پیام مازند

آخرين مطالب

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران

توهین به اشخاص در راس پرونده های کیفری در مازندران اجتماعي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری –ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران گفت: بیشترین پرونده های ورودی به دادگستری این استان طی سال گذشته با 27 هزار و 596 فقره در زمینه توهین به اشخاص عادی بوده که 10.34 درصد نسبت به سال ماقبل افزایش داشته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام سیدمرتضی موسوی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: پرونده های ورودی به دادگستری در 2 حوزه کیفری و مسائل حقوقی دسته بندی می شوند که در سال گذشته پرونده های ورودی مربوط به جرائم کیفری در استان مازندران با ریشه آسیب های اجتماعی افزایش داشته اند.
وی افزود: بر این اساس 9 اتهام نخست مربوط به موضوعات کیفری پس از توهین به اشخاص عادی، ضرب و جرح عمدی با 26 هزار و 712 پرونده و 2.79 درصد رشد و سرقت با 26 هزار و 638 فقره و 4.89 درصد افزایش در ردیف بیشترین پرونده های ورودی به دادگستری در سال گذشته بوده اند.
موسوی ادامه داد: تهدید با 19 هزار و 809 پرونده و 14.42 درصد رشد، ایجاد صدمه بدنی غیرعمدی با 17 هزار و 344 فقره با 2.33 درصد افزایش و تخریب اموال غیرمنقول با 13 هزار و 287 فقره و 6.3 درصد رشد از دیگر اتهامات ذکر شده در ردیف اولین هاست.
**افزایش 30 درصدی پرونده های مربوط به مواد مخدر
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران با اشاره به افزایش 13.59 درصدی کشفیات مواد مخدر در استان، تاکید کرد: پرونده های ورودی مربوط به مواد مخدر نیز با 9 هزار و 958 فقره 30.20 درصد رشد داشته است.
به گفته حجت الاسلام موسوی پرونده های مربوط به کلاهبرداری با هشت هزار و 799 فقره و 15.8 درصد افزایش، خیانت در امانت با هشت هزار و 177 فقره و 1.45 درصد رشد و مزاحمت ملکی با 6 هزار و 718 فقره و 6.4 درصد افزایش در ردیف های بعدی اتهامات کیفری استان در سال گذشته قرار دارند.
حجت الاسلام موسوی تعداد پرونده های کیفری مربوط به مزاحمت ملکی را در استان مازندران بیشتر از سایر استان های کشور عنوان کرد.
**پیش بینی 52 برنامه جهت پیگیری از رشد جرائم کیفری
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران گفت: جهت مقابله با رشد اتهامات با ریشه آسیب های اجتماعی، معاونت پیشگیری از جرم دادگستری مازندران برنامه های مختلف فرهنگی بویژه در زمینه خانواده و حفظ سلامت اداری در ارگان ها و نهادهای مختلف پیش بینی و در دست اجرا دارد.
حجت الاسلام موسوی به پیش بینی 52 برنامه در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی برای اجرا در سال جاری توسط معاونت پیشگیری دادگستری اشاره کرد و گفت: ناامن کردن مراکز توزیع مواد مخدر صنعتی در 5 شهرستان استان از جمله این برنامه هاست.
وی خانواده، حاشیه نشین ها، مواد مخدر و مسائل اخلاقی را چهار اولویت نخست در برنامه ها عنوان کرد.
موسوی نقش حوزه های علمیه، سازمان های تبلیغات و مساجد در پیشگیری از جرم را بی بدیل برشمرد و گفت: مسائل و آسیب های اجتماعی آسیب های روحی به دنبال دارد که به مراتب بدتر از آسیب های جسمی است بنابراین جهت مقابله با این آسیب ها برای تمامی دستگاه ها با موضوعات خانواده، ضرب و جرح، سبک زندگی ،مواد مخدر و دانش آموزان برنامه هایی تدوین و به تمامی دستگاه ها ابلاغ شد.
وی در خصوص جرائم سایبری نیز گفت: براساس آنچه در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شد تمامی دستگاه ها پس از مشاهده این نوع جرائم در حوزه کاری خود باید به دادگستری مراجعه و شکایت کنند.
**کاهش جرائم حقوقی در مازندران طی سال گذشته
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران با اشاره به کاهش پرونده های حقوقی ورودی به دادگستری این استان گفت: پرونده های مطالبه وجه در سال گذشته با 14 هزار و 722 فقره کاهش 37 درصدی نسبت به سال ماقبل داشته است.
حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: "اعسار از پرداخت محکوم به" با 119 هزار و چهار پرونده 39 درصد افزایش و تامین خواسته با 11 هزار و 340 فقره و کاهش 33 درصدی، اعسار از پرداخت هزینه دادرسی دولت با هشت هزار و 404 فقره 16.29 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی پرونده های مطالبه مهریه با هفت هزار و 25 فقره کاهش 17.14 درصدی، مطالبه وجه چک با پنجهزار و 757 فقره 40 درصد کاهش و مطالبه خسارت دادرسی با 4 هزار و 622 پرونده 22 درصد کاهش داشته است.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به ورود چهار هزار و 218 پرونده الزام به تمکین از سوی مردان، ادامه داد: پرونده هایی با عنوان "دستور موقت" جهت تعیین تکلیف موضوعاتی چون ساخت و ساز با چهارهزار و 152 فقره 10 درصد افزایش داشته اند.
**ثابت ماندن آمار طلاق توافقی
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران گفت: طی سال گذشته هفت هزار و 900 پرونده طلاق توافقی به دادسراهای استان وارد شد که افزایش یا کاهش محسوسی نسبت به سال ماقبل آن نداشته است.
حجت الاسلام موسوی راه اندازی مراکز مشاوره و برگزاری کلاس های آموزشی را از جمله دلایل عدم افزایش طلاق توافقی در استان برشمرد و تاکید کرد: از ابتدای سال جاری در شهرهای ساری، قائمشهر، بابل و آمل مراکز مشاوره فعال شدند و در حال حاضر 80 درصد پرونده های طلاق توافقی به این مراکز ارجاع می شوند.
وی تاکید کرد: تا پایان امسال علاوه بر اجباری شدن ورود پرونده های طلاق توافقی به مراکز مشاوره براساس ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی مشاوره قبل از ازدواج به مدت 6 ساعت اجباری و به تمامی دفاتر ثبت ابلاغ می شود.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران گفت: ثبت ازدواج در سال گذشته در این استان 7.49 درصد کاهش و طلاق 2.54 درصد افزایش داشته است.
**راه اندازی 2 خانه مهر در ساری طی ماه های آینده
حجت الاسلام موسوی راه اندازی این دو ساختمان یا گرمخانه را با شهرداری ساری عنوان و خاطرنشان کرد: بی سرپناه ها، رانده شده ها و بی خانمان ها 24 ساعت در این مکان ها نگهداری و ساماندهی خواهند شد.
وی تکدی گری را از آسیب های اجتماعی استان مازندران برشمرد و گفت: این آسیب اجتماعی طی سال گذشته در استان 55 درصد و آمار بی خانمان ها نیز 42 درصد کاهش داشته است.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به 56 مورد کودکان کار و خیابانی با 1.82 درصد افزایش گفت: تعداد پرونده های کودک آزاری نیز 53 مورد بوده که نسبت به سال ماقبل 1.85 درصد افزایش داشته است.
**10 درصد زندانیان مازندارن تحصیلکرده اند
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل مازندران تعداد زندانیان این استان در سال گذشته را 19 هزار و 233 نفر اعلام کرد و گفت: 5.3 درصد از این افراد بیسواد و مابقی تحصیلات تا دیپلم و 10.4 درصد بالاتر از دیپلم هستند.
حجت الاسلام موسوی بیشترین آمار زندانیان را با 35 درصد مربوط به زندانیان مواد مخدر عنوان کرد.
**سلامت بازار با بازدید سرزده از اصناف
حجت الاسلام موسوی به اجرای طرح سلامت بازار و اصناف با همکاری اماکن و دادستانی اشاره کرد و گفت: طی این طرح افرادی با عنوان دیده بانان پیشگیری با محوریت امر به معروف وارد بازار شده و اوضاع را رصد خواهند کرد.
به گفته وی افراد خاطی در برخورد اول با تذکر دیده بانان پیشگیری مواجه شده و تشکیل پرونده قضایی در صورت عدم رعایت اقدام بعدی دادگستری است.
وی تاکید کرد: این طرح برای نخستین بار در ساری طی آبان ماه اجرا خواهد شد.
خبرنگار: فاطمه رحمتی***انتشاردهنده: محسن حسن نیا
3009/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/8234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد