پیام مازند

آخرين مطالب

هیچگاه آنقدر پول نداشتم که آثار همسرم را بخرم! فرهنگي

هیچگاه آنقدر پول نداشتم که آثار همسرم را بخرم!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - کارش نقاشی است و مدام نقاشی می‌کند. نقاشی برایش مثل نفس کشیدن است؛ به‌گونه‌ای که اگر نقاشی نکند قطعاً زندگی هم نمی‌تواند بکند. «هنرمند بودن و هنرمند باقی ماندن دشوار است؛ خصوصاً در روزگاری که مناسبات اقتصادی حرف اول را می‌زند» و از این نظر کار بهرام دبیری قابل ستایش است.
به گزارش ایسنا، سال‌ها پیش بر پوستر نمایشگاه بزرگی که برای بهمن محصص در تمام سالن‌های خانه هنرمندان برگزار کرد، نوشته بود: «این نمایشگاه تقدیم است به بهمن محصص» و حالا، در روزهای واپسینِ دی 1402، نمایشگاهی از خودش در گالری سهراب برگزار شده که می‌توان نوشت: «این نمایشگاه تقدیم است به بهرام دبیری»؛ هنرمندِ 73 ساله‌ای که غروب جمعه 29 دی مجموعه‌ای از آثار دوره‌های مختلف او در گالری سهراب به نمایش درآمد.
در بین بازدیدکنندگان می‌شد چهره‌های آشنای فرهنگ، هنر و ادبیات را دید: ابراهیم حقیقی، سیمین اکرامی، یعقوب عمامه پیچ، محمد جواد حق شناس، ایرج اسکندری، علی خسروی، امرالله فرهادی، رعنا دبیری، ماهور زهرایی، ماکان زهرایی، مصطفی دشتی، محمد ولیزاده، عباس مشهدی زاده، قدرت الله عاقلی، پری ملکی، توکا ملکی، حسین خطیبی، کوروش قاضی مراد، آناهیتا ابوترابی، مجید فروغی، عادل علاسوند، احمد میرزا، روزبه دبیری و بسیاری دیگر.
دبیری این بار در نمایشگاه «ستایشگر زندگی، عشق و زیبایی»، مجموعه آثار نقاشی، طراحی و چاپِ خود را مقابل دیدگان دوستداران هنر قرار داده است. نمایشگاهی شامل سیلک اسکرین‌هایی از دوره‌های مختلف که تیراژ هر یک 30 عدد است؛ تعدادی از این آثار پیش از این به فروش رفته و تعدادی هنوز در آرشیو دبیری موجود بوده که یکسری از آنها را به نمایش ‌گذارد. در کنار آنها، چند نقاشی روی بوم بزرگ، تعداد زیادی طراحی و شماری کار روی مقوا روی دیوار این گالری رفت.
«همچون خدا بیافرین، همچون سلطان حکمروایی و همچون برده کار کن». این جملاتِ کنستانتین برانکوزی در ورودی سالنِ پایین روی دیوار نقش بسته است.
زمانی بهرام دبیری، محصص را معنای این جمله‌ی برانکوزی ‌دانسته بود؛ محصص همان نقاشی بود که عیب جهان امروز را در این می‌دانست که واقعیت از رؤیا جلو افتاده است و پیش بینی کرده بود تکنولوژی، چشم انداز متنوع جهان را از بین خواهد برد و عطر و طعم زیستن همه جا یک شکل خواهد شد. اندکی آن سوتر از جمله برانکوزی، مجسمه‌سازی ایستاده که از سال 1352 یار و شریک زندگی دبیری بوده است: سیمین اِکرامی.
اکرامی درباره این نمایشگاه و این هنرمند چنین می‌گوید: «وقتی زندگی مشترک را شروع کردیم، بهرام تازه شروع به نقاشی کرده بود و بسیار تحت تأثیر الخاص قرار داشت. پرگویی و روایت‌گری در کارش از تاثیرات الخاص بود. کارهای اول انقلابش را که ببینید این روایت‌گری‌ها به خوبی قابل مشاهده است. در این 50 سال فعالیت هنری خیلی به تدریج کارهای بهرام تغییر کرد و الان نقاشی‌هایش خیلی استریل شده و کم گو است و دیگر آن روایت‌گری را ندارد.»
این هنرمند مجسمه‌ساز با اشاره به آثار نمایشگاه جدید دبیری اضافه می‌کند: «من طراحی‌های این نمایشگاه را ندیده بودم؛ ولی چیزی که تحت تاثیرم قرار می‌دهد نگاه آدم‌های تابلوهای اوست؛ نگاه‌هایی عجیب و غریب که حرف‌ها برای گفتن دارد. هر کدام از این آدم‌ها با نگاهشان یک چیزی را می‌گویند. همان طور که بهرام خودش می‌گوید، خیلی سیال طراحی می‌کند و من کارهایش را خیلی دوست دارم و نه به عنوان همسرم بلکه به عنوان یک هنرمند بسیار از نقاشی‌هایش لذت می‌برم و البته می‌دانم هیچگاه نمی‌توانستم یکی از کارهایش را بخرم، چون آنقدر پول نداشتم!» 

پیام مازند

ابراهیم حقیقی ـ طراح گرافیک و نقاش ـ از دیگر حاضران نمایشگاه است که با بیان این که حرف زدن راجع به آثار هنرمندی همچون بهرام دبیری کار محققان و منتقدان است، می‌گوید: «همیشه نقاشانی را که کارشان نقاشی است و مدام نقاشی می‌کنند ستایش می‌کنم؛ نقاشی برای این دست هنرمندها به زعم، مثل نفس کشیدن است و اگر نقاشی نکنند قطعاً نمی‌توانند زندگی کنند. تقریباً تمام نقاشان موفق و معتبر این چنین هستند؛ یعنی فقط باید بنشینند و در حقیقت این تخلیه روانی را با رنگ و قلم پیاده کنند و شانس بیننده‌هاست که شاهد آثاری می‌شوند که آنها خلق کرده‌اند ... هنرمند بودن و هنرمند باقی ماندن دشوار است؛ خصوصاً در روزگاری که مناسبات اقتصادی حرف اول را می‌زند هنرمند ماندن و به پای آن ایستادن سخت است و از این نظر کار بهرام دبیری برای من قابل ستایش است.»
عباس مشهدی‌زاده، دیگر هنرمند پیشکسوت می‌گوید: «یک هانیبال الخاص بود که همین طور مثل مادر خوب که زاینده خوبی است شاگردان توانمندی را تربیت کرد یکی از شاگردهای فوق‌العاده الخاص، به گمان من بهرام دبیری است که خیلی خوب روی پای خود ایستاده و محکم دارد کار می‌کند. خوشحالم در نمایشگاهش کارهایی ناب از او دیدم و جای خوشحالی دارد که یک گالری به صورت اختصاصی برای دبیری نمایشگاه گذاشته است.»
رضا هدایت، هنرمند نقاش نیز با بیان این که آثار بهرام دبیری در عین سادگی و ایجاز، زیبا و دل‌نشین است، می‌گوید: «گزینش خط و رنگ بسیار هوشمندانه ودقیق است و مهم‌ترین نکته‌ای که من در این کارها می‌بینم انتقال خیلی سریع حسّ است. خیلی حس خوبی به مخاطب می‌دهد و انتقال حس در لحظه اتفاق می افتد و این به عقیده من نکته مهمی است.»
هدایت ادامه می‌دهد: «بهرام دبیری هنرمندی است که با ادبیات ایران بسیار دمخور است و این دمخور بودن با ادبیات ایران را در کارش می‌بینیم. آن عشق و شور و عواطف را در این کارها می‌بینیم و در مجموع هنرمند کم گوی و گزیده گویی است.»
یکی از مشخصه‌های آثار این نمایشگاه، برجستگی خط در آنها در مقایسه با رنگ است. دبیری البته با بیان اینکه قیاس خط با رنگ در کارهای او، قیاس درستی نیست، می‌گوید: «رنگ نیز در نقاشی‌های من همان کارکردی را دارد که خط؛ اما از آنجا که خطی که من کار می‌کنم به ندرت در نقاشی دیده‌ایم، به نظر چشمگیرتر و بیان‌کننده‌تر می‌آید. باید بیفزایم خط عنصر بسیار مهمی است. خط، ذات و بنیاد طراحی است. خط برایم همیشه مهم بوده چون بیشتر از حدّ بیانگر است. طبیعتاً رنگ هم آن بیانگری را دارد؛ ولی من از رنگ پرهیزکارانه استفاده می‌کنم و استفاده از خط در کارهایم بیشتر است.»
بهرام دبیری هنرمندی است که به گفته خودش تماشای نقش برجسته‌های تخت جمشید و کتیبه‌های نقش رستم و تنگ چوگان در شش هفت سالگی، او را از همان اوان کودکی دل بسته و وابسته اساطیر ایران کرد. گوش سپردن به قصه‌های شب‌های کودکی و شعرهای مثنوی، شاهنامه، سعدی و حافظ که مادرش به مناسبت‌های مختلف برایش می‌خوانْد از خاطرات شیرین آن دورانِ اوست. سال 1362 با تشویق خسرو خسروی، جامعه‌شناس به خواندن یشت‌ ها، متون کلاسیک ایران و اسطوره‌ها گرایش پیدا کرد و همکاری با مهرداد بهار و ابوالقاسم اسماعیل پور برای تصویری سازی «ارژنگ» بازسازی شده‌ مانی، درهای تازه‌ای به رویش گشود؛ تا آنجا که به مدت یک سال و نیم، آیین مانوی را نزد این دو اسطوره‌شناس بزرگ فرا گرفت و از آن پس بود که، افسانه‌ها و اسطوره‌ها هویت او شدند.
اما همزمان با نمایش آثار دبیری، از کتاب «باید می‌گفتم» (پنجاه سال تاریخ نقاشی از نگاه بهرام دبیری و دیگران) که به تازگی از سوی نشر کارنامه منتشر شده رونمایی شد. این کتاب مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و نوشته‌های بهرام دبیری و گروهی از هنرمندان و نویسنده‌ها درباره او و آثارش است.
نام‌های بزرگی در این کتاب آمده که مقاله‌ها و یادداشت‌هایشان ارزش خواندن خواهد داشت. نویسندگان و منتقدانی همچون محمود مشرف آزادتهرانی (م.آزاد)، غلامحسین ساعدی، نجف دریابندری، احمدرضا احمدی، علی اصغر قره باغی، بهزاد شهنی و...
***
علاقه مندان برای دیدن آثار این هنرمند می‌توانند تا 15 بهمن به گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره 142 مراجعه کنند. گالری یکشنبه‌ها تعطیل و ساعت بازدید از 11 صبح تا 8 شب و جمعه‌ها از 4 عصر تا 8 شب است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/770750/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

176 رتبه برتر آموزشی در رامسر کسب شد

موزه‌ها شنبه تعطیل است

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد

دو خط کتاب/ هیچ چیز تصادفی نیست

فعالیت سامانه بارشی امروز در مازندران

مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران

مازندران بارانی می‌شود

مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد

آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا

مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود

مناسبت روز، جمعه، 14 اردیبهشت

اولین واکنش دادستانی به پیدا شدن یسنای 4 ساله

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران

داستانک/ گالری نقاشی

پیام ساکت قبل از پرسپولیس: شمال فقط نساجی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است

نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت

شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟

خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است

حمایت فعالان سیاسی از اجرای طرح نور

فیلم| مردم درباره طرح نور چه می‌گویند؟

نماینده مجلس: ماجرای کاظم صدیقی، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟

لزوم بهره‌گیری از نظر سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های قانونی مرتبط با مناطق آزاد

راه‌یابی دو بانوی تیرانداز مازندرانی به فینال مسابقات کشور

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

ز رویِ دوست دلِ دشمنان چه دریابد؟

بخشی از کتاب/زندگی تنها سایه‌ای است گذرا

رشد 35 درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران

همتی: دولت 600 هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور 1400 بیشتر!

داستانک/ زنگوله‌ای بر گردن

سهم 24 درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران

پروژه احداث زیرگذر دخانیات شهرستان قائمشهر

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

در بازار هیجانی ارز خریدار ندارد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

دوست چه کسی است؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

تجلیل مردم آستانه اشرفیه از پلیس در حمایت اجرای «طرح نور»

مرگ کودک 7 ساله در مازندران با سقوط کمد

جذب 40 میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران

فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد

مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران

شرکت بیش از 13 هزار داوطلب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مازندران

فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

تمام ابهامات پرونده پرابهام بابک زنجانی؛پایان باز سریال فساد

رشیدی کوچی: مجلس بعدی بیشتر درگیر حواشی و تسویه حساب‌های درون حزبی خواهد بود