پیام مازند

آخرين مطالب

بلومبرگ

تنگی نفس ورزش بانوان مازندران در فضای تنگ باشگاهی ورزشي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - ایرنا - کمبود فضای ورزشی برای بانوان در مازندران نه تنها امکان ورزش را برای نیمی از جمعیت استان غیرممکن کرده ، بلکه قدرت مانور را برای تمرین مناسب از بانوان ورزشکار نیز سلب نموده است .
بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد ؛ باشگاههائی که بانوان می توانند در آنجا ورزش کنند گاهی تا چند برابر ظرفیت مردانه از علاقه مندان ثبت نام می کنند و کار را تا تنگی نفس ورزشکاران پیش می برند.
صاحبان بعضی از باشگاههای ورزشی در بخش خصوصی برای به دست آوردن درآمد بیشتر حاضرند با وجود اشباع شدن فضای سالن های تحت پوشش همچنان پذیرای بانوان ورزشکار بیشتری باشند تا بتوانند به سوددهی لازم برسند ، بدون آن که به این نکته توجه کنند که با این کار عملا امکان فعالیت ورزشی مناسب و استاندارد را از بانوان علاقه مند سلب می کنند.
بانوان ورزشکار و کارشناسان ورزشی مازندران معتقدند که کمبود فضای ورزشی و وضعیتی که اکنون باشگاههای ورزشی در بخش ورزش بانوان دارند سبب می شود تا هرگونه تلاشی برای ترغیب بانوان به ورزش و کاهش تبعات کم تحرکی در جامعه به بن بست برسد.
مازندران از جمله استان هائی است که بالاترین میزان چاقی را در کشور دارد و آسیب اصلی هم در این زمینه متوجه بانوان و کودکان است .
بسیاری بر این گمانند که ورزش کردن در مازندران بویژه از نوعی که تحرک محسوب می شود نیاز به باشگاه و فضای خاص ندارد و این استان سرسبز به مانند یک پارک بزرگ می تواند فضا ورزشی مناسب برای همگان باشد ، در حالی که ورزش کردن بانوان حتی در حد دویدن نیم تا یک ساعته در هر روز نیازمند فضای ویژه است.
در سال های اخیر افزایش سطح آگاهی جامعه بویژه قشر جوان سبب شده است تمایل به ورزش حتی در سطح حرفه ای در میان بانوان مازندران افزایش یابد ، ولی رشد فضاهای ورزشی هیچ تناسب منطقی با آن نداشته است در نتیجه سبب شده است تا باشگاههای ورزشی با تراکم ورزشکاران زن مواجه شوند.
** ورزش درمانی ، قربانی اصلی
فاطمه - الف که به دلیل مشکلات حرکتی بدنش به باشگاه ورزشی مراجعه کرد ، به خبرنگار ایرنا گفت : حضور تعداد زیاد افراد و شلوغی سالن انجام حرکات و فعالیت ورزشی را برایمان سخت کرده است .
وی افزود : اصلی ترین دلیل حضورم در باشگاه ، توصیه پزشک معالجم برای انجام حرکات ورزشی بود ، ولی با وضعیتی که باشگاهها دارند و شلوغی موجود نمی توانم بدرستی حرکات ورزشی را انجام دهم .
این بانوی مازندرانی گفت : کمبود فضاهای ورزشی وقتی با نامناسب بودن این فضاها برای فعالیت همراه باشد علاوه بر دلزدگی و بی رغبتی بانوان به انجام این نوع فعالیت ها ، مسائل و مشکلات جسمی و حرکتی را نیز به وجود می آورد .
** نیم متر فضا ، سهم هر بانوی ورزشکار از فضای ورزشی
معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان مازندران با تائید کمبود فضای ورزشی برای بانوان استان ، گفت : 935 هزار و 735 متر مربع فضای ورزشی سرپوشیده برای بانوان در استان وجود دارد که شامل بیش از 2 هزار باشگاه خصوصی و 24 باشگاه دولتی است که بر این اساس سرانه فضای ورزشی استان به ازای هر زن ورزشکار حدود نیم متر است .
مریم فرجپور افزود : اعلام این میزان سرانه ورزشی به معنای استفاده از این ظرفیت فقط برای زنان نیست و حتی به صورت مشترک با ورزشکاران مرد استفاده می شود .
وی بازدیدهای مستمر از باشگاه های ورزشی را به عنوان بخشی از فعالیت اصلی امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان مازندران ذکر کرد و ادامه داد : عدم رعایت حد نصاب تعداد ورزشکار در سالن ها از جمله مواردی است که به باشگاهداران تذکر داده می شود .
معاون ورزش بانوان مازندران با اشاره به پایین بودن سرانه ورزشی بانوان استان ، گفت : اما این پایین بودن سرانه ورزشی نباید منجر به نادیده گرفتن برخی قوانین و مقررات شود .
وی متراژ 150 متر مربعی و ارتفاع سه متری را از شروط اعطای مجوز به متقاضیان ایجاد سالن ورزشی و باشگاهداری ذکر کرد و افزود : هر چند در حال حاضر استانداردی برای تعداد ورزشکار در باشگاهها وجود ندارد ، ولی می بایست چارچوب ها برای مطلوب سازی فعالیت ورزشکاران فراهم شود .
فرجپور ادامه داد : ورزشکاران می بایست در فضای به اندازه و کافی برای حرکات ورزشی برخودار باشند تا در حین فعالیت با مشکلی مواجه نشوند .
وی گفت : تاکنون در بازرسی های صورت گرفته مواردی از تخلف در باشگاه ها مشاهد و به متصدیان آنها نیز تذکر داده شد .
براساس آمارهای اداره کل ورزش و جوانان مازندران تعداد زنان ورزشکار سازمان یافته استان 30 هزار و 519 نفر است .
** رفع کمبودها با راه اندازی فضاهای ویژه ورزش بانوان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با تایید کمبود فضای ورزشی بانوان در استان به خبرنگار ایرنا گفت : برای جبران این کمبودها ، ایجاد فضاهای ویژه فعالیت ورزشی بانوان در استان پیگیری شد و در برخی شهرها نیز به نتیجه رسید .
مریم جمشیدی از آن جمله راهکارها برای رفع کمبود فضای ورزشی را ایجاد پارک ویژه بانوان ذکر کرد و افزود : برای این منظور با همکاری شهرداری ها تاکنون این فضاها در شهرهای آمل ، بابل ، قائمشهر ، نکا ، بهشهر و فریدونکنار ایجاد شده است .
ویبا اعلام این که ساخت پارک های ویژه بانوان در مازندران از زمان دولت یازدهم آغاز شد ، گفت : در ابلاغیه اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به شهرداری های استان از آنان خواسته شد تا در این زمینه همراهی و همکاری لازم را داشته باشند .
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با تاکید بر این که هنوز حمایت و همراهی لازم در این خصوص از سوی شهرداری ها ایجاد نشده است ، اظهار داشت : جبران کمبود فضای ورزشی بانوان و کمک برای جبران کم تحرکی این قشر در استان به نگاه حمایتی شهرداران در خصوص ایجاد پارک ویژه بانوان وابسته است .
** تضمین سلامتی با انجام درست حرکات ورزشی
نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران نیز گفت : کمبود فضا در سالن ها باعث می شود تا ورزشکاران نتوانند حرکات ورزشی را به درستی انجام بدهند .
رز فولادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : حرکات نادرست ورزشی ، آسیب هائی نظیر کمر درد ، پارگی رباط های زانو و پا را ایجاد می کند .
وی ادامه داد : به دلیل شرایط خاص فیزیولوژی زنان ، این قشر بیشتر از مردان در معرض صدمات ناشی از حرکات غلط ورزشی قرار می گیرند .
این متخصص آسیب شناسی ورزشی تاکید کرد : براساس آمار اداره کل ورزش و جوانان استان در سال های اخیر تعداد زنان ورزشکار سازمان یافته افزایش یافته است و لازم است این افزایش ورزشکار با رعایت نکات ضروری فعالیت ورزشی برای سلامت همراه باشد .
وی افزود : زنان به عنوان رکن اصلی کانون خانواده ها به شمار می روند که آسیب دیدگی جسمی آنان می تواند در این کانون تاثیر بگذارد .
بر اساس آمارهای رسمی ، جمعیت استان مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفر است که نیمی از آنان را زنان تشکیل می دهند.
بسیاری از زنان مازندران بویژه در روستاها در سال های اخیر به خاطر ماشینی شدن کشاورزی و از بین رفتن زنجیره کشاورزی سنتی که در کنار خود باغچه داری ، مرغداری و دامداری را به همراه داشت ، دچار کم تحرکی مفرط شده اند و ترغیب آنان به انجام حرکات ورزشی نیازمند وجود فضاهای ورزشی مناسب است .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
2096/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/8558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور