پیام مازند

آخرين مطالب

دامداریهای سنتی و نداشتن پروانه 2 مشکل دامپروری مازندران اقتصادي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری- رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دامداریهای سنتی و نداشتن پروانه را از مهمترین مشکلات دامپروری استان عنوان کرد و گفت: هنوز بیش از نیمی از دام های سنگین استان بومی هستند که باید با عملیات تلقیح دورگه شوند.
دلاور حیدر پور بعدازظهر سه شنبه به مناسبت دهه فجر درنشست مطبوعاتی با خبرنگاران در ساری با بیان اینکه 70 درصد دامداری های استان سنتی هستند، بیان داشت: هر چند در چهار سال اخیر صدور پروانه بهره برداری برای دامداری سنتی افزایش یافته است ، اما بیشتر دامداری ها فاقد مجوز هستند و نمی توانند از مزایای دولتی بهره مند شوند.
به گفته وی اکنون از 700هزار راس دام سنگین استان حدود 320 هزار راس آن دورگه ، 45هزار راس اصیل و مابقی دام های بومی هستند.
حیدر پور توضیح داد: به دلیل کمبود نقدینگی فرایند دورگه گیری دام های سنگین در استان به کندی پیش می رود ، در حالی که شکاف تولید شیر روزانه بین دام بومی و دورگه حدود هشت کیلو گرم است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این نکته که بالا بودن هزینه تغذیه و پایین بودن بهره وری گاوهای بومی در دامداری های سنتی از مشکلات جدی در دامداری است ،خاطر نشان کرد: متوسط تولید روزانه شیر از هر گاو بومی 2تا 3کیلو است اما در دام های دورگه این مقدار تا 10 کیلو در روز افزایش می یابد.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود هفت هزار واحد دامی در قالب دامپروری صنعتی و سنتی در استان وجود دارد که فقط 500واحد آن صنعتی است و مابقی به صورت دامداری سنتی فعالیت می کنند.
سالانه 570 هزار تن شیر خام، معادل حدود شش درصد تولید کشور و 63هزار تن گوشت قرمز معادل حدود هشت درصد تولید کشور در استان مازندران تولید می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا بر اساس آمار رسمی انجمن صنایع غذایی مازندران ، 71واحد لبنی دارای پروانه با ظرفیت اسمی 2میلیون 500هزار تن در سال در استان وجود دارد که اکنون 24واحدلبنی از خیلی ضعیف تا خیلی خوب با ظرفیت جذب یک میلیون و 700هزار تن شیر فعال هستند.
در حال حاضر فقط 20 درصد شیر مورد نیاز این واحد ها در داخل استان مازندران تامین می شود و باقی خارج از استان وارد می شود.
هزینه حمل و نقل شیر از استان های مختلف به مازندران در سال جاری 60میلیارد تومان برآورد شده است.
**سوق تسهیلات دولتی از صندوق توسعه ملی و رونق تولید به دامداری و کشت علوفه در مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 45درصد از سهمیه امسال تسهیلات 160میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی به استان مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: فرصت خوبی برای توسعه دامداری 5تا 20 راسی در روستاهای استان است.
وی از پرداخت تسهیلات برای خرید یخچال های شیر سرد کن به دامداران استان مازندران خبر داد و گفت: به رغم اینکه دولت خرید شیر از دامدار از سوی کارخانجات لبنی تا 1440تومان نرخ گذاری کرده است، اما به دلیل بالا بودن بار میکروبی شیر تولیدی در دامداری های سنتی ، خرید شیر در هر کیلو 950تا 1100تومان صورت می گیرد.
حیدر پور گفت: به منظور حل این مشکل علاوه بر ایجاد 90 سکوی جمع آوری شیر ، تا کنون 80 یخچال شیر سرد کن با استفاده از تسهیلات در اختیار دامداران سنتی قرار گرفت که 500یخچال نیز تا پایان امسال به متقاضیان واگذار می شود.
وی با بیان اینکه مراکز بهداشتی فعالیت دامداری کوچک 20 راسی را در داخل روستاهای استان مازندران بلامانع عنوان کرده است، گفت: اختیار پرداخت تسهیلات تا سقف 250میلیون تومان را مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانی دارند.
وی با بیان اینکه کمیته پرداخت تسهیلات بسته رونق تولید و صندوق توسعه ملی در استان پرداخت تسهیلات را برای هر طرح تا دو میلیارد و 500میلیون تومان را دارد، گفت: همه شرائط برای توسعه اشتغال جوانان بیکار روستایی به ویژه فارغ التحصیلان بخش کشاورزی استان فراهم شده است.
** برتری کشت دوباره برنج نسبت به کشت علوفه در مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران کمبود علوفه را از دیگر مشکلات جدی استان نام برد و گفت: به رغم اینکه نیاز دامداران برای علوفه زیاد است اما کشاورزان به دلیل درآمد بیشتر از کشت برنج ، کشت علوفه را کمتر انجام می دهند.
وی با بیان اینکه سالانه کمتر از 25هزار هکتار شبدر برسیم در دشت های شالیزاری به عنوان کشت دوم در استان انجام می شود، گفت: قیمت بالا و مناسب برنج ، کشت علوفه در رقابت با برنج در نزد کشاورزان عقب افتاده است.
استان مازندران 460هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد که 230هزار هکتار آن به عنوان زمین های شالیزاری است و بخشی از این زمین ها در فصول غیر زراعی تحت عنوان چراگاه دام و تولید علوفه استفاده می شده است ،اما از چند سال گذشته با توسعه کشت های دوم برنج ،کلزا ،توت فرنگی و برخی از تولیدات باغی ،زمین ها از دسترس چراگاه آزاد دام خارج شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران ،از 230 هزار هکتار زمین های شالیزاری استان در سال زراعی گذشته حدود 100هزار هکتار آن زیر کشت دوم برنج به صورت نشا مجدد و یا پرورش ساقه شالی ( رتون ) رفته است.
همچنین کشت دانه روغنی کلزا ، سویا و توت فرنگی در استان مازندران در سال های اخیر به بیش از 25هزار هکتار رسیده است.
**آغاز طرح تحول در روستاهای مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز طرح تحول در روستا همزمان با دهه فجر امسال خبر داد و گفت: دولت دوازدهم با پرداخت تسهیلات قابل توجه با هدف ایجاد اشتغال ،افزایش تولید و به تبع آن بالا رفتن میزان درآمد کشاورزان این طرح را شروع کرده است.
وی با بیان اینکه در هر یک از شهرستان های مازندران یک دهستان به عنوان طرح تحول در روستاها انتخاب می شود، گفت: در هر دهستان طرفیت های توسعه ای کشت انواع محصولات کشاورزی ، ایجاد صنایع تبدیلی ، تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری مورد توجه قرار می گیرد.
**بهره برداری از 75طرح کشاورزی در دهه فجر مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از افتتاح 75طرح تولیدی و کشاورزی استان با سرمایه گذاری حدود 108میلیارد تومان در دهه فجر خبر داد و گفت: 9هزارو 566خانوار در 111 روستای استان از این طرح ها بهره مند می شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/16952/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد