پیام مازند

آخرين مطالب

بازتاب هنر علوي در امامزادگان مازندران مقالات

  بزرگنمايي:

مازندران با داشتن بيش ازهزار و 300 بقعه متبرکه و امامزاده همه روزه ميزبان زائراني است که از گوشه و کنار کشور و جهان براي زيارت مشرف مي شوند و در تعطيلات نوروزي سالجاري تاکنون حدود چهار ميليون نفر به امامزادگان و بقاع متبرکه استان مشرف شدند.

اوضاع جوي و موقعيت اقليمي در طرح بناهاي تاريخي و مصالح به كار رفته در آن‌ها بسيار مؤثر بوده، شكل آن‌ها را دگرگون كرده است، تا آن جا كه شباهت كمتري بين بناهاي تاريخي و مذهبي اين منطقه با ساير نقاط ايران وجود دارد. از جنبه‌ معماري مصالح اصلي بناي مسجد و بقاع متبركه در اين مناطق، گاهي تنها چوب بوده كه ماندگاري و استحكام آن در مناطق مرطوب زياد نيست، از گنبدهاي كاشي‌كاري و گلدسته‌هاي مزين، در اين مناطق كمتر نشاني است.

بناهاي تاريخي اين منطقه بسيار ساده است و بيشتر آن‌ها به شكل مربع يا مستطيل ساخته شده‌اند. براي مثال، با تفاوت‌هايي در اكثر مناطق تنكابن و رامسر، ديوار بقاع را به همان روش‌ خانه‌هاي روستايي، يعني با چوب و شاخ و برگ درختان و گل و گاهي هم آهك، ساخته‌اند. بام بقاع نيز مشابه همين خانه‌ها ايجاد شده، گاه آن را با سفال و حلب و در مناطق ييلاقي با چوب‌هايي به نام لت مي‌پوشانند.

با اين توصيف سري به امامزادگان مازندران مي زنيم که همه روزه بويژه در ايام نوروز پذيراي مسافران و زائراني از راههاي دور و نزديک هستند.

امامزاده ابراهيم(ع) آمل، با بنا و پلان مربع شکل و بدنه آجري و گنبد هرمي شکل در قرن نهم هجري در شهر آمل ساخته شده است و بر روي در و صندوق چوبين روي مرقد کتيبه هاي زيبايي به خط رقاع حک شده که طبق مفاد آنها، مزار مربوط به ابومحمد ابراهيم از فرزندان امام موسي (ع) است.

بقعه شيخ موسي و امامزاده عبدالله بابل در روستاي ييلاقي شيخ موسي در حدود 80 کيلومتري شهر بابل در منتهي اليه بخش بندي پي شرقي قرار دارد و کتيبه ها و نقش نگارهاي موجود روي درها و ضريح زيارتگاه در نوع خود بي نظير و ديدني است.

بقعه تاريخي امامزاده ابراهيم بابلسر مربوط به قرن نهم هجري است که در مرکز شهر بابلسر ساخته شده و يکي از زيارتگاههاي مهم مازندران است و بين اهالي به امامزاده ابوجواب معروف است.
مصالح اين آجر، ملاط، ساروچ و کاشي بوده و گنبد هرمي شکل آن عظمتي خاص دارد.

امامزاده عباس ساري در حاشيه شمالي ورودي شهر ساري واقع شده و از نظر شيوه معماري، گنبد هرمي شکل و صندوق چوبي نفيس يکي از بناهاي معروف استان مازندران است که تاريخ ساخت آن به سال 897 هجري قمري مي رسد و سه امامزاده به نامهاي عباس، محمد و حسين در آن مدفون است.

در شهرستان مياندورد نيز 23 امامزاده وي وجود دارد که به گفته حجت الاسلام فتاح سوادکوهي رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان مياندرود، آمار بقاع متبرکه داراي شجره‌نامه در مياندرود به نسبت شهرستان‌هاي ديگر استان بيش‌تر است؛ هفت يا هشت امامزاده از جمله امامزادگان جعفر «دارابکلا»، جمال‌الدين «ورکلا» و امام‌زاده علي‌اکبر «اوسا» داراي شجره‌نامه هستند.

وي به قابليت گردشگري امام‌زادگان شهرستان اشاره کرد و گفت: هر چند بيشتر آن‌ها در حاشيه شهر قرار دارند اما راه دسترسي امامزادگان، سخت‌گذر نيست، در مکان‌هايي سرسبز و زيبا و مناسب براي گردشگران قرار گرفته‌اند با اين حال براي جذب گردشگر و زائر نياز به تبليغات بيشتر و از طرفي کمک مسئولان شهري دارند.

وي با اشاره به مهجوريت امامزادگا شهرستان، مناسب نبودن زيرساخته را از جمله عوامل بيان کرد و گفت: نداشتن راههاي دسترسي آسفالته و وجود راههاي خاکي، بهرم مند نبودن از گاز از جمله مشکلات است.

در شهرستان آمل نيز ر کنار اين همه زيبايي‌ها، شهرستان آمل داراي 81 مکان متبرکه است که 101 امامزاده در دامان آن آرميده‌اند. آرامگاه‌هاي عالي‌کيا سلطان (ره) در روستاي خشک‌رود، درويش سهراب (ره) در روستاي کلاصفا، علمدار حسين(ع) در روستاي آبسرفت، همچنين زيارتگاه‌هاي شاه‌زيد (ع) در روستاي شاه‌زيد، عالي‌کيا سلطان (ره) در روستايي به همين نام، و قدمگاه سراسر نور و معنويت« شاه‌نور» در روستاي ابياک‌محله و حسينيه معروف معصوم‌زاده (قاديکلا) در روستاي چندرمحله، در ليست اماکن متبرکه شهرستان تاريخي آمل هستند.

اجراي طرح هايي نظير آرامش بهاريف خيمه معرفت، ايستگاههاي صلواتي، قرآن بخوانيم و جايزه بگيريم و ... سبب افزايش شمار زائران بقاع متبرکه مازندران و رونق توريسم مذهبي در استان شده است.

مديرکل اوقاف و امور خيريه مازندران، اشاره به اجراي طرح آرامش بهاري در 250 بقعه متبرکه اين استان ، گفت: اين طرح با هدف ارايه خدمات مطلوبتر و استفاده مسافران و گردشگران نوروزي از امکانات خدماتي و رفاهي موجود در بقاع متبرکه مازندران اجرا شده است.

حجت الاسلام عليزاده افزود: با بازديد هاي ميداني صورت گرفته و همچنين گزارش هاي دريافتي ، استقبال مسافران و گردشگران نوروزي از طرح آرامش بهاري بسيار مطلوب بوده است.

وي مهمانان و مسافران نوروزي را ازجمله مخاطبان اصلي طرح آرامش بهاري ذکرکرد و گفت: زائران و شهروندان مازندراني ميزبانان اصلي طرح آرامش بهاري در استان محسوب مي شوند.

حجت الاسلام عليزاده با اشاره به اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگي و مذهبي در محل مقابر امامزادگان استان در قالب اجراي طرح آرامش بهاري ، گفت: اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگي و مذهبي عامل مهمي در تحقق بقاع متبرکه به قطب فرهنگي است.

وي با تاکيد بر اينکه اوقاف مازندران از تمامي امکانات و ظرفيت هاي موجود براي تحقق اهداف مقام معظم رهبري مبني بر تبديل بقاع متبرکه به قطب فرهنگي به شکل مطلوب استفاده خواهد کرد ، گفت: هدف از اجراي طرح آرامش بهاري تبديل بقاع متبرکه به قطب فرهنگي است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت