پیام مازند

آخرين مطالب

گردشگری؛ فرصتی برای توسعه پایدار شهرهای مازندران فرهنگي

گردشگری؛ فرصتی برای توسعه پایدار شهرهای مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران گردشگری نقش بسیار مهمی در توسعه شهرهای مازندران دارد و پایداری وضعیت مطلوب شهرها را در حوزه های مختلف سیاس، اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی فراهم می‌سازد.
ارائه تحلیل های جامع گردشگری شهری، باتوجه به اهمیت و ابعاد گسترده فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، روانی، اقلیمی و اجتماعی آن از دل مشغولی های اساسی متفکرین علوم و دولتمردان است و همچنین نباید از دغدغه مردم در این حوزه غافل ماند.
سکونتگاه های شهری از نظر فعالیت های گردشگری به دلایل متعددی چون مقصد، مسیر عبور و مراکز ارائه خدمات برای گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است. موفقیت هر شهر در توسعه گردشگری شهری در وجود زیرساخت های مناسب شهری و مدیریت عاقلانه در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.
مهمترین وجوه مدیریت مقاصد گردشگری، تعیین فضاهای گردشگری شهر است که بیشتر گردشگران در دید و بازدید از شهر، آن فضاها را مورد استفاده قرار می دهند.
برنامه ریزی گردشگری برای شهرهای کوچک و بزرگ به دلیل سودمندی های اقتصادی و افزایش درآمدهای عمومی، اشتغال و روش های مهمی که در حمایت از تسهیلات و خدمات شهری و کمک و نگهداری در بازسازی اماکن تاریخی و توریستی استفاده می شود، اهمیت بسزایی دارد.
استان مازندران در حوزه گردشگری به دلیل موقعیت طبیعی و جغرافیایی با وجود دریای خزر به همراه 12 پارک جنگلی، 19 پارک ملی و منطقه حیات وحش، 12 آبشار، 10 دریاچه و صدها رودخانه، تالاب و اثر تاریخی و ملی از مهمترین نقطه گردشگری ایران است.
مازندران با وجود جاذبه های گردشگری، چالش‌های بسیار زیادی در این حوزه دارد و بررسی و پیگیری آن می تواند به عملکرد هرچه بهتر این حوزه کمک شایانی کند.
رقیه فتحی دانش آموخته رشته شهرسازی در مقطع دکترا و مدرس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به طور کلی در راستای موضوع گردشگری در شهرها می‌توان گفت که گردشگری شهری می تواند موجب توسعه پایدار شهر شود، اظهار کرد: گردشگری شهری نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می کند.
وی افزود : این حوزه می تواند در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی نقش بسزایی را در شهرها داشته باشد.
فتحی با عنوان اینکه زیرساخت های شهری از جمله تسهیلات و تجهیزات گردشگری به تنهایی باعث جذب گردشگر نمی شوند، تصریح کرد: زیرساخت های شهری به عنوان یک امر مهم در راستای گردشگری شهری بوده و می‌تواند نقش مهمی در افزایش بقا و رضایت گردشگران داشته باشد.
این مدرس و استاد دانشگاه در رشته شهرسازی با اشاره به اینکه به طور کلی نباید تاسیسات، تجهیزات و تسهیلات مورد نظر را برای گردشگران تنها در هتل و اقامتگاه های مناسب دید، خاطرنشان کرد: تسهیلات گردشگری کلیه امور جامعه از قبیل عوامل زیر بنایی، جاده، آب، برق، گاز، مخابرات، فرودگاه، امکانات پزشکی و بیمه‌ای را شامل می شود.
وی عوامل روبنایی را از دیگر مسائل مهم در حوزه گردشگری شهری برشمرد و ادامه داد: سرگرم شدن در محیط شهرها و بهره گیری کامل از اوقات فراغت در ساعات مختلف شبانه روز نقش مهمی در این حوزه برای گردشگران دارد.
فتحی با اذعان به اینکه مراکز اقامتی- پذیرایی، حمل و نقل، وسایل ارتباطی، تبلیغات و فرهنگ از مهمترین تسهیلات است، یادآور شد: همه این موارد باهم می توانند موجب توسعه گردشگری شهری شوند.
او بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که جهت پیشرفت در بحث گردشگری شهری مواردی همچون اتخاذ سیاست‌های مؤثر در این بخش، هدفگذاری‌ها و وضع دستورالعمل‌های اجرایی که معطوف به خصوصی‌سازی واحدهای اقامتی، تبلیغات جهانگردی و آموزش نیروی انسانی بوده، سیاست‌های تشویقی ساخت تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و تخفیف‌های مالیاتی مورد توجه قرار گیرد
دانش آموخته مقطع دکترای رشته شهرسازی بیان کرد: رفع چالش‌های پیش روی این صنعت از جمله مواردی است که می تواند موجب پیشرفت در گردشگری شهرها شود.
فتحی به نقش محافظت از جنگل های هیرکانی و پهنه‌اش در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از جاذبه های بزرگ و طبیعی ایران جنگل های هیرکانی بوده که در سال 1398 به عنوان یکی از مهم‎ترین منابع طبیعی کشور ایران به ثبت جهانی رسیده است.
وی با بیان اینکه جنگل های شمالی از استان گلستان تا گیلان به عنوان جنگل های هیرکانی شناخته می شود، افزود: امتداد این جنگل ها تا کشور آذربایجان ادامه دارد.
فتحی خاطرنشان کرد: قدمت این جنگل ها به دوره سوم زمین شناسی و حدود چهل میلیون سال می رسد.
او راش را معروف‌ترین درخت جنـگل های هیرکانی برشمرد و ادامه داد: جدا از گیاهان و درختان متنوع جنگل‌های هیرکانی، حیات وحش آن هم بسیار مهم است.
دانش آموخته مقطع دکترای رشته شهرسازی تصریح کرد : تعداد گونه های پستانداران 100 عدد بوده و 300 گونه پرنده در منطقه بزرگ جنـگل های هیـرکانی که 2 میلیون هکتار مساحت دارد زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه این جنگل ها در سال 2019 مقارن با سال 1398 در فهرست جهانی آثار یونسکو به ثبت رسید، یادآور شد: این محوطه یکی از بهترین مناطق طبیعت گردی ایران به حساب می آید و می تواند بازدید کنندگان بالایی از نظر حیات وحش، طبیعت بکر، پرنده‌نگری و گیاه شناسی داشته باشد.
فتحی از جمله موارد علل نابودی جنگل های هیرکانی و چالش های محافظت آن را عدم وجود زیر ساخت های سازمانی و ساختاری مناسب دانست و بیان کرد: علاوه بر این مورد، تغییر فرهنگ مردم نسبت به شکار و قطع درختان و آتش سوزی های گسترده در جنگل هم عامل مهمی در نابودی این مناطق و بخش گردشگری است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/747126/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا

مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود

مناسبت روز، جمعه، 14 اردیبهشت

اولین واکنش دادستانی به پیدا شدن یسنای 4 ساله

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران

داستانک/ گالری نقاشی

پیام ساکت قبل از پرسپولیس: شمال فقط نساجی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است

نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت

شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟

خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است

حمایت فعالان سیاسی از اجرای طرح نور

فیلم| مردم درباره طرح نور چه می‌گویند؟

نماینده مجلس: ماجرای کاظم صدیقی، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

راه‌یابی دو بانوی تیرانداز مازندرانی به فینال مسابقات کشور

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

رشد 35 درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران

همتی: دولت 600 هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور 1400 بیشتر!

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

سهم 24 درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران

پروژه احداث زیرگذر دخانیات شهرستان قائمشهر

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

دوست چه کسی است؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

تجلیل مردم آستانه اشرفیه از پلیس در حمایت اجرای «طرح نور»

مرگ کودک 7 ساله در مازندران با سقوط کمد

جذب 40 میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران

فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد

مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران

شرکت بیش از 13 هزار داوطلب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مازندران

فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

تمام ابهامات پرونده پرابهام بابک زنجانی؛پایان باز سریال فساد

رشیدی کوچی: مجلس بعدی بیشتر درگیر حواشی و تسویه حساب‌های درون حزبی خواهد بود

تو بگو ماه کجاست؟

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

استقبال پاسداران سپاه سوادکوه از شهید خوشنام

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش ریال + عکس

فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد