پیام مازند

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می‌دهد؛

پرنده‌نگری؛ پاک‌ترین شیوه طبیعت‌گردی فرهنگي

پرنده‌نگری؛ پاک‌ترین شیوه طبیعت‌گردی
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - پرنده‌نگری همانند سایر بخش‌های مربوط به طبیعت گردی می‌تواند برای اشتغالمان و شکوفایی اقتصاد محلی و منطقه‌ای مؤثر باشد.
به گزارش ایسنا مازندران، پرنده‌نگری به عنوان یکی از شاخه‌های اکوتوریسم، فعالیتی تفریحی و سرگرمی مبتنی بر طبیعت که اساس آن لذت بردن از پدیده‌های طبیعی بدون آسیب رساندن به آن و بهره ‎ مندی از آن است.
بازدیدکنندگان با هدف برقراری تماس با طبیعت و فارغ شدن از استرس زندگی روزمره علاوه بر مشاهده مناظر از حیات وحش آن لذت می‌برند.
پرنده‌نگری گونه‌ای از سرگرمی است که مربوط به مشاهده و بررسی پرندگان در زیستگاه بومی شان می‌شود.
در پرنده‌نگری می‌توان علاوه بر لذت بردن از پرندگان، از آنها تجربه کسب کرد و چیزهای فراوانی آموخت.
نادیا قاسمی کارشناس ارشد اکوتوریسم در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه پرنده‌نگری جزء پاک‌ترین گونه‌های چندگانه طبیعت گردی است، گفت: پرنده‌نگرها با سفر به کشورهای گوناگون به ویژه مناطق حفاظت شده طبیعی و تالاب‌ها، ساعت‌ها و روزها بدون کم‌ترین آلودگی زیست محیطی، به تماشای گونه‌‍‌های پرندگان می‌نشینند و در سفرهای خود درآمد قابل توجهی را نصیب کشورهای میزبان می‌کنند.
وی افزود: کارشناسان این حوزه معتقدند که تماشای پرندگان با رعایت تمامی مسائل زیست محیطی، نوعی آگاهی در میان اهالی مناطق حساس زیست محیطی پدید می‌آورد که آنان را برای نگهداری بیشتر از آن مناطق در سراسر دنیا برمی‌انگیزد.
این کارشناس ارشد اکوتوریسم خاطرنشان کرد: پرنده‌نگری به عنوان شاخه‌ای از اکوتوریسم می‌تواند اثرات متفاوت و قابل توجهی در منطقه گردشگرپذیر بر جای بگذارد و این اثرات می‌توانند اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی باشند.
قاسمی تصریح کرد: اکوتوریسم به عنوان کلید مبارزه با فقر، حفاظت از محیط زیست و ارتقای توسعه پایدار معرفی شده که تاثیر مثبت آنرا در سطح درآمد، اشتغالزایی و آموزش و به دنبال آن مبارزه با فقر و گرسنگی می‌توان مشاهده کرد.
این کارشناس اکوتوریسم با اشاره به اینکه کشور ایران دارای پتانسیل‌ها و جاذبه‌های فراوانی برای جذب توریست‌های پرنده‌نگر است، یادآور شد: موقعیت جغرافیایی خاص کشورمان و دارا بودن اقلیم‌ها و اکوتوریسم‌های متنوع موجب شده تا ایران به عنوان پنجمین کشور دارای تنوع طبیعی جهان شناخته شود.
وی با تاکید بر اینکه کشور ایران همه فصول و برای تمامی پرنده‌نگرها از قاره‌ها و کشورهای متفاوت دارای جاذبه است، گفت: به طور مثال ایران همزمان می‌تواند هم برای کشورهای اروپایی و پرنده‌نگرهای آفریقایی و نیز برای همسایه‌های شرقی و جنوب شرق انند هند و پاکستان و چین جذاب باشد.
قاسمی با اشاره به اینکه ایران با داشتن 548 گونه پرنده به تنهایی حدود کل گونه‌های اروپا و یک سوم گونه‌های خاورمیانه را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: با این وجود فعالیت پرنده‌نگری به عنوان یکی از شاخه‌های اکوتوریسم چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بسیاری از مردم هنوز به غیر از کلاغ و گنجشک و قمری، پرنده دیگری را ندیده و نمی‌شناسند.
وی با اشاره به اینکه ایران در مسیر راه اصلی مهاجرتی 10‌ها گونه پرنده قرار دارد، گفت: در کشور ایران 24 تالاب و آببندان که سالانه پذیرای گروه فراوانی از پرندگان مهاجر است که در کنوانسیون رامسر قبت شد.
این کارشناس با اشاره به اینکه در سه استان کناره دریای مازندران تالاب‌های فراوانی وجود دارد که هر ساله پذیرای این میهمانان کوچک و بی‌آزار است، افزود: به عنوان مثال در گیلان تالاب امیر کلایه، مجموعه تالاب انزلی، بندر کیاشهر و دهانه سفیدرود و در مازندران آب‌ بندان‌های فریدونکنار، ازباران و سرخرود، شبه جزیره میانکاله و خلیج گرگان و نیز در گلستان تالاب‌های آلاگل، آلما گل، آجی گل که با آغاز فصل سرما، این میهمانان زیبا و بی‌پناه پس از طی هزاران کیلومتر، برای فرار از یخبندان و زمستان گذرانی به زیستگاه‌های کشورمان پناه می‌آورند.
وی عنوان کرد: با توجه به علاقه فراوان مردم به طبیعت گردی و مشاهده پرندگان در تالاب‌ها، می‌توان با برنامه ریزی صحیح و مدیریت دقیق به اثرات مثبت گردشگری و اکوتوریسم یا پرنده‌نگری دست یافت.
قاسمی افزود: جامعه محلی می‌تواند با ارائه خدمات اقامتی، پذیرایی، حمل و نقل، فروش مواد غذایی محلی، فروش صنایع دستی، فروش ادوات و وسایل پرنده‌نگری از منافع حضور پرنده‌نگرها در تسهیلات به مردم محلی برای چرخیدن چرخ اقتصاد گردشگری گام بردارند.
وی خاطرنشان کرد: با تشکیل ان جی اوها، تشکیل نمایشگاه‌ها، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقاتی مانند نقاشی کودکان در ارتباط با پرنده‌ها و پرنده‌نگری، مسابقات عکاسی از پرندگان می‌توان جامعه محلی را به مشارکت دعوت و این جریان را به سوی استمرار و پایداری هدایت کرد.
این کارشناس گفت: با آموزش گردشگران و جامعه محلی برای برقراری ارتباط مناسب و تعامل با طبیعت و پرندگان می‌توان کمترین اثر منفی را به محیط زیست وارد کرد.
وی تصریح کرد: با قابل لمس کردن منافع اقتصادی پرنده‌نگری برای جامعه محلی علاوه بر کمک به اقتصاد خانوارها، اهالی تشویق می‌شوند تا در حفاظت و صیانت این نعمت الهی مشارکت کنند.
قاسمی در پایان یادآور شد: پرنده‌نگری به عنوان شاخه‌ای از اکوتوریسم باید کمترین اثر منفی را در پی داشته باشد و علاوه بر لذت بردن از مناظر به آموخته‌ها و آگاهی‌هایمان نیز اضافه کند.
داریوش عبادی مسئول انجمن سمن‌های زیست محیطی استان مازندران در گفت و گو با ایسنا، درباره پرنده نگردی، گفت: پرنده نگری همانند سایر بخش‌های مربوط به طبیعت گردی می‌تواند برای اشتغالمان و شکوفایی اقتصاد محلی و منطقه‌ای مؤثر باشد.
عبادی افزود: پرنده نگری علاوه بر شوفایی اقتصاد محلی نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست دارد یعنی در این راستا فرهنگسازی می‌شود که پرندگان برای گوشتشان شکار نشوند چرا که یک پرنده به طور میانگین نیم کیلو گوشت دارد که ارزش اقتصادی اندارد اما هزاران گردشگر می‌توانند به واسطه این پرندگان وارد استان شوند و از پرندگان مهاجر و بومی منبع درآمد جوامع محلی تأمین کند.
وی تصریح کرد: پرنده نگری یکی از جلوه‌های زیبای طبیعی را نشان می‌دهد که می‌توان آن را وارد گردشگری کرد تا در اقتصاد و نیز حفظ محیط زیست و همچنین فرهنگ همراهی با طبیعت موثر شود.
مسئول انجمن سمن‌های زیست محیطی استان مازندران، یادآور شد: با دیدگاه پرنده‌نگری می‌توان جایگاه‌هایی برای پرورش پرندگان که در آن شکار ممنوع باشد تا تنها افراد علاقه مند به پرندگان به بازدید آن بپردازند و از این طریق شغلی برای افراد مختلف ایجاد می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: استان مازندران از تنوع فراوان پرندگان برخوردار است به طوری که آنهایی که در فریدونکنار و سرخرود هستند از انواع مختلف پرندگان که از سیبری و مناطق قطبی را شامل می‌شود در هیچ منطقه‌ای از کشور وجود ندارد و انحصارا مربوط به شمال کشور و فریدونکنار و سرخرود است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نگاه مسئولان به اقتصاد این است که باید پرندگان شکار شود و به فروش برسد به طوری که اخیرا نماینده بابلسر از صیادانی که سال‌ها به کشتار پرندگان مهاجر می‌پردازند دفاع کرده و از کسانی که به حفاظت از محیط زیست می‌پردازند و حتی صدا و سیما و رسانه‌ها را به نوعی زیر سوال برد که چرا در زمینه حفاظت از پرندگان اطلاع رسانی می‌شود که این جای تأسف است.
عبادی گفت: پرندگان می‌توانند نقش مؤثری در چرخه اکوسیستمی داشته باشند و موجب کاهش بسیاری از سرطان‌های مرگبار شوند و با از بین رفتن این چرخه زیست محیطی بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: امروزه با تخریب زنجیره اکوسیستم مواجه هستیم که پرندگان بخشی از این چرخه هستند و تمامی مسئولان نیز باید به این نقش پردندگان در فرهنگ صلح و عاطفه آنان توجه کنند که این نیاز به درک مردم و مسئولان دارد.
به گزارش ایسنا، امروز باید بحث پرنده‌نگری و توجه به ایجاد شغل و فرصت‌های اقتصادی از آن در دستور کار مسئولان قرار بگیرد تا هم صیاد به بهانه درآمد مالی اقدام به شکار نکند و هم علاوه بر حمایت از این میهمانان، مردم نیز بتوانند در کنار زیبایی و جذب توریست از منابع مالی آن بهره‌مند شوند.
گزارش: زهرا اشکیود خبرنگار ایسنا مازندران
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/8429/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع