پیام مازند

آخرين مطالب

جوانان دهه هشتادی؛ نور پژوهش کشور در سال 1402 فرهنگي

جوانان دهه هشتادی؛ نور پژوهش کشور در سال 1402
  بزرگنمايي:

پیام مازند - تولید و توسعه علم و دستیابی به فناوری برای ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان و کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و رفاه عمومی، مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان و دانشمندان، محققان و فناوران دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مراکز دولتی و غیر دولتی است.
با توجه به اهمیت پژوهش و تحقیق در هر جامعه‌ای، مسوولان کشور ما نیز به امر پژوهش به شکل بسیار جدی توجه دارند و از این رو هفته‌ای را با عنوان هفته پژوهش در کشور گرامی می داریم.
هفته پژوهش و فناوری، هفته‌ای است که فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌کند تا تمامی ذینفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور برای آینده، برنامه‌ریزی و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند.
امسال هم در هفته پژوهش که اواخر آذرماه بود، تمام دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دستاوردهای پژوهشگران خود را در نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش به نمایش گذاشته بودند.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای که شمار بسیاری از آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای را زیرپوشش قرار می‌دهد، نیز یکی از دانشگاه هایی بود که دستاوردهای پژوهشی بسیاری را عرضه کرد.
از این رو با چند نفر از پژوهشگران دانشگاه فنی و حرفه ای به گفت‌وگو پرداختیم.

پیام مازند

در ابتدا مریم شکوهی یکی از بانوان پژوهشگر کشور که سامانه یکپارچه مدیریت پروژه‌های دانشجویی را به نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال آورده بود، در رابطه با طرح کاربردی خود توضیح داد و از دغدغه‌های مادرانه خود برای نخبه‌پروری گفت.
مریم شکوهی، عضو هیأت علمی دانشگاه فنی‌وحرفه ای زنجان در گروه کامپیوتر تدریس می‌کند و حدود 12 سالی است که در حال تدریس است، وی در رابطه با پژوهش خود گفت: واقعیت اصلی، دغدغه من آسایش دانشجویان بوده است، در ابتدا هدفم این بوده که کار دانشجوها راحت تر صورت بگیرد و انگیزه داشته باشند و دوم اینکه بنده به عنوان مدیر گروه رشته کامپیوتر بسیار مشغول کارهای پروژه‌ای دانشجویان بوده‌ام این احساس نیاز برای بنده ایجاد شد که جای یک طرحی و نرم‌افزاری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خالی است، این جرقه‌ای برای بنده شد تا طرحم را اجرایی کنم.
وی ادامه داد: این طرح به این گونه است که کار فرمایان، کاری که براساس نیازشان است را اعلام می‌کنند دانشجویانی که می‌توانند آن کار را انجام دهند کارشان را انجام می‌دهند و با این کارهای کوچک نیز یک درآمدی کسب می‌کنند و مهارت خود را قوی تر می‌کنند و ما در دانشگاه به عنوان رزومه کاری برای دانشجویان در نظر میگیریم که اگر در آینده خواستند در ارگان‌های دیگری شاغل شوند و یک رزومه کاری برای دانشجویان باشد.
شکوهی در رابطه با درآمد زا بودن طرح خود گفت: سایت ما درآمدزا است، به طور کلی این سایت واسطه‌ای بین کار فرما و دانشجویان است که اگر دانشگاه از بنده حمایت کنند و این طرح اجرایی شود برای خود دانشگاه نیز می‌توانند درآمدزایی کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای گفت: بنده بسیار به این طرح امیدوارم تا در کنار مادری بتوانم به نخبه پروری و مهارت محوری دانشجویان هم کمک کنم.
در ادامه با پژوهشگران دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه انقلاب اسلامی که در تحقیقی موفق به بومی سازی طراحی و ساخت تست سنسور حرکتی مادون قرمز شدند، صحبت کردیم.
آنها با این طرح از تصادف‌های رانندگی جلوگیری کردند، تیم ایران فناور نیز بومی سازی تست سنسور حرکتی مادون قرمز را انجام داده است.

پیام مازند

حمید پاکباز متولد 1380 از استان کهگیلویه وبویراحمد شهر یاسوج و فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی حرفه‌ای مکانیک خودرو از دانشکده فنی انقلاب اسلامی تهران و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی دانشگاه یاسوج است که به همراه عرفان طاهر خانی متولد 1380 از استان قزوین شهر تاکستان، فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی حرفه‌ای مکانیک خودرو از دانشکده فنی انقلاب اسلامی تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی دانشگاه همدان و میلاد اسفندیار عضو هیأت علمی دانشکده فنی انقلاب اسلامی تهران این طرح پژوهشی را انجام داده است.
حمید پاکباز که یک جوان دهه هشتادی است درباره دغدغه‌شان گفت: با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و استفاده از خودروهای سواری و استفاده از ماشین آلات کشاورزی، تصادفات بسیار افزایش پیدا خواهد کرد که به دلیل ایمنی پایین ماشین‌آلات کشاورزی شاهد اتفاقات ناگواری در این حوزه بودیم از طرفی یکی از آپشن‌های اصلی در تامین وسایل نقلیه بخش ایمنی و رفاهی سرنشینان و عابرین پیاده است بر همین مبنا تیم ما تحقیقاتی در زمینه سنسورهای تشخیص و شناسایی انجام داد تا با یک روش نوین با دقت بالا و همچنین هزینه‌کم بتوانیم از این اتفاقات جلوگیری کنیم.
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک درباره جرقه این طرح گفت: جرقه این طرح از زمانی شروع شد که ما احساس نیاز را متوجه شدیم، که سالانه بالغ بر چندین هزار نفر انسان بی‌گناه در جهان در تصادفات و حوادث رانندگی خودروهای سواری و ماشین‌آلات کشاورزی جان خود را دست می‌دهند و آمارهای این بخش نگران کننده بود که بخشی از این آمار به کشور ما اختصاص دارد البته در کشورهای دیگر در این حوزه اقداماتی صورت گرفته که هدف تیم ما بومی سای این نمونه سنسورها بوده است تا پس از بومی سازی نوآوری خود را روی آن پیاده سازی کنیم و همین موضوع باعث شد تا تیم ما با ایده میلاد اسفندیار این طرح را انتخاب و در سه بخش طراحی، ساخت و تست اجرا کرد.
پاکباز از انگیزه این طرحشان گفت: اصولا انگیزه زمانی در یک فرد یا تیم رخ می‌دهد که برای رفع مشکل یا حل یک مسأله باشد و اقدامی که صورت می‌دهد هدفمند باشد؛ این باعث شد تا تیم ما برای رفع احساس نیاز خودکفایی در بومی سازی، تولید و پیشرفت روزافزون در صنعت انگیزه در اجرا و عملیاتی کردن طرح را داشته باشد.

پیام مازند

یکی دیگر از پژوهشگران دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای سجاد شکوهیمدرس دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که طرح را عرضه کردند.
مدرس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای درباره طرحش گفت: زمانی که پرسنلی را استخدام می‌کنیم، یک معضلی در مصاحبه‌ها وجود دارد اینکه به مصاحبه شونده برچسب زده می‌شود. این مورد در بیشتر مصاحبه‌ها دیده می‌شود. به عنوان مثال برچسب اینکه این فردی که برای مصاحبه آمده است خوب یا بد است. دلیل این برچسب خوب یا بد به دلایل مختلفی است که دلایل بسیار گسترده‌ است. اما این طرح ما به گونه‌ای است که سامانه اعلام می‌کند این شخصی که برای مصاحبه آمده مناسب این شغل است یا خیر سامانه دیگر بحث خوب بودن و بد بودن فرد را نمی‌گوید بلکه اگر فرد مصاحبه شونده شایستگی این کار را دارد، سامانه به ما اعلام می‌کند.
شکوهی در رابطه با چگونگی انجام این سامانه گفت: ما تست‌هایی مانند ام بی تی ای و دیسک و هوش منطقی را از افراد می‌گیریم و از قبل هم مشاغل را به صورت کامل تجزیه و تحلیل و آنالیز کردیم و گفتیم که این شغل نیازمند این دسته از شخصیت است، سامانه اعلام می‌کند که نتایج و تست‌های شخصیتی این فرد با ارزشیابی شغلی که شما انجام داده‌اید سنخیتی دارد یا ندارد که تمامی این موارد در گام اول است.
دستاوردهایی که به کشور
مدرس دانشگاه درباره دستاوردهای این طرح برای کشور گفت: موضوع اولی که خیلی مهم است، این است که تمام این فرایندهایی که گفته شد قبلا همه‌ به صورت کاغذی بود، اما نرم‌افزار ما کاملا کاغذ را حذف کرده است و افراد می‌توانند از طریق موبایل و تبلت نیز به صورت سیستمی نظر بدهند.
موضوع دوم را مى‌توانیم بگوییم که ما برای تمام ارگان‌های خصوصی و دولتی این برنامه را راه‌اندازی کرده‌ایم که این یکپارچگی اطلاعات شامل کل اطلاعات افراد نیز مى‌شود.
همچنین قابل ذکر است که این برنامه کمک می‌کند که اگر فردی مناسب سازمانی نباشد و شغل مناسب خودش را در آن سازمان پیدا نکند یک سازمان دیگری بتواند از طریق آن اطلاعات، فرد را به کار گیرند یعنی در این اطلاعات مهارت، تیپ شخصیتی و تجربه‌های افراد و سوابقشان همه‌ در سامانه‌ها ثبت شده است تا به عنوان یک داده ارزشمند بتوانیم از آنها استفاده کرد. ضمن اینکه این نرم‌افزار قابلیت ارائه به کشورهای مختلف را نیز دارد؛ زیرا شامل زبان عربی، انگلیسی و زبان فارسی نیز می‌شود.

پیام مازند

یکی دیگر از پژوهشگران معراج رجاییعضو هیأت علمی گروه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است.
رجایی در رابطه با طرحش گفت: موفق به دریافت گواهی طرح صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تحت عنوان شده‌ایم که توسط دفتر ارتباط با جامعه و صنعت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتشار یافته شده است.
رجایی به مزیت‌های این طرح اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح کار بین‌ رشته‌ای حوزه مهندسی برق و مهندسی کشاورزی است به صورتی که سازه‌‌ای عمودی که روی آن، بستری برای قرار گرفتن گیاهان فراهم شده آبیاری و املاح مورد نیاز با توجه به نوع گیاه را به صورت هوشمند انجام می‌دهد.
استفاده از تکنولوژی و سیستم‌های هوشمند آبیاری با توجه به کمبود آب و هزینه بالای مواد مغذی گیاه در کشور مزیت این طرح است و سیستم طوری طراحی شده که آبی از داخل سیستم به بیرون نفوذ نمی‌کند و کنترل سیستم از طریق نصب اپلیکیشن روی گوشی هوشمند همیشه تحت نظر خواهد بود.
این محقق گفت: از دیگر قابلیت‌های این سیستم نوررسانی هوشمند به گیاه و اجرای روش هیدروپونیک به صورت بستر کشت بر پایه آب است، به عبارت دیگر خاکی وجود ندارد و آب تمام مواد غذایی مورد نیاز گیاهان در دیوار سبز را تامین می‌کند.
عضو هیأت علمی گروه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: سیستم‌های مزارع عمودی در دنیا در حال توسعه است اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند باعث دید بصری زیبا برای ساکنین آپارتمان‌ها شود و همچنین منجر به افزایش سرانه فضای سبز شهری خواهد شد. تأمین انرژی مورد نیاز برای منابع تغذیه سنسورها و راه اندازی پمپ توسط سیستم خورشیدی نصب شده در بخش فوقانی انجام شده است.
حامد سازگاران پژوهشگر دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای هم «دستگاه متال دتکتور کانوایر» را ساخته است. مدیر عامل شرکت سنجش ره آورد نیکان سنابا در رابطه با طرحی که ایجاد کرده، گفت: کاری را که ما انجام داده‌ایم این است که با طرح دستگاه متال دتکتور کانوایر معدن‌های سنگ آهن خرابی کمتری داشته باشند و به آسانی کارها را انجام دهند.
معادن سنگ آهن قطعاتی مانند نبشی، آهن‌الات ساختمانی و پیچ و مهره‌هایی که شاید از کامیون‌ها این موارد به سنگ معدن‌ها می‌رسد و داخل سنگ‌ شکن‌ها می‌رود و این دستگاه سنگ شکن‌ها احتمال خرابی بالایی دارند، هزینه‌های زیادی برای معادن بود اما با این طرح کار معادن راحت‌تر می‌شود.
پایان پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/767427/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا

مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود

مناسبت روز، جمعه، 14 اردیبهشت

اولین واکنش دادستانی به پیدا شدن یسنای 4 ساله

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران

داستانک/ گالری نقاشی

پیام ساکت قبل از پرسپولیس: شمال فقط نساجی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است

نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت

شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟

خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است

حمایت فعالان سیاسی از اجرای طرح نور

فیلم| مردم درباره طرح نور چه می‌گویند؟

نماینده مجلس: ماجرای کاظم صدیقی، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

راه‌یابی دو بانوی تیرانداز مازندرانی به فینال مسابقات کشور

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

رشد 35 درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران

همتی: دولت 600 هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور 1400 بیشتر!

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

سهم 24 درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران

پروژه احداث زیرگذر دخانیات شهرستان قائمشهر

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

دوست چه کسی است؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

تجلیل مردم آستانه اشرفیه از پلیس در حمایت اجرای «طرح نور»

مرگ کودک 7 ساله در مازندران با سقوط کمد

جذب 40 میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران

فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد

مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران

شرکت بیش از 13 هزار داوطلب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مازندران

فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

تمام ابهامات پرونده پرابهام بابک زنجانی؛پایان باز سریال فساد

رشیدی کوچی: مجلس بعدی بیشتر درگیر حواشی و تسویه حساب‌های درون حزبی خواهد بود

تو بگو ماه کجاست؟

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

استقبال پاسداران سپاه سوادکوه از شهید خوشنام

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش ریال + عکس

فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد