پیام مازند

آخرين مطالب

شبکه های آب روستایی مازندران فرسوده است

وضعیت اورژانسی آب در برخی روستاهای مازندران سياسي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - مسئولان آبفار مازندران می‌گویند مشکلی ازنظر کیفیت آب در روستاهای تحت پوشش نداریم اما به اعتقاد برخی از روستاییان، وضعیت آب نامناسب و برخی مواقع غیرقابل‌نوشیدن است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بارندگی که به پایان می‌رسد تازه اول مشکل در برخی روستاهای مازندران است و اهالی مجبورند به فروشگاه‌ها برای خرید آب‌معدنی هجوم‌آورند و آب شربشان عملاً برای شرب غیرقابل‌مصرف می‌شود.
مهرماه مازندران، بارانی‌ترین شب پاییزی را به صبح رساند و شروع صبح آغاز مشکلات تکراری در برخی روستاهای مازندران است که از وضعیت آب گلایه‌مندند و کیفیت و املاح موجود در آب تاحدی است که اهالی از آن به‌عنوان نوشابه‌های زردرنگ تعبیر می‌کنند.
علیرضا حیدرنژاد ساکن روستای تجن جار بخش مرکزی آمل با انتقاد از آلودگی آب در این روستا می‌گوید: آب شرب این روستا در اکثر اوقات غیرقابل‌مصرف است و اگر این آب را داخل سماور بریزیم بعد یک تا دو روز رسوب خواهد بست.
وی ادامه می‌دهد: شکستگی لوله و قطعی موقت آب به‌صورت هفتگی و یا دو هفته رخ می‌دهد که چندین مرتبه نمونه آلودگی آب را به مسئولین روستا نشان دادیم اما برای این مهم کاری صورت نگرفت .
حامد فلاح ساکن روستای مارکتی بخش مرکزی آمل در گفتگو با خبرنگار مهر از فشار ضعیف آب در این روستا انتقاد کرد و گفت: متأسفانه علاوه بر فشار ضعیف آب، مشکل آلودگی آب هم وجود دارد و از مسئولان انتظار حمایت و رفع مشکلات را داریم.
پروژه آب‌رسانی مجتمع عظیمیه برای چند روستای بخش مرکزی تنکابن در دست اجراست، اما به دلیل نبود اعتبار دچار فرسایش زمان شده است وضعیت روستاهای غرب مازندران نیز ازنظر آب شرب تعریف چندانی نسبت به روستاهای بخش مرکزی استان ندارد، علیرضا امینی دهیار روستای چالکش بخش مرکزی تنکابن بابیان اینکه روستای چالکش از کمبود آب شرب رنج‌برده و در حال حاضر با لوله‌کشی از چشمه آب این روستا تا حدودی تأمین می‌شود ادامه داد: در روزهای گرم سال به‌شدت دچار کم‌آبی هستیم و در روزهای پاییز وزمستان نیز مشکلات به گونه ای دیگر رقم می خورد و پروژه آب‌رسانی مجتمع عظیمیه برای چند روستای بخش مرکزی تنکابن در دست اجراست، اما به دلیل نبود اعتبار دچار فرسایش زمان شده است.
امینی اضافه کرد: اگر این پروژه به اتمام برسد، مشکل آب شرب بسیاری از روستاهای بخش مرکزی مرتفع می‌شود.
شعبانپور دهیار روستای آهک چال تنکابن نیز وضعیت آب شرب روستای آهک چال را نامناسب توصیف می‌کند و می‌گوید: این مشکل در بیشتر روستاهای تنکابن به دلیل شبکه فرسوده وجود دارد و در روستای آهک چال منبع‌های آب بهداشتی نبوده و کلرزنی به‌صورت دستی انجام می‌شود .
شعبانپور بابیان اینکه اداره آب و فاضلاب روستایی به دلیل کمبود منابع مالی مسئولیتی دراین‌باره نمی‌پذیرد، خاطرنشان کرد: منبع آب روستای آهک چال بتنی بوده و بهتر است کلرزنی برقی و استاندارد انجام‌شده تا ازلحاظ بهداشتی در وضعیت بهتری آب را به منازل مردم برسانیم .
دهیار روستای آهک چال بابیان اینکه اعتبار برای ساخت پروژه آب‌رسانی مجتمع عظیمیه به‌صورت قطره‌چکانی اختصاص داده می‌شود، تصریح کرد: این پروژه با حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند تخصیص اعتبار است تا مردم بیشتر روستاهای تنکابن از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند شوند و مشکل کمبود و کیفیت آب در روستاهای عظیمیه، لشتو، کار کوه و.. نیز وجود دارد .
در روستای کوتنا ازنظر کمیت آب هیچ مشکلی نداریم اما کیفیت آب آشامیدنی روستا، اصلاً" مطلوب نیست.
رحمان اسداله پور، رئیس شورای روستای کوتنای قائم‌شهر در گفتگو با خبرنگار مهر ، در خصوص آب شرب روستا، اظهار کرد: در روستای کوتنا ازنظر کمیت آب هیچ مشکلی نداریم اما کیفیت آب آشامیدنی روستا، اصلاً مطلوب نیست.
وی با اشاره به اینکه آب شرب کوتنا از یک چاه 6 اینچی تأمین می‌شود، گفت: آب این چاه با دارا بودن املاح و ماسه بی‌کیفیت بوده و سلامتی روستائیان را به خطر می‌اندازد .
رئیس شورای کوتنا تصریح کرد: از مسئولان و نمایندگان مجلس خواستیم تا برای بهبود کیفیت آب اقدام کنند و آب کوتنا را مجتمع سازی کنند اما روستاهای هم‌جوار مخالفت کردند و این امر محقق نشد .
روستاهای سوادکوه نیز مشکل آب‌دارند و رستم ذبیحی ساکن روسای ولیلا می‌گوید: این روستا دچار مشکلات آب بوده که تاکنون با مشارکت مردمی و دانشگاه امام حسین (ع) توانسته‌ایم، بخشی از مشکلات آن را حل کنیم اما در حال حاضر، در تابستان‌ها به خاطر افزایش جمعیت روستا با کمبود آب مواجه‌ایم.

در نوشهر نیز به گفته اهالی روستاهای سنگسرا، ملکار، اندرور و حمزده علیا و سفلی وضعیت آب آشامیدنی این روستاها بعد از هر بارندگی با املاح و گل‌ولای همراه است و برای شرب مناسب نیست.
مصطفی زمانی، مدیر آبفای شهرستان‌های قائم‌شهر و سیمرغ در گفتگو با خبرنگار مهر ، عمده مشکل آب روستاهای این دو شهرستان را فرسودگی لوله‌های شبکه، دانست و اظهار داشت: طول شبکه آب‌رسانی روستاهای قائم‌شهر 630 کیلومتر و شهرستان سیمرغ 150 کیلومتر است که 30 درصد آن فرسوده و در اولویت تعویض، در صورت جذب اعتبارات قرار دارد و از سال 92، یکصدو 39 کیلومتر تعویض شبکه و خط انتقال در شهرستان قائم‌شهر انجام‌شده است .
زمانی، خاطرنشان کرد، برای بهینه‌سازی شبکه‌های فرسوده آب‌رسانی حوزه قائم‌شهر و سیمرغ 20 تا 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم .
مدیر آبفای قائم‌شهر و سیمرغ، تأمین آب آشامیدنی پایدار را از دیگر ضروریات روستاهای این دو شهرستان بیان کرد و گفت: انتقال آب سد لفور که نمایندگان مجلس قولش را داده‌اند این مشکل را برطرف می‌کند و اتمام این پروژه که گویا شروع‌شده، چهار سال به طول می‌انجامد.
مسئولان آبفار استان نیز همواره تأکید می‌کنند که روستاهای استان ازنظر آب شرب مشکل کیفیت ندارند اما آنان تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را الزامی می‌دانند. اعتبار موردنیاز برای تکمیل 432 پروژه نیمه‌تمام بخش آب و فاضلاب روستایی سه هزار میلیارد ریال اعلام‌شده است پراکندگی روستاها و هزینه‌بر بودن پروژه‌ها دو مشکل اصلی آب و فاضلاب روستایی مازندران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/8621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد

مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری

شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است

افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران

انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب

تیم هورسان رامسر انصراف داد/ سایپا به لیگ برتر والیبال بازگشت

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

13 اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم

تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران

مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران

بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور

160 کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد

4 نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر 18 سال

اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

محور هراز مسدود است

قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»

وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت