب بالاتر و پیشرفته تر از صیادان مجاز و حتی یگان حفاظت منابع آبزیان استان است.
وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد صیادان غیر مجاز بیشتر از ماهیگیران شرکت های تعاونی پره در سواحل دریای خزر فعالیت و صید داشته باشند.
وی تصریح کرد: شرکت های تعاونی های صیادی بر اساس مقررات و با تکلیف صید مسئولانه در انتخاب چشمه تورها ، رها سازی بچه ماهیان خاویاری و رعایت زمان و مکان صید ، صیادی می کنند.
تسهیلات 600میلیارد ریالی شیلات به شرکت های تعاونی صیادی پره مازندران
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ماندران با بیان این نکته که بر اساس اعلام کمیته صید سازمان شیلات ایران بیستم مهرماه زمان آغاز و پهن کردن تور ماهیگیران در سواحل دریای خزر استان در فصل صید امسال است، گفت : حمایت و پشتیبانی از 54شرکت تعاونی صیادی پره استان نیز انجام شده است.
عباسعلی شیخ تبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اختصاص600میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش ، توسعه فعالیت های آبزی پروری در کنار ساحل و مکانیزاسیون صیادی خبر داد و افزود : ماهیگیران در حال کنترل و تعمیرات تور ، تراکتور و پاکسازی محل صید هستند.
وی اضافه کرد: همچنین شیلات مازندران تا کنون چندین برنامه آموزشی و توجیهی برای انجام صید مسئولانه ، حفاظت و کنترل صیادی برگزار کرده است.
**تکثیر و رها سازی 90میلیون قطعه بچه ماهی در سواحل مازندرانی دریای خزر
معاون شیلات مازندران یکی از حمایت های جدی شیلات ایران از جامعه صیادی شمال را تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی کپور و سفید اعلام کرد و گفت: امسال 65میلیون قطعه بچه ماهی به صورت مصنوعی و 25میلیون قطعه نیز به صورت طبیعی رها سازی شده است.
شیخ تبار توضیح داد: امسال با همکاری شرکت های تعاونی صیادی پره استان تکثیر طبیعی 25میلیون ماهی کپور به روش شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به آلودگی برخی از رودخانه ها مهاجرت ماهی ها به سختی صورت می گیرد که با اجرای این پروژه می توان به جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر کمک کرد.
استان مازندران بیش از 120رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 20 رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها و برداشت های غیر مجاز و بیش از اندازه شن و ماسه از بستر ، مسیر رودخانه ها برای مهاجرات ماهیان استخوانی از جمله کفال و سفید از بین رفته است به طوریکه بر اساس آمار شیلات ، اکنون کمتر از 10 درصد تکثیر آبزیان دریای خزر به صورت طبیعی صورت می گیرد.
معاون شیلات مازندران از آمادگی یگان حفاظت شیلات استان برای ایجاد امنیت برای ماهیگیران و برخورد با صیادان غیر مجاز و قاچاقچیان خبر داد و بیان داشت: وجود قاچاقچیان حرفه ای همراه با ادوات و تجهیزات صیادی پیشرفته همواره از دغدغه های جدی شیلات در دریای خزر است که یگان حفاظت با تمام قدرت در حال مبارزه با این قاچاقچیان است.
صید ماهیان استخوانی در بخش مازندرانی دریای خزر طی یک دهه گذشته به مرور کم شده بطوریکه از حدود هشت هزار تن در اوایل دهه 80به کمتر از 2 هزار و 500 تن در سال 94 رسید.
بر اساس آمار شیلات مازندران پارسال نیز 2هزارو300 تن انواع ماهی در سواحل مازندران در دریای خزر صید شد که یکهزارو 42تن از ماهیان صید شده از گونه سفید و 982تن کفال و مابقی کپور و دیگر گونه ها بوده است.
خبرنگار : رضا هاشمی : انتشار دهنده: محسن حسن نیا
1899/6092

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/7869/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور