پیام مازند
خیز مازندران برای صادرات/ چینی ها پرتقال های رنگ شده نمی خرند
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 06:32:30
پیام مازند - خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: ظرفیت‌های صادراتی مازندران بیش از یک میلیارد دلار اعلام می‌شود و این در حالی است که سالانه کمتر از این میزان ارزآوری برای استان صورت می‌گیرد.عدم رعایت استانداردها و بی توجه به ذائقه بازارهای مصرف سبب شده که همه کالاهای تولیدی مازندران در سبد صادراتی قرار نگیرد و تنوع اقلام صادراتی در استان محدود و اندک است.
در حال حاضر عمده تمرکز و سنگینی بار صادرات در مازندران روی دوش لبنی‌ها و سیمان است و سهم محصولات کشاورزی و مرکبات از بازار صادراتی اندک و ناچیز است. این در حالی که سالانه بیش از دو میلیون و 700 هزار تن مرکبات در استان تولید می‌شود که می‌تواند با صادرات آن، غصه هدر رفت و فسادپذیری آن را در انبارهای سورتینگ پایان داد.
علاوه بر مرکبات، مازندران سالانه 180 هزار تن کیوی تولید می‌کند که مقصد آن تاکنون کشورهایی نظیر هندوستان بود اما یک اشتباه کافی بود تا سال قبل کام کیوی کاران تلخ شود و ضررهای سنگینی را متحمل شوند.
برگشت محموله صادراتی آفت زده به هندوستان سبب شد تا دروازه و بازارهای صادراتی آن به روی محصولات کشاورزی بسته شود و بیش از همه کشاورزان و تولیدکنندگان مازندرانی از آن ضربه خوردند.
چرخه صادرات محصولات مازندران همواره معیوب و ناقص است و یک سال روی خوش نشان می‌دهد و سال دیگر باغداران و کشاورزان نادم از کشاورزی و تولید می‌شوند و در چنین وضعیتی دستیابی به بازارهای جدید و نو راه نجاتی فراروی اقتصاد لرزان و سست کشاورزی خواهد بود.
عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی مازندران اظهار داشت: در حال حاضر مازندران ظرفیت صادرات بیش از یک میلیارد دلار کالا را دارد و برای بالفعل شدن آن باید موانع را رفع کرد.
زیرساخت‌های صادراتی لنگ می‌زند
وی در گفتگو با خبرنگار مهر، نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله سیستم و ناوگان بین المللی حمل و نقل را از جمله چالش‌ها ذکر کرد و گفت: در حال حاضر درصد بالایی از مرکبات و محصولات کشاورزی استان با برند دیگر استان‌ها از سایر گمرکات صادر می‌شود.
وی با اظهار اینکه ثبت صادرات در گمرکات استان پایین است، افزود: تولیدکنندگان و کشاورزان محصولات را به مرز دیگر استان‌ها می‌برند و از آنجا با ماشین‌های برگشتی روانه مقصدهای صادراتی می‌کنند.
مهاجر دارابی با تاکید بر اینکه بخش دولتی باید برای صادرات تسهیل سازی کند، افزود: کشورهای حاشیه و روسیه بازار خوبی برای صادرات دارند و می‌توان از آن برای صادرات محصولات استان استفاده کرد.

پیام مازند

رئیس اتاق بازرگانی مازندران به راه اندازی سرای تجاری در روسیه اشاره کرد و گفت: برای صادرات مرکبات به چین نیز از طریق سفارت ایران در این کشور رایزنی شد و محصولات استان امسال روانه این کشور می‌شوند.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای صادرات یک میلیون تن مرکبات به چین به باغداران و سورتینگ داران توصیه کرد از رنگ افزایی و سبززدایی محصول پرهیز کنند زیر سبب برگشت و دلزدگی در بازار صادراتی می‌شود.
مهاجر همچنین نرخ روز قیمت هر کیلوگرم مرکبات را در بازار چین 135 هزار تومان ذکر کرد و گفت: این در حالی که تعرفه گمرکات 11 درصد است.
چین بهترین بازار برای محصولات استان‌های شمالی
بازار بزرگ چین و سی آی اس فرصت‌های تجاری زیادی را فراروی استان‌های شمالی از جمله مازندران ایجاد می‌کند و رعایت استانداردها و توجه به کیفیت محصولات ضامن راهیابی و حفظ این بازارها خواهد بود.
محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه محصولات باغی و کشاورزی استان دارای کیفیت بالایی برای صادرات هستند، گفت: امسال با برنامه صادرات به چین، مرکبات استان کام مردمان این کشور را شیرین می‌کند.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست‌های حمایتی و مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان و کشاورزان در نظر گیرد، افزود: در حوزه مرکبات مازندران قابلیت‌های زیادی برای صادرات دارد و باید موانع فراروی آن را رفع کرد.
وی نبود شرکت‌ها و کنسرسیوم صادراتی را از جمله موانع ذکر کرد و گفت: محصولات استان عاری از هرگونه آلودگی و آفت هستند و برای بازارپسندی آن باید رایزنی کرد.
شعبانی با اشاره به فروش بخشی از مرکبات در قالب خرید تضمینی شب عید نیز گفت: به رغم آن مازندران هرسال بخشی از مرکبات شب عید را تأمین می‌کند اما دولت در پرداخت مطالبات آن بدقولی می‌کند که انگیزه کشاورزان را کاهش می‌دهد.
وی با اظهار اینکه ذائقه بازارهای جهانی شیرین پسند است، گفت: سالانه 200 هزار تن مرکبات از استان صادر می‌شود و نباید فرصت بازارهای تجاری را با سبززدایی و رنگ افزایی از دست دهیم.
سالانه 200 هزار تن مرکبات از استان صادر می‌شود و نباید فرصت بازارهای تجاری را با سبززدایی و رنگ افزایی از دست دهیم
تولید محصولات مختلف از جمله دانش بنیان و کشاورزی مازندران را به عنوان هاب اقتصادی در کشور مطرح کرده است و از سوی دیگر فعال سازی کریدور شمال – جنوب، سبب می‌شود تا محصولات ایران و مازندران با شرایط مناسب‌تری روانه بازارهای خارجی شود.
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه مازندران را به عنوان هاب اقتصادی در کشور معرفی کنیم، گفت: این استان توانمندی بالایی در تولیدات محصولات مختلف از جمله کشاورزی دارد و باید این کالاها را به بازارهای خارجی برسانیم.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه و سی آی اس استفاده شود، گفت: برنامه صادراتی محصولات مازندران تهیه و تدوین شده است و باید به هدف تعیین شده برسیم.

پیام مازند

وی با اظهار اینکه تاکنون از ظرفیت بازارهای همسایه غافل بودیم، گفت: بازار سی آی آس و کشورهای عضو اوراسیا می‌تواند مقصد کالاهای تولیدی استان از جمله کشاورزی باشد و مازندران با داشتن سه بندر و فرودگاه فعال باید سهم بیشتری از اقتصاد صادراتی داشته باشد.
استاندار مازندران با اشاره به انعقاد تفاهمنامه برای صادرات یک میلیارد دلار از محصولات کشاورزی و مرکبات استان به بازار چین گفت: تحقق این هدف اقتصاد استان را شکوفا خواهد کرد.
باغات مازندران شناسنامه دار می‌شوند
مازندران سالانه بیش از 7.5 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که بخشی از آن فرصت ورود به بازارهای جهانی پیدا می‌کنند و مرکبات و کیوی بیشترین شانس را برای جهانی شدن دارا هستند. حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم تا سه میلیون تن مرکبات در استان تولید شود، گفت: همچنین بیش از 200 هزار تن کیوی در استان تولید می‌شود.
وی با اظهار اینکه میزان قند کیوی باید 6.2 و پرتقال 7.5 درصد برسد، گفت: در سال‌های قبل در برداشت مرکبات ملاحظات فنی چندان رعایت نشد و سبب بروز مشکلاتی برای تجار و مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: امسال روزهای آفتابی و گرمای خوبی در استان داریم و این گرما برای مرکبات و کیوی بسیار خوب و اثرگذار است و سبب ارتقای کیفیت محصول می‌شود.
عنایتی با بیان اینکه باغات استان برای تولید محصولات صادراتی شناسنامه دار می‌شوند، گفت: اصناف و اتحادیه باغداران در اجرای این طرح همکاری می‌کنند زیرا برای رعایت کردن پروتکل‌های جهانی در امر صادرات باید به ضوابط فنی در تولید توجه کنیم.
بازار بزرگ چین دروازه‌ای جدید برای جهانی شدن محصولات کشاورزی مازندران ایجاد می‌کند و پرهیز از سبززدایی، رنگ افزایی و برداشت زودهنگام محصول منجر به ارتقای کیفیت و ماندگاری در بازارهای صادراتی دنیا از جمله چین خواهد شد.
کد خبر 5574358

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/265065/خیز-مازندران-برای-صادرات--چینی-ها-پرتقال-های-رنگ-شده-نمی-خرند
بستن   چاپ