پیام مازند

آخرين مطالب

آموزش پیش دبستانی، ضرورت یا پیش نیاز؟ فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات درسی ایران در حالی روز چهارشنبه در مازندران برگزار شد که کارشناسان و متخصصان شرکت کننده در آن بر ضرورت وارد کردن دوره پیش دبستانی به ساختار رسمی آموزشی کشور تاکید کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش با عنوان " برنامه درسی آموزش پیش دبستان، فرصت ها و چالش ها " در دانشگاه مازندران برگزار شد و شرکت کنندگان علاوه بر آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی در حوزه برنامه های آموزشی پیش دبستان، پیشنهادات و راهکارهای عملی خود را در زمینه ارتقای کیفیت آموزش در این دوره ارائه کردند.
علاوه بر این فراهم سازی بستر مناسب برای انتقال دانش و تجربیات و افزایش توان علمی و مهارتی کارشناسان والدین و دست اندرکاران از دیگر اهداف شازدهمین همایش انجمن مطالعات پیش دبستانی بود.
در این همایش از 156 مقاله پذیرفته شده 47 مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد.
برگزاری پنل ها و ارائه مقالات و پوسترها و برگزاری 15 کارگاه تخصصی برای بیش از 450 معلم مهد از دیگر برنامه های این همایش سه روزه بود که از روز گذشته بخش کارگاهی آن آغاز شد.
پنل تبیین عملکرد برنامه های متولیان مرتبط با پیش دبستانی، پنلی با حضور کارشناسان و مسئولانی از بهزیستی و آموزش و پرورش، پنل "کودک و توسعه" و پنل "کودک و دوزبانگی" از مهم ترین برنامه همایش برای ارتقای مهارت آموزشگاران پیش دبستانی بود.
** لزوم ورود پیش دبستانی به نظام رسمی آموزش
رئیس انجمن مطالعات برنامه درسی کشور به عنوان متولی اصلی این همایش بر لزوم ورود آموزش پیش دبستانی در نظام رسمی آموزش تاکید کرد و گفت: این تغییر نه تنها موجب تقویت این مقطع به عنوان نقطه آغاز فرایند تعلیم و تربیت می شود ، بلکه اتفاقات دومینو وار خوبی نیز در مقاطع بعدی تحصیل و تربیت کودکان به دنبال خواهد داشت.
محمود مهر محمدی افزود: برای این که پیش دبستانی وارد نظام رسمی آموزشی شود، باید سن آغاز تحصیل در دوره ابتدایی به پنج سالگی کاهش یابد.
وی توضیح داد: شروع تحصیل از پنج سالگی و لحاظ پیش دبستانی در دوره رسمی مقطع ابتدایی، پیشنهادی ساختاری و زیربنایی برای نظام تعلیم و تربیت تلقی می شود و اتفاقات خوب و خواستنی در ابعاد تربیتی و آموزشی را در نظام آموزش و پرورش ما رقم خواهد زد.
مهرمحمدی کاهش آسیب های اجتماعی را یکی از اصلی ترین تاثیرات رسمی و نهادینه شدن آموزش پیش از دبستان عنوان کرد و گفت: کشاندن تعلیم و تربیت نهادینه و متمرکز به سنین پایین تر می تواند در نهایت کاهش هزینه های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
رئیس انجمن مطالعات برنامه درسی کشور پیشنهاد کرد که دوره ابتدایی به 2 دوره اول و دوم تقسیم شود و سن پنج سالگی مبنای آغاز دوره مقطع ابتدایی شود تا پیش دبستانی نیز به عنوان یکی از مقاطع تحصیلی محاسبه شود.
وی گفت: با ورود پیش دبستانی به صورت رسمی به مقطع ابتدایی، پیشنهاد می شود طول دوره 12 ساله تحصیل قبل از دانشگاه در 17 سالگی ختم شود که پیش بینی کردیم برای این یک سال کارهای آموزشی دیگری انجام شود.
مهرمحمدی توضیح داد: مثلا می توان برای این یک سال ماموریت تربیت فنی و حرفه ای به عنوان مهارت آموزی شغلی به صورت جدا از آموزش و پرورش تعریف شود به این معنا که بعد از تربیت رسمی آموزش و پرورش در صورت عدم ورود به دانشگاهها فارغ التحصیلان گواهی های مهارتی را دریافت و وارد بازار کار شوند.
وی گفت: با تحقق این پیشنهاد، آموزش و پرورش از ماموریت نفس گیر فنی و حرفه ای و شغلی و تربیت کارگر ماهر معاف می شود.
رییس انجمن مطالعات برنامه درسی کشور افزود: چنانچه دوره پیش دبستانی به ساختار رسمی دوره ابتدایی اضافه شود، اتفاقات دومینویی خوبی در نظام آموزش و پرورش کشور رخ می دهد و مجموعه از پیشنهادات استراتژیک را به دنبال خواهد داشت که متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم آن را محقق کنیم.
** پیش دبستانی، محور برنامه های آموزشی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران هم در این همایش گفت: بنیان های دانش، مهارت و نگرش از دوره پیش دبستانی شکل می گیرد پس اهمیت و ضرورت آن را کاملا بدیهی می کند و باید پیش دبستانی محور همه برنامه ریزی ها و قدمهای نظام آموزشی باشد.
دکتر محمدحسین فاطمی افزود: ضروری است که هر تحول و نوآوری آموزشی از سال های اولیه کودکی مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی ها از برنامه ریزی های آموزشی این دوران آغاز شود تا بتوانیم از حداکثر مولفه های تاثیرگذار و قابلیت های موجود در کودکان استفاده کنیم.
وی بر ضرورت برنامه ریزی همه جانبه برای دستیابی به نتیجه مطلوب تاکید کرد و گفت: چنین برنامه ریزی باید بتواند به کل ابعاد شخصیت انسان با توجه به امکانات و شرایط موجود بیندیشد و چشم انداز پاینده جامعه بشری، امروز و گذشته آن را مدنظر قرار دهد.
سرپرست پژوهشکده دانشگاه مازندران گفت: شکی وجود ندارد از اینکه مراکز پیش دبستانی از جمله مکان هایی هستند که می توانند به آموزش های صحیح جهت رفع مشکلات آتی کودکان و جامعه کمک کنند، با توجه به اینکه کودکان انعطاف پذیری بیشتری در دوران پیش دبستانی دارند، آموزش های مناسب را بهتر می توانیم به آنها ارائه دهیم.
فاطمی افزود: در سال های اولیه کودکی مفاهیم معمولا از راه بازی ها آموخته می شوند و فرایند کسب تجربه به طور طبیعی برای بچه ها اتفاق می افتد و مفاهیم علمی را می توانند از راه های آزمایش و تجربه کسب کنند.
وی توضیح داد: با توجه به نگرش ها، فرهنگ ها و ارزش های متفاوتی که در جوامع مختلف و الگوهای آموزشی متفاوت در دوره پیش دبستان اجرا می شود، ارائه الگو و نظام درسی که بتواند نیازهای منطقه ای و بومی مدیران را در برگیرد از اهمیت وافری برخوردار است.
فاطمی گفت: به همین دلیل نیز شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات درسی ایران با عنوان برنامه درسی آموزش پیش دبستان، فرصت ها و چالش ها برگزار می شود تا بتواند نتایج مطلوبی برای نظام آموزشی در پی داشته باشد.
این دومین باری است که همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی در دانشگاه مازندران برگزار می شود. پیش از این هم این دانشگاه در سال 1387 میزبان هشتمین دوره این همایش بود.
7335/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/65441/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متهم به قتل زهره فکور صبور بازداشت شد

عکس | اولین تصاویر از ازدواج سپند امیرسلیمانی با بازیگر زن

آیا عامل مرگ بتهوون مسمومیت با سرب بود؟

عکس | طعنه سنگین پرویز پرستویی به ابراهیم رئیسی

اعزام کاروان راهیان نور بسیجیان سپاه خوی به مناطق عملیاتی 8سال دفاع مقدس

بررسی روند اجرای طرح‌نور و عفاف و‌حجاب در خوی

انگیزه عامل قتل هولناک در بوستان ولایت فاش شد

تیراندازی، مراسم عروسی را در یک لحظه به عزا تبدیل کرد

بازداشت باند نامرئی که همگی زن بودند

جزئیات جدید از قتل مدیر ارشد شهرداری تهران

معمای ناپدید شدن سبحان 5 ساله

ویژگی‌های یک معلم خصوصی زبان خوب چیست؟

نقشه مترو فضایی/ به راحتی ایستگاه عوض کنید!

نهنگ تک‌شاخ براق به فضا می‌رود

بارش برف سنگین در قزوین-مازندران؛ ارتفاع برف به 5 متر رسید (فیلم)

لیگ یک / فرار از منطقه خطر با یک امتیاز

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

قله حماقت چیست؟

آموزش راویان دفاع مقدس در استان مرکزی

ماجرای جدایی فیفا از کمپانی EA SPORTS؛ هیچوقت به خاطر پول، یک رابطه خوب را خراب نکن! (زیرنویس فارسی)

پیشروی دشمن در تصرف سرزمین ذهن ها/ خرمشهر فرهنگی آزاد شود

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود

آئین تجلیل از معلمان نمونه مازندران

اهتزاز بزرگ‌ترین پرچم رضوی در منطقه گردشگری عباس آباد

مس سونگون از شکست برابر سایپا گریخت/ توقف آریو برابر دریا بابل

اعزام 600 نفر به اردوهای راهیان نور غرب کشور

اسنادی از شرایط بغرنج اقتصاد ایران در سال منتهی به انقلاب 57

آیین تجلیل از معلمان نمونه مازندران

بنای ما بر حمایت جدی است

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

توصیه رئیس پلیس پایتخت به ماموران در طرح نور

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

بازیکنان پرسپولیس منتظر پیامک ویژه بانکی!

جابه‌جایی یک میلیون و 400 هزار تن کالا از مازندران

دستگیری شکارچی بی رحم حیات وحش در تنگ هفت خرم‌آباد

طعنه سنگین جعفرزاده به ابراهیم رئیسی/مدینه گفتی و کردی کبابم!

گواهینامه موتورسواری برای بانوان صادر می‌شود؟/ تجهیز البسه فراجا به دوربین به روایت وزیر کشور

رونمایی از کتاب حضرت فاطمه (س) با محتوای ١٠٠ ساله

وزیر ارتباطات رئیسی قرار است اینترنت را به «سرعت نور» برساند!

توقیف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

تصمیم جدید پلیس برای جاده چالوس

داروی دل نمی‌کنم کان که مریض عشق شد

گریه ای افتاد در من بی امان

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان

جزئیات برنامه‌های گرامیداشت سالروز عملیات بازی‌دراز اعلام شد

برگزاری اردوی شاگردان کاوه در مازندران فقط با 6 کشتی‌گیر

اجرای 1700 پروژه محرومیت زدایی در مازندران