پیام مازند

آخرين مطالب

سرزمینی غوطه‌ور میان قدمت و تمدن/ با سفر به لرستان تاریخ را ورق بزنید اجتماعي

سرزمینی غوطه‌ور میان قدمت و تمدن/ با سفر به لرستان تاریخ را ورق بزنید
  بزرگنمايي:

پیام مازند - لرستان یکی از استان‌های چهار فصل کشور است که در هر گوشه‌ آن طبیعتی بکر و صدها آثار تاریخی وجود دارد، با ما در این گزارش همراه باشید تا در ابتدا سری به قلعه فلک‌الافلاک بزنیم و بعد راهی جنگل مخملکوه شویم، در کنار آبشارهای بیشه و گریت آب‌تنی کنیم و در پایتخت پل‌های ایران تعطیلات را پشت بگذرانیم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، این دیار یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر در ایران است که طبیعت بسیار زیبایی دارد و پدیده‌های طبیعی آن چشم هر انسانی را به خود جذب می‌کند، اگر اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی باشید حتماً باید به این استان سر بزنید و از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید.
سفر به لرستان، رفتن در مسیر رودخانه‌های پرآب و خروشان و سقوط با شکوه و تماشایی رود از اوج صخره‌ها است، این استان هم طبیعت زیبا و رنگارنگی دارد و هم در جای جای آن می‌شود نشانه‌های قدمت و تاریخ این منطقه را مشاهده کرد، مثل وجود غارهای مسکونی با نشانه‌های زندگی انسان در دوران باستان که قدمت این منطقه کوهستانی را به چند هزار سال می‌رساند.
لرستان را با وجود داشتن بیش از 100 پل تاریخی مثل پل گاومیشان، پل‌دختر، پل کشکان، پل شاپوری، پل کلهر، پل سی پله و پل معمولان به پایتخت پل‌های ایران معروف است که مناطق بکر و طبیعت زیبای این دیار طبیعت‌گردها را شیفته خود می‌کند، با این گزارش همراه باشید تا شما را با برخی از جاهای دیدنی استان لرستان آشنا کنیم.

پیام مازند

قلعه فلک‌الافلاک: این قلعه از برجسته‌ترین آثار تاریخی به جا مانده از دوران ایران باستان است و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد به شمار می‌رود که در مرکز شهر واقع شده است.
قلعه تاریخی خرم‌آباد بخش‌های مختلفی مثل حمام، برج نگهبانی و چاه آب هم دارد که کمک می‌کردند این قلعه به پناهگاهی امن و راحت برای روزهای جنگ تبدیل شود، فلک‌الافلاک جایی است که شاهد روزهای سخت، تلخ و حتی ترسناک در دوره‌های مختلف بوده است.
پارک جنگلی مخملکوه: پارک مخملکوه که در 35 کیلومتری شمال شرقی خرم‌آباد و در بخشی از دره خایدآلو قرار گرفته است، منطقه‌ای کوهستانی بوده که شامل یک کوه بلند به ارتفاع 1900 متری، یک آبشار شفاف و یک تنگه زیبا است.
پارک مخملکوه که از جاذبه‌های گردشگری ایران نیز محسوب می‌شود، در واقع بخشی از زاگرس شرقی با مساحت تقریباً 500 هکتار است.

پیام مازند

دریاچه کیو: دریاچه کیو نگین فیروزه‌ای رنگ شهر خرم‌آباد با چشم‌اندازی زیبا و دیدنی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی استان لرستان است، کیو (به لری: سراو کیاو) دریاچه‌ای طبیعی است که در شمال غرب خرم‌آباد واقع شده است و از دریاچه‌های طبیعی درون شهری ایران به شمار می‌رود.
بام خرم‌آباد: یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر، بام خرم‌آباد است که بسیاری از گردشگران در هنگام سفر به این استان از آن بازدید می‌کنند، همچنین در میان شهروندان به‌عنوان مکانی دنج و آرام برای استراحت و تفریح شناخته می‌شود، در این مکان امکانات متنوعی از جمله رصدخانه کاسین وجود دارد، شب‌های خرم‌آباد از فراز بام شهر بسیار جذاب و دیدنی است.
مسجد جامع بروجرد: مسجد جامع بروجرد یکی از نخستین مساجد ایران به حساب می‌آید که در قرن دوم تا سوم هجری قمری ساخته شد، این مسجد تک ایوانی که از جاهای دیدنی بروجرد به شمار می‌رود، از بخش‌هایی نظیر حیاط مرکزی، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان‌های اطراف آن و شبستان زمستانی تشکیل شده است، این مسجد در شهر بروجرد، محله دودانگه، خیابان جعفری واقع شده است.

پیام مازند

آبشار بیشه: آبشار بیشه خود را در دل جنگل‌های لرستان جای داده است، این آبشار در جنوب‌شرقی شهرستان خرم‌آباد قرار دارد و فاصله‌ای، حدود 65 کیلومتر، تا مرکز استان دارد. با تهیه بلیط قطار، مسیر رسیدن از دورود به این آبشار کم می‌شود و شما پس از طی 30 کیلومتر به این آبشار می‌رسید، گذر رودخانه سزار از کنار این آبشار و هم چنین عبور راه‌آهن سراسری از دل روستای بیشه جذابیت آبشار را چند برابر کرده است.
آبشار گریت: آبشار گِریت یکی دیگر از آبشارهای زیبا و از جاهای دیدنی خرم‌آباد به شمار می‌رود، این آبشار در 50 کیلومتری خرم‌آباد و 30 کیلومتری ایستگاه قطار سپیدشت قرار گرفته است.
آبشار سرکانه و هفت چشمه از دیگر نام‌های آبشار گریت هستند، گریت مجموعه‌ای از سه آبشار است که در منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی و در میان درختان بلوط و زالزالک قرار دارد، این آبشارها در فصل بهار چشم‌انداز جذاب و بی‌نظیری را خلق می‌کنند.

پیام مازند

تنگه شیرز: این تنگه از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کوهدشت در جوار رودخانه سیمره، بین استان‌های لرستان و ایلام است و در فاصله 50 کیلومتری از شمال کوهدشت در بخش زردلان، منطقه اولادقباد قرار دارد و اطراف آن را زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی پوشانده‌اند.
تنگه شیرز در میان صخره‌های کوهستانی و در دل دره‌ای عمیق قرار گرفته است که جریان آب در آن سبب سرسبزی دوچندان منطقه شده است.
دره خزینه (گرند کانیون ایران): روستایی به نام خزینه در شهرستان پلدختر این دره اعجاب‌انگیز را در خود جای داده است و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند، در واقع این دره در جایی بین اندیمشک و پل دختر قرار دارد و فاصله آن از نزدیک‌ترین شهرهای اطراف مانند خرم‌آباد 136 کیلومتر و پل‌دختر 40 کیلومتر است، دره خزینه به «گرند کانیون ایران» معروف است.

پیام مازند

کد خبر 739645

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/783650/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی

افزایش 28 درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران

10 درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود

پایان زمستان‌گذرانی 200هزار پرنده مهاجر مازندران

انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد

803 میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد

تجمع دانشجویان مازندران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی

تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران

دستگیری 5 نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل

جزییات و شیوه قتل بازپرس ویژه و قاضی سابق در آمل

اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد

روزانه 150 تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود

شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد

نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد

زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود

مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد

اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی 140 کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران

وضعیت بارش‌ها سه ماه آینده در حوضه آبریز مازندران چگونه است

حریم حفاظتی چهار بنای قجری مازندران مصوب شد

پایان زمستان‌گذرانی 200 هزار پرنده مهاجر مازندران

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران با جانباز هنرمند و خالق عکس‌های ماندگار دوران معاصر دیدار کرد

اجرای پروژه «نصب توری» جاده کرج_چالوس را مسدود کرد

حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد

جاده کرج ـ چالوس بسته شد

جزییات قتل بازپرس سابق در آمل؛ 5 نفر دستگیر شدند

محور کرج -چالوس مسدود شد

تجاوز 4 مرد افغان به پسر 16ساله در حاشیه تهران

آیین تجلیل از مقام معلم با حضور مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تعطیلی واحد شن و ماسه در محور کندوان

این مناطق منتظر بارش رگباری باران باشند

تعیین تکلیف شریعتمداری برای لایحه حجاب | کنارش بگذارید، «طرح نور» پلیس کافی است

انسداد محور کرج – چالوس

چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند

دختر فراری از ناچاری با سارق سابقه‌ دار همدست شد

حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه مهم اوکراین

جامعه فرهنگی استان ایلام 57 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند

زیارت شهدای مدفون در حرم حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم

برگزاری دومین کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری‌های عصبی در صرع و پارکینسون»

حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال

کلاس‌های پیام نور امروز به مدت 2 ساعت تعطیل شد

قتل خواهر جوان به دست برادر نوجوان

یک خبر خوش برای سهام عدالتی‌ ها

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

خبری جعلی که مردم را حسابی سرکار گذاشت

تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال 1403

گلزار مطهر شهدا میعادگاه ملت شریف ایران اسلامی است

«بازی دراز وعده صادق الهی بود»

تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود