پیام مازند

آخرين مطالب

گام سوم/مجموعه گزارش های ایسنا از اردوی راهیان نور

علقمه و یک هوای تازه با شهدای غواص فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - هوای آخر سال غیر از هوای خرید عید،غیر از برپایی بساط سفره نوروزی ،هوای سفری است از جنس نور، هوایی که دل های مشتاق را چونان پرستویی که آماده کوچ است، به سرزمینی می کشاند که خاکش به خون هزاران هزار شهید رنگین است،خاکی از جنس کربلا.
به گزارش ایسنا مازندران،زائران راهیان نور مازندرانی به علقمه یاران خمینی در خرمشهر آمدند تا آخرین روزهای سال خود را به دست های بسته شهدای غواص خط شکن کربلای چهار بسپارند و به استقبال بهاربروند.
بوی خوب خدا پیچیده در علقمه و زائران مازندرانی ،زاده دریا وقتی به یادمانی از جنس آب می رسند، دل دریایی شان پر می شود از امواج اشک،اشکی از شور و شعور شهدا.
همپای زائران شدیم تا دراین آخرین روزهای اسفند؛ با حس و حال خوب ،هوایی تازه کنیم. یک روز مازندرانی ها میزبان سی مرغ دریایی بودند در آن استقبال باشکوه شهدای غواص دست بسته،حالا امروز در قامت زائر، مهمان شهدا شدند در قدمگاهی به نام علقمه.
سعیده آزادی یکی از زائران جوان مازندرانی راهیان نور است که با پای برهنه قدم به یادمان علقمه گذاشت. وقتی از حس و حالش میپرسم، می گوید: «وصف نشدنی است ، هیچ وقت اینقدر حالم خوب نبود.»
آزادی دانشجو رشته معماری است و با اشاره به اینکه اردوهای زیادی همراه دانشگاه رفته اما هیچ اردویی مثل این اردو نیست، می گوید:« خیلی به خانواده ام اصرار کردم که به این اردو بیایم،تا اینکه بالاخره رضایت آن ها را گرفتم. قرار بود چند روز مانده به عید را با خانواده ام به اصفهان بروم اما با توصیفاتی که از اینجا برای آن ها داشتم ،تصمیم عوض شد و آن ها نیز به منطقه می آیند.»
از آزادی می پرسم توصیفی که از اینجا برای خانواده ات داشتی چه بود،نگاهی به پرچم های کنار رودخانه می اندازد و می گوید:«گفتم اینجا حال آدم را خوب می کند،اگر می خواهید سال را با حال خوب نو کنید حتما به اینجا بیایید.»
شور و حال جوانانی که پا به علقمه می گذارند دیدنی است، پریسا شعبانی با دوستان خود در حال گرفتن عکس سلفی است.از او می پرسم،لابد زائر اولی هستی؟ حال و هوای زائر اولی ها چطور است؟ با خنده می گوید:« بله.شورو شوقی که تا کسی نیاید نمی تواند آن را درک کند. دو روزاست که به منطقه آمدیم و آنقدر به ما خوش گذشته که وقتی فردا قرار است برگردیم دلمان گرفت.»
از شعبانی نوجوان دهه هشتادی می پرسم منظورت از اینکه می گویی اینجا به آدم خوش می گذرد چیست؟ یک نایلون کوچک که نصفش را پر کرده از خاک تبرکی، نشانم می دهد و می گوید :«اینجا در دل خاکش چیزی نهفته است که آدم را مثل آهنربا جذب می کند. خاکی که آغشته به خون شهدا است،جایی که شهدا باشند حتما به آدم خوش می گذرد.»
خانواده ای در چندقدمی نیزارهای کنار رودخانه نشسته و مشغول نماز و زیارت هستند. صبر می کنم نماز شان تمام شود. از مادر این خانواده دلیل اینکه خانوادگی به منطقه آمدند را می پرسم.
خانم حسن پور می گوید:« چندسال بود که می خواستم به راهیان نور بیایم اما هربار کاری پیش می آمد و از سفر باز می ماندم، امسال همه کارهایم را زودتر انجام دادم و به همسرم گفتم هرطور هست باید به منطقه برویم؛الحمدالله قسمت شد.»
دختر سه ساله خانم حسین پور که در کنار پدر آرام نشسته و پسر پنج ساله آن ها که سربند یا زهرا(س) به سرش بسته ،هردو با دقت به حرف های من و مادرشان گوش می دهند، از این مادر می پرسم با دو بچه کوچک سفر به جایی که امکاناتی در حد تورهای توریستی ندارد، سخت نیست؟ دستی به سر پسرش می کشد و با این سوال جوابم را می دهد:«آیا سخت تر از اینکه جوانی هزاران کیلومتر از مازندران به این منطقه بیاید و مظلوم و غریب به شهادت برسد؟ گمنام شود و خانواده اش سالها چشم انتظار باشند؟ ما ذره ای از این سختی را نچشیده ایم و درک نکرده ایم،چرا که در امنیت و راحتی زندگی می کنیم، باید بچه ها را از کودکی با این فضاها آشنا کرد؛ این مناطق را از نزدیک ببینند و در همین سن الگوهای اصلی جامعه را به آنها معرفی کنند.»
آفتاب کم کم دل به رودخانه ای که شبیه دریاست، می زند و غروب از راه می رسد. زائران راهیان نور مازندران که به علقمه آمده اند همراه با غروب آفتاب روزهای آخر سال رو به کربلا می ایستند و با توسل به سقای تشنه لب ،دعای فرج را زمزمه می کنند و خدا را به دستان بسته شهدای غواص قسم می دهند،سال آینده را سال ظهور صاحب عصر قرار بدهد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/19996/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت