پیام مازند

آخرين مطالب

بازار پرتلاطم نفت جهان در هفته ای که گذشت/

زیرگذرهای شهری مازندران ؛ قوز بالای قوز در بارندگی اجتماعي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - ایرنا - بارندگی به عنوان نعمت همه فصول سال در مازندران بویژه در بارش های رگباری فصول پائیز و زمستان به خاطر افزایش زیرگذرهای غیراستاندارد در مناطق شهری به نغمتی برای شهروندان تبدیل شده است و هر از گاهی روال عادی زندگی آنان را با مشکل مواجه می کند.
آب گرفتگی ، مسدود شدن مسیر ، غرق شدن خودروها و نبود امکان تردد که با خسارت های مالی نیز همراه است ، در سال های اخیر به تصویری ثابت در هر بارندگی رگباری تبدیل شده است .
تازه ترین مورد از این وضعیت در بارندگی رگباری و پرحجم هفته جاری در بسیاری از شهرهای مازندران مانند قائمشهر ، بهشهر و آمل خود نمائی کرد ، جاهائی که تصاویری از خودرهای غرق شده در آب انباشته شده در زیرگذرهای غیراستاندارد در صفحات فضای مجازی دست به دست می شد.
در حالی مردم شهرهای مازندران در روزهای بارانی با چنین وضعیت زیرگذرهای مناطق خود مواجه می شوند که به کار بردن راهکارهای کارشناسی فنی می توانست باری از بار مشکلات مردم‌ بردارد نه اینکه باری دیگر برآنها تحمیل کند .
*** رنج مردم از زیرگذرهای نامناسب
میثم محسنی از شهروندان بهشهری به زیر گذر گلشهر که مسیر اتصال مناطق نواب و گلشهر است اشاره کرد و گفت : این زیر گذر برای تردد امن خودروها و افراد از خطوط ریلی راه آهن ایجاد شد .
وی افزود : با صرف هزینه های بالا این زیر گذر در سالهای اخیر ساخته شد تا مردم این مناطق از راه دسترسی امن برخوردار شوند ، ولی با هر بارندگی این زیرگذر مسدود می شود و تا تخلیه آب به وسیله پمپ بعد از بارندگی عملا غیر قابل استفاده می شود .
این شهروند بهشهری گفت : بالا بودن سطح آب منطقه به همراه بارندگی سبب می شود تا در فصول سرد سال پاییز و زمستان برای تردد در این منطقه با مشکل مواجه شویم .
وی اوج مشکلات مردم را به خاطر مهندسی نادرست این زیرگذر ، گیرافتادن خودروها در آب باران و نبود امکانی برای تردد ذکر کرد .
*** آئینه های دق
زیر گذر کوچکسرا واقع در قائمشهر در زمان بارندگی به دلیل شدت آبگرفتگی و غرق شدن خودروها در آن پای ثابت سوژه عکس خبرنگاران و حتی افرادی عادی در سال های اخیر شده است .
کوچکسرا یکی از مناطق پرجمعیت قائمشهر است که در کمربندی این شهر واقع است و به نوعی جز مناطق حومه این شهر به شمار می رود .
شهرداری بیشتر از یک دهه قبل با ایجاد زیر گذر تلاش کرده تا مسیر امن گذر خودروها و افراد از کمربندی را فراهم کند تا مردم این منطقه حومه شهر به مراکز هسته مرکزی دسترسی یابند .
مونا معینی از اهالی منطقه کوچکسرا از این زیرگذر به عنوان قوز بالای قوز مشکلات مردم منطقه در زمان بارندگی یاد کرد و به خبرنگار ایرنا گفت : ساخت این زیر گذر برای مردم منطقه ارزشمند و نوید بخش روزهای امن برای گذر مسیر کمربندی قائمشهر به شمار می رفت ، اما با هربار بارندگی و آبگرفتگی زیر گذر این امید خشکید و سالهاست مردم قائمشهر بویژه منطقه کوچکسرا مجبور به تحمل این رنج هستند.
به گفته این شهروند قائمشهری ، شدت بحران آبگرفتگی زیرگذر تا بدانجاست که به دلیل فرو رفتن خودروها در آب و سوختن باطری ، خسارت های مالی نیز به افراد تحمیل می شود.
علی اسدی نیز به آبگرفتگی زیرگذر کمربندی جنوبی شهر بابل به عنوان دغدغه مردم‌این شهر و همچنین دیگر هم استانی ها که از این مسیر گذر می کنند ، نام برد .
وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان در ساخت زیرگذرهای جدید دقت لازم را به کار ببندند تا تجربه های زیرگذرهای گذشته تکرار نشود .
** تصمیمات احساسی گذشته ، علت مشکلات امروز
عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قائمشهر با قبول موضوع آبگرفتگی زیرگذرها و مشکلات ناشی از آن در این شهر گفت : با نامه نگاری تعدادی از شهروندان برای داشتن محل گذر امن در مسیرهایی همچون کمربندی و راه آهن ساخت زیرگذرها در دستور کار قرار گرفت .
احسان اسمعیلی نجار افزود : سال های قبل برای احداث زیر گذر تصمیماتی اتخاذ و اجرا شد که با پدیدار شدن مشکلات مشخص شده است که در اجرای این طرح ها نکات فنی و مهندسی لازم رعایت نشده است .
وی از جمله این مشکلات را لحاظ نکردن تدابیری همچون زهکشی ، کانال های هدایت آب و چاه های جذبی برای خروج آب از زیرگذرها نام برد .
این عضو شورای شهر قائمشهر گفت : تمامی حدود 10 زیر گذر این شهر به خاطر به کار نبستن تدابیر لازم اکنون تبدیل به معضل ثابت هنگام بارندگی ها شده اند.
وی اضافه کرد : هم اکنون عملیات ساخت کانال مادر هدایت آبهای سطحی در کمربندی قائمشهر در حال اجراست که برخی زیر گذرها از جمله کوچکسرا در مسیر این طرح قرار دارند .
اسمعیلی نجار ابراز امیدواری کرد که با انتقال و هدایت آب موجود در زیر گذرها ، مشکلات این مناطق رفع شود .
** استفاده از پمپ ، جبران کوتاهی های مهندسی ساخت
سرپرست شهرداری بهشهر هم گفت : از 2 زیر گذر این شهر یکی از آنها که همان زیر گذر گلشهر است با مشکلاتی نظیر آب گرفتگی هنگام بروز بارندگی مواجه می شود .
یاسر فیروزی با اشاره به زمان ساخت زیر گذر در ابتدای دهه 90 ، افزود : به دلیل تعبیه نشدن برخی امکانات نظیر کانال های هدایت آب و یا چاه های جذبی ، آب به درون این زیر گذرها کشانده می شود که مشکل ساز است .
وی استقرار سه پمپ برای خروج آب در این زیر گذر را به عنوان راهکار اندیشیده شده از سوی شهرداری بهشهر و خروج از بحران های ناشی از آبگرفتگی ذکر کرد .
سرپرست شهرداری بهشهر گفت : تنها با اندیشیدن اقدامات لازم در خصوص چگونگی خروج آب از این زیر گذر در زمان ساخت آن می توانستیم از بسیاری مسائل و مشکلات مردم بعد کاست .
*** سرنوشت دردناک تر برای زیر گذرهای بزرگتر
اجرای طرح الغدیر در قائمشهر با پیش بینی اعتبار حدود 50 میلیارد ریال و مدت اجرای 18 ماهه در شهریور سال 91 آغاز شد و با گذشت 32 ماه هنور به بهره برداری نرسید.
سه راه الغدیر که در ورودی شهر قائمشهر از مسیر جاده بابل قراردارد به خاطر تردد و عبور انواع وسایل نقلیه از تهران به مازندران از مناطق پرتردد به شمار می رود که یکی از اهداف اجرای این طرح راهکاری برای خروج از بحران ترافیک دراین منطقه اعلام شده است.
با این وصف ، اظهار نظر اخیر ایمان پویامهر عضو شورای اسلامی شهر قائمشهر نشان می دهد که وضعیت فعلی این پروژه نیز به گونه ای است که در صورت بهره برداری به خاطر مشکلات مهندسی به سرنوشت زیرگذرهای کوچک این شهر مبتلا می شود .
وی به خبرنگار ایرنا گفت : این تقاطع غیر همسطح که به صورت چند پل زیر و رو گذر است ، هنگام بارندگی با مشکلات آبگرفتگی مواجه می شود و تردد خودروهای عبوری از مسیر راههای مواصلاتی منتهی به استان امکانپذیر نیست .
پویا مهر ادامه داد : در اجرای این طرح کارهای کارشناسی و مهندسی از جمله کانال های لازم برای هدایت آبهای سطحی اندیشیده نشده است و امروز این مساله گریبانگیر مردم شد .
وی خاطرنشان کرد : دستگاه متولی اجرای زیر گذر ها و تقاطع ها که همان شهرداری است می بایست در زمان اجرای این طرح ها دقت لازم را اعمال کنند تا پیمانکاران به درستی طرح ها را اجرا کنند .
ساخت زیر گذر در مسیرکمربندی ها و گذر خطوط ریل راه آهن تهران به مشهد با هدف ایجاد راه امن برای شهروندان انجام شد به طوریکه در مسیرحدود 400 کیلومتری ریلی شرکت راه آهن شمال که از گرمسار تا گلوگاه در استان مازندران است 60 درصد مسیر از درون شهرها و روستاهای مازندران عبور می کند .
برخورد عابران و خودروها با قطار هرساله موجب مصدومیت و فوت افراد می شود که در سالهای اخیر با احداث 45 زیر گذر در این مسیر تلاش شده تا مسیر امن برای افراد ایجاد شود .
با توجه به مسائلی که بعد از افتتاح این زیرگذرها دامنگیر مردم شد ، نباید اجرای طرحی به قربانی شدن برخی مسائل آسایشی و ایمنی مردم تمام شده و وضعیت را به جائی برساند که شهروندان آرزو کنند که به وضعیت سابق برگردند تا قوزی از بالای قوز مشکلاتشان برداشته شود.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
2096/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/8709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران